DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Sajtó: Hová lett a Honda motorelőnye?

Szezon közben tiltott a teljesítményalapú motorfejlesztés, mégis egyszer a Red Bull, egyszer a Mercedes gyorsabb az egyenesekben. Egy Hondára vonatkozó technikai direktíva állhat a háttérben a rivális szerint.

Néhány versennyel ezelőtt a Honda-hajtású Red Bull tetemes motorelőnyéről szóltak a hírek: Franciaországban és Ausztriában az egyenesben fél másodpercet nyertek a Mercedeshez képest, emlékeztetett az Auto Motor und Sport szaklap cikke. Ez a Francia Nagydíjon debütáló második erőforrásnak volt köszönhető, amely egyes hírek szerint 15 lóerővel volt izmosabb elődjénél. Bár a teljesítményalapú motorfejlesztés tiltott, a magyarázat az, hogy a Honda az első motort megbízhatósági megfontolásból nem használta maximális teljesítményen, ezenfelül a gyártó a turbófeltöltőn is módosított.

A Brit Nagydíjon aztán meglepő fordulat történt: hirtelen a Mercedes került előnybe az egyenesekben. Ez megfigyelhető volt a Hungaroringen is, ahol az adatok szerint a pénteki napon a csúcssebességben 5 km/h volt a differencia az Ezüst Nyilak javára. A Bikák szombaton a kisebb hátsó szárnnyal reagáltak, de ezzel is csak döntetlent tudtak kihozni.



Mi lehet a magyarázat ilyen ingadozásra a motorfejlesztés befagyasztása mellett? A két csapat egymásra mutat: a Red Bull szerint az ő teljesítményük változatlan, a Mercedes javult, a németek viszont állítják, az erőforrásukban nincs már tartalék, a Honda esett vissza.

Mercedeses forrásoktól a lap azt hallotta, a Hondát az FIA egyik technikai direktívája lassította le. Állításuk szerint már négy hónapja vitát generált a japán motor energiakezelése, ezt tisztázta a direktíva. A Nemzetközi Automobil Szövetség az AMuS megkeresésére viszont tagadta, hogy létezne ilyen direktíva. A szerző szerint ez önmagában nem jelent semmit: a motorra vonatkozó ilyen jellegű korrekciók nem nyilvánosak, sokszor még a rivális csapatok sem tudnak róluk, csak az FIA-ra és az érintett gyártóra tartoznak.

Viszont a Mercedes sem mond igazat azzal, hogy ők nem léptek előre, állítja a lap. A Red Bull táborából hallott elmélet szerint a németek a motor hűtésénél találtak egy szürke zónát. A szívócsatorna hűtése csupán szárazjéggel megengedett időmérő előtt vagy a futam rajtját megelőzően, a Mercedes azonban módot talált arra, hogy menet közben is hűtse az egységet.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: