DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Miben más a munka az F1-ben és a MotoGP-ben?

Minden versenyszériának megvannak a maga sajátosságai, és mindegyiknek más adja a szépségét. Az összehasonlítás épp ezért nehéz, de hallani, olvasni így is érdekes, milyen két kategóriát is megjárni.

Nem példa nélküli a versenyzés történetében, hogy valaki a két-és négykerekűek világában is bizonyít. A leglegendásabb kétségkívül John Surtees, aki gyorsaságimotoros és Formula-1-es világbajnoki címet is nyert. De gondolhatunk a visszavonulását épp a héten bejelentő Valentino Rossira is, aki ugyan hivatalosan sosem szerepelt F1-es versenyen, de a Ferrari autóját lehetősége volt tesztelni, és egy-két vakmerő rajongó részéről felvetődött, most, a MotoGP-s búcsú után akár szerencsét is próbálhatna a száguldó cirkuszban, hiszen a jelenlegi mezőnyt látva 42 évével még nincs is kiöregedve.

A paddockban, az egyik csapat vezető beosztásában most is járkál valaki, akit eredetileg nem a Formula-1-ből ismerünk. Davide Brivio neve a motorosok világában jártasoknak sokkal inkább ismerősen csenghet, nem véletlenül, hiszen az olasz karrierje során eddig a MotoGP-ben halmozott sikert sikerre. Csapatvezetőként hat egyéni, négy konstruktőri és hat csapat-vb-címben működött közre. Jelenleg az Alpine versenyigazgatójaként tevékenykedik, és a kezdeti formakeresés után úgy tűnik, ez a projekt is sikeres lehet.

Brivio nem szakadt el teljesen a MotoGP-től; ahogy a Formula-1 nyári szünetre vonult, az olasz szakember már fel is tűnt az osztrák paddockban, a motorosok Stájer Nagydíján. Ezen az eseményen beszélgetett vele a széria egyik riportere, Simon Crafar, aki elsősorban az F1 és a MotoGP közötti különbségről kérdezte. Brivio először is kifejezte örömét, mennyire jó ebbe a közegbe visszacsöppenni néha. „Jó itt lenni, ez az a világ, ahol majdnem húsz évet eltöltöttem, szóval sok embert ismerek, ismerem a járást is, ami nagyszerű érzés. A mostani munkám persze nagyon más, egy teljesen más világ” – ismerte el, majd elkezdte vázolni, milyen is az egyik és a másik kategória.



„Az F1 is versenyzés, de minden nagyobb; nagyobb működési egységek, nagyobb és több részből álló autók, jóval több ember. Nagyon érdekes” – indított a Formula-1 jellegzetességeivel Brivio. Nem érzi ugyanakkor elveszettnek magát ebben a kiterjedt világban. „Remek tapasztalat, mert más hozzáállásokkal találkozom. Rendkívül érdekes a mérnöki munka és a technológia, ami mögötte van” – lelkesedett mostani munkahelye iránt.

Némi hasonlóságot felfedezett a szériák között, főleg az emberi oldalról. „Sok közös dolog van. A motorosok és az autóversenyzők is sportolók, keményen edzenek, felkészültek, és nagyon fókuszáltnak kell lenniük vezetés közben.” A kihívások viszont, amiket a sportjuk állít eléjük, és a rutin, ami szerint dolgoznak, már nagyobb eltéréseket mutat megfigyelése alapján. „A MotoGP-ben, amikor zöld lámpát kapnak, minden a versenyzőn múlik, talán ez a legfőbb különbség. Az F1-ben a pilóták sokkal elfoglaltabbak is, többet kell a médiával foglalkozniuk, több technikai értekezletük is van” – világított rá Brivio, majd egy teljesen egyértelmű differenciát is megemlített. „A MotoGP inkább egyéni sport, a Formula-1 csapatmunka két versenyző között. Közösek a technikai értekezletek, közösen zajlik a munka, közös az egész csapat, a pálya pedig egy teljesen más történet. A csapat koncepciója nagyon egyértelmű; természetesen a MotoGP-ben is az, de ott inkább azt mondtuk mindig, hogy a legrosszabb ellenfeled a csapattársad” – mondta Brivio. Szavaira épp saját magukat hozhatná fel példának, hiszen a Magyar Nagydíjon Esteban Ocon győzelme valóban csapatmunka volt, amiért azóta is dicsérik a másik pilótát, Fernando Alonsót.

Persze ha Brivio már ott volt a MotoGP paddockjában, nem maradhatott el az a kérdés sem, hogy mit gondol a Doktor bejelentéséről. A két olasz együtt dolgozott a Yamahánál, és közös munkájuk alatt Rossi négy vb-címet is nyert. Brivio hálás honfitársának mindenért. „Tartozom Valentinónak, mert minden, amit elértem karrierem során, neki köszönhető” – hajtott fejet a kilencszeres világbajnok előtt. „Együtt lettünk sikeresek. Négy címet is nyertünk együtt. Rengeteget tanultam tőle. Megváltoztatta a Yamaha mentalitását, azt, hogy a csapat hogyan állt a versenyzéshez. Megtanultam, milyen a győztes mentalitás. Személy szerint a karrierem onnantól kezdve lendült fel.  Szóval köszönök mindent, Valentino!” – üzent végül egykori versenyzőjének Brivio.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: