DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat
F1

Csapatfőnökök: Mi legyen a motorbüntetésekkel?

Kényes pont az F1-ben a rajtbüntetések témája: sokan igazságtalannak tartják, hogy a versenyzőt szankcionálják egy technikai probléma miatt. Wolff szerint a jelenlegi rendszernél nincs jobb megoldás, Horner négyre növelné a limitet.

A 2021-es szezonban az erőforrás komponenseiből három (sőt, egyesekből mindössze kettő) darab használható fel, az eddig látottak alapján pedig egyértelmű, hogy ez a limit túl szigorú: a legtöbb versenyző már legalább a negyedik motorjánál tart, és előfordulhat, hogy a világbajnokság kimenetelét is befolyásolja, Max Verstappen vagy Lewis Hamilton kap-e ötödik egységet és ezzel együtt hátrasorolást. Más rendszerre lenne szükség, amely nem a versenyzőt, hanem a csapatot sújtja retorzióval?

„Szerintem egy elég stabil büntetőrendszerünk van az erőforrásokra vonatkozóan” – mondta Toto Wolff, aki a Mercedes csapatfőnökeként érintett a kérdésben. „A cél elkerülni, hogy olyan motorokat építsünk, amelyek csak pár versenyt bírnak ki. Ha azt mondanák, változtassuk meg úgy a szabályokat, hogy a versenyző ne kapjon rajtbüntetést, hanem konstruktőri pontokat vonjanak le, akkor az egyéni bajnokságért harcoló csapat az egyik versenyzőjének adná a friss motorokat. Tény, hogy összezavarja a rajongókat, miért a versenyzőt kell hátrasorolni a motor miatt, amire nincs ráhatása. Ez nem jó dolog, de nekem nincs megoldásom rá.”

Szokatlan helyen, a mezőny végében egy Mercedes és egy Red Bull – motorbüntetés miatt Szocsiban


„Sosem voltam rajongója a mindössze két-három motornak” – mondta a rivális Red Bull főnöke, Christian Horner. „Amúgy is általában négyet használunk fel egy szezonban. Ezen el kell gondolkodnunk a jövőben. Most arról esik szó, hogy kettőre mehetünk le, ami szerintem hiba lenne. Az észszerű egyensúlyt kell megtalálni.”

Kézenfekvőnek tűnik, hogy emeljék fel a limitet négy motorra, és ezzel meg is van oldva a probléma. A McLaren csapatfőnöke rámutat, ez nem így működik: a gyártók mindig a határt feszegetik a rendelkezésre álló motorok kiaknázásával, legyen szó három vagy négy erőforrásról.

„Értem én, miért nem jók ezek a büntetések, de hogy őszinte legyek, nem látok nyilvánvaló megoldást” – fogalmazott Andreas Seidl. „Ha mondjuk négy motorra állnánk át, annak az lenne vége, hogy mindenki öt motort használna, mert még feljebb tekernénk őket. Egyszerűen azt látjuk, hogy a motorgyártók egymást hajszolják, ezért a technológia az abszolút határon működik: ennek a vége az, hogy problémák jelentkeznek. Pillanatnyilag ezt el kell fogadni és meg kell birkózni vele.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: