DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Esős hajrában Norris-dráma és Hamilton-siker Szocsiban

Az első győzelme felé tartó Lando Norris reményeit az utolsó öt körben megérkező eső zúzta szét. Az inter abroncsra váltó Lewis Hamilton győzött az utolsóként rajtoló Max Verstappen előtt.

Száraz pályán rajtolt el az Orosz Nagydíj közép-európai idő szerint 14 órakor, de egy óra múlva várták a szombati napot is meghatározó esőt. Bár a meglepő pole-pozíciós, Lando Norris a rajtot jól kapta el McLarennel, a szélárnyékát kihasználva Carlos Sainz – akit rövid ideig a harmadik rajtkockából George Russell is megelőzött orrhosszal – a 2-es kanyarban átvette vezetést a Ferrarival.

Pompás rajtot vett Lance Stroll, aki a hetedik rajtkockából olyan jól helyezkedett, hogy negyedikként fordult. Vele ellentétben Lewis Hamilton negyedikről hetedikre visszaesett az első körben: Fernando Alonso és több egymásnak feszülés után Daniel Ricciardo is elé került – Verstappen „távollétében” nem úgy kezdődött a nagy pontrablással kecsegtető futama, ahogyan ő szerette volna.



A mezőny végén viszont Max Verstappen friss motorjával az utolsó rajtkockából nyert pozíciókat – három kör elteltével már a 15. helyen haladt, közvetlenül Valtteri Bottas mögött, akit a Mercedes egy taktikai motorcserével küldött a holland elé. Bármi is volt a csapat titkos terve a finnel, nem sikerült megvalósítani, mivel a holland már a 7. körben megelőzte őt.

Sainz nem tudott elhúzni Norristól, miközben Russell Williamse szakadt le tőlük – őt Stroll vezetésével egy négyesfogat helyezte nyomás alá, a verseny hatodik helyén Hamiltonnal, aki eddig csak Alonsót tudta megelőzni, helyette viszont nyakába kapta Perezt.

A 9. körtől Norris megkezdte Sainz ostromát, a páros egy alkalommal ijesztően közel került egymáshoz. Hasonló képsorok zajlottak a másik Ferrari és Verstappen között: rajt után hét helyet javító Leclerc kis híján összeütközött a hollanddal, aki átvette a monacóitól a 12. helyezést.

Az Aston Martin nyitotta a 13. körben a kiállások sorát, megpróbálkozva az elévágással: a közepesre keményet kapó Stroll valóban át is lépte az egy körrel később cserélő Russellt. Ugyanebben a körben változás történt az első helyen is, Norris végrehajtotta az előzést. A gumijával küszködő Sainz a vezetést elveszítve mindjárt ki is állt új abroncsért. Monzára emlékeztetve két McLaren állt az élen Norris és Ricciardo sorrendjében, Hamilton harmadikként haladt, a Vettelt megelőző Verstappen pedig a kiállásokból profitálva már hatodik volt – alig hét másodpercre Hamiltontól!

A frontvonalak megmerevedtek a következő tíz körben, Ricciardo maga mögött tartotta Hamiltont – ezzel Verstappen kezére játszva, aki egyre közelebb férkőzött vb-riválisához. Az ausztrál a 23. körben állt ki, hogy megakadályozza az Mercedes elévágását, de éppen a kiállással segítették Hamiltont, az ausztrál sokáig vesztegelt a bokszban. Norrisnak azonban szolgálatot tett a csapattárs, 13 másodperc előnye maradt a második Hamiltonhoz képest.

A 27. körben Hamilton és Verstappen egyszerre állt ki – a brit kemény, a holland közepes keveréket kapott. Hamilton a futam elején vezető Sainz és negyedik Stroll mögé tért vissza, de Ricciardo elé. Verstappen az ausztrál mögé érkezett, és megelőzte a futam elején harmadik Russellt. Két körrel később Norris is kiállt az élről. A negyedik helyre tért vissza közepesein, három keményen startoló versenyző mögé: Perez, Alonso és Leclerc vezette ideiglenesen a futamot, még kiállás nélkül.

Hátrébb Hamilton Strollon és Sainzon is átlépett, és üldözőbe vette Norrist, leggyorsabb körökkel lopva magát egyre közelebbre – Toto Wolff be is szólt a csapatrádióba, hogy elérhető a győzelem.

A 37. körben kiállt az első két helyen haladó Perez és Alonso, a mezőnyben utolsóként teljesítve a kötelező kerékcserét. Norris így újra vezetett, de alig másfél másodperces előnnyel Hamilton előtt. Sainz hátránya harmadikként már 20 másodperces volt, őt Ricciardo és Perez követte – lassú kerékcseréje ellenére friss közepes állt a mexikói rendelkezésére, a harmadik hely lőtávolban volt. Alonso hetedik pozícióba, Verstappen mögé tért vissza, de az új abroncson máris átlépte az ellenfelet.

Ahogy közeledett a futam vége, az utolsó tíz, majd öt kör, Hamilton egyre sűrűbben lopta magát DRS-távolságon belülre Norrishoz képest, valamint egyre nőtt a rajtnál beharangozott eső valószínűsége is. A 47. körben felvillantak az esőt jelző táblák: Norris egy kanyarban szélesen is fordult, de nem annyira, hogy Hamilton lecsapjon a lehetőségre. Hátrébb Perez Ricciardo után Sainzt is megelőzte, átvéve a dobogós pozíciót.

A pálya egyre csúszósabbá vált a következő körökre: a pilóták tojásokon lépkedtek, és egyre többen jöttek intermediate abroncsokért. Először érkezett Stroll, majd Russell és Bottas, majd a vezető páros mögül Sainz, Ricciardo és Verstappen is. Végül az 50. körben, az utolsó négy körre Hamilton is kiállt köztes gumiért – és üldözőbe vette Norrist, akinek vizes pályán kellett tartania az autót slick abroncsokon, miközben egyre jobban esett!

Az 51. körben dőlt el a győzelem sorsa. Az eső leszakadt, az autók hatalmas esőfüggönyt vontak maguk mögött. Norris már befordulni sem tudott a kanyarokban, miközben Hamilton inter abroncson könnyedén elment mellette, ő az irányíthatatlan autóval egy félforgást mutatott be a bukótérben.

Hamilton, aki néhány perccel korábban még Norrist próbálta levadászni, több mint 50 másodperc előnnyel nyerte az Orosz Nagydíjat, pályafutása 100. győzelmét. A második? A nagyot mentő Max Verstappen lett, aki az utolsó rajtkockából indult, kiállásáig nagyot menetelt előre, majd a második etapban megtorpant a hetedik helyen, de jókor váltott köztes abroncsra.

Még pont jókor cserélt kereket Sainz és Ricciardo: a futam elején vezető spanyol a harmadik hellyel megszerezte harmadik ferraris dobogóját, míg az ausztrál negyedik lett. Az első cserélők között volt Bottas, aki az ötödik helyen végzett, annak ellenére, hogy az esőig úgy nézett ki, pontot sem szerez kifejezetten gyenge futamán.

Alonso hatodik lett, Norris, aki a végén felvette a köztes keveréket – a mezőnyből mindenki cserélt a leintésig –, végül hetedik lett azon a futamon, amely első győzelmét hozhatta volna, az utolsó körben megelőzve Kimi Raikkönent. Csapattársával ellentétben Perez veszített a cserével, csupán kilencedik lett, az utolsó pontot a harmadik rajtkockából kezdő Russell szerezte. Ő kezdte az interre váltást, Stroll mégsem tudott pontot szerezni, összeakadt Sebastian Vettellel és csupán 11. pozícióban végzett.

Az Orosz Nagydíj eredménye:

  Versenyző Csapat Idő/hátrány
1 Lewis Hamilton MERCEDES 1:30:41.001
2 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 53.271
3 Carlos Sainz FERRARI 62.475
4 Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES 65.607
5 Valtteri Bottas MERCEDES 67.533
6 Fernando Alonso ALPINE RENAULT 81.321
7 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 87.224
8 Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 88.955
9 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA 90.076
10 George Russell WILLIAMS MERCEDES 100.551
11 Lance Stroll ASTON MARTIN MERCEDES 106.198
12 Sebastian Vettel ASTON MARTIN MERCEDES 1 kör
13 Pierre Gasly ALPHATAURI HONDA 1 kör
14 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 1 kör
15 Charles Leclerc FERRARI 1 kör
16 Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 1 kör
17 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA 1 kör
18 Nikita Mazepin HAAS FERRARI 2 kör
19 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES DNF
NC Mick Schumacher HAAS FERRARI DNF
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: