Az eső bolondította meg a nyári szünet előtti utolsó F1-es futam, a Magyar Nagydíj vasárnapját: Budapestet és környékét több zápor is elérte a versenyt megelőző órákban és éppen a rajtot megelőző utolsó húsz-harminc percben kezdett el ismét szemerkélni az eső. Így lényegtelenné vált az, hogy szombaton a két Mercedes úgy került az első sorba, hogy közepes keverékű gumikon rajtolhatott volna, míg a Red Bullok a lágy keveréken vághattak volna neki a futamnak, ugyanis mindenkinek az átmeneti abroncsokat szerelte fel a csapata. Az eső nem volt vészes, de valamelyest vizessé tette az aszfaltot és a rajt előtti percekben olyan információk jöttek, hogy bő húsz percnyi hasonló esőzésre kellett számítani.
Így különösen érdekessé vált a rajt, ahol ezúttal az ideális ívről indulók (Lewis Hamilton és Max Verstappen is) kerültek nehezebb helyzetbe. A felvezető kör végén Antonio Giovinazzi a bokszba hajtott közepes keverékű gumikért, inkább feláldozta a rajtot az Alfa Romeo és kockáztatott az olasszal, de ez végül nem számított, a rajt ugyanis (talán várhatóan?) káoszt és drámát hozott.
Hamilton jól eljött, Verstappen is remekül rajtolt, rögtön be is ment riválisa mögé, övé volt a második hely, a borzasztóan beragadó azonban óriásit hibázott: már a két Red Bull és Lando Norris is megelőzte a egyes kanyarig, de a finn csúnyán elmérte a féktávot és felöklelte Norrist. Ez önmagában még nem okozott volna nagy káoszt, de a McLaren konkrétan kiütötte Verstappent, majd Sergio Perezt is – a mexikói ki is esett, Verstappen autójának jobb oldala pedig nagyon megsérült és visszaesett a 13. helyig. Ha ez még nem lett volna elég, Lance Stroll egy ugyanilyen „bottasos” hibát követett el a középmezőnyben és ő is kiütött jó pár autót, elsőként a dobogóért harcoló Charles Leclerc-t.
A futamot itt piros zászlóval rögtön meg is szakították, amely lehetőséget adott a Red Bullnak arra, hogy szerelje Verstappen sérült autóját, a sorrendet viszont emésztgethettük a szünet alatt: Hamilton mögött Ocon, Vettel, Sainz, Tsunoda, Latifi, Alonso, Russell, Raikkönen és Schumacher (!) alkotta az első tízet. A versenyből kiesett Perez, Bottas, Leclerc, Stroll és Norris (aki tovább tudott menni elsőre, de a McLaren nem tudta vállalható állapotba hozni az autót), így egy bő húsz perc elteltével, már napsütés mellett (de még vizes pályán) jöhetett az új rajt.
Az érdekességet az adta, hogy az élen álló Hamiltonon kívül mindenki (!) bement a bokszba a felvezető kör végén, hogy slick gumit tegyenek fel, míg Hamilton egyedüliként állt fel a rajtrácsra – szürreális jelenet volt, ahogy a világbajnok teljesen egyedül indult el. Ezzel viszont óriásit bukott, hatalmas hibát követett el a Mercedes: a címvédő az első kör végén jött kerékcserére, ez pedig azt jelentette, hogy a biztos vezetésből a sor legvégére, a teljes utolsó (!) helyre jött vissza. Megfagyott a levegő: hirtelen az óriási szerencséből és kézben lévő győzelemből messze a mezőny végére, bőven Verstappen mögé sorolt be…
A szürreális, drámai jelenetek után Esteban Ocon (!) vezette a futamot Sebastian Vettel és Nicholas Latifi előtt, Hamilton és Verstappen pedig gyakorlatilag semmit sem tudott feljebb lépni: alig volt tapadás a pályán, mindenki csúszkált, így pedig ezen az aszfaltcsíkon szinte lehetetlen volt előzni. Verstappen a 15. körben tudta legyűrni Mick Scumachert, míg Hamilton csak Giovinazzit tudta maga mögé utasítani, egyetlen helyet volt képes javítani hosszú körökön keresztül. Előrébb sem történt előzés, mindenki vonatozott a másik mögött, annyi, hogy az élen az Ocon-Vettel páros leszakította Latifit és így a mezőnyt – a francia egy másodperc körüli előnyben autózott, a többiek pedig a 20. kör környékén már 14 másodperccel voltak lemaradva.
Hamiltont a 20. körben a Mercedes ki is hozta az értelmetlen szenvedésből és felrakta neki a kemény keverékű gumit, amellyel beindította a lavinát, a következő körben jött Daniel Ricciardo és Verstappen is. A Mercedes itt valamit javított a korábbi hibáján: az egy plusz kör annyit jelentett, hogy Hamilton a bokszban megelőzte Verstappent és Ricciardót is, így egy fokkal szebben nézett ki számukra a futam az addigi borzalmat követően.
Hamilton itt brutális tempót kezdett el diktálni, nem tizedekben, hanem másodpercekben lehetett mérni a fölényét bárki máshoz képest, míg Verstappen a sérült autóval nem tudott mit tenni, a 12. helyen haladt Ricciardo és Russell mögött. Az élen Vettel egyre keményebben támadta Ocont, de megelőzni nem tudta, majd a 25. kör környékén elkezdtek lassulni a kopó gumikkal, Sainz és Alonso is közelített hozzájuk a harmadik-negyedik helyen.
Gasly kerékcseréje után Hamilton már az ötödik helyért támadta Tsunodát és néhány kör küzdelem után a 32.-ben meg is előzte a Mansellben, kívülről, meglehetősen bátor manőverrel. Eddigre Sainz megcsinálta a bokszkiállását és pont a brit elé jött vissza a pályára, majd a 37. körben Vettel is megunta az Ocon mögötti autózást és megcsinálta a kerékcseréjét – a harmadik helyre, Alonso mögé jött vissza a pályára, de csak 5,5 másodperc volt az előnye Sainz és az őt támadó Hamilton előtt.
Egy körrel Vettel után jött Ocon is, de csak tizedekkel tudta megelőzni Vettelt (ami az Aston Martin bokszkiállásában maradt, egy másodpercet bukott), ám az első kanyarokban vissza tudta verni a német támadását, ezzel pedig (a jó csapatmunka miatt) meg is úszta a nehezét. A vezetést itt a bokszkiállás nélküli Alonso vette át, de csak egy kör erejéig, utána ő is megcsinálta a cserét, így az utolsó harminc körnek úgy mentünk neki, hogy Ocon vezetett egy másodperccel Vettel előtt, Sainz hat másodperccel volt harmadik, Hamilton pedig nyolccal negyedik.
Itt megint befagytak a frontvonalak, Alonso volt a leggyorsabb a pályán és erősen közelített Hamiltonékra, majd a 47. körben a világbajnokék változtattak is: kihozták a bokszba, így becsúszott Alonso mögé az ötödik helyre 16 másodperccel, viszont az addigi óvatoskodás után most elkezdhette nyomni a közepes keveréken. Ugyanitt Vettel szánta el magát egy támadásra, megpróbált bevetődni az egyes kanyarban, de nem jött össze a manőver, az viszont egyértelművé vált, hogy nem fogja könnyen adni azt a győzelmet Oconnak...
Hamilton gyakorlatilag öt kör alatt utol is érte Alonsót és elkezdte támadni a puhább gumin, de a spanyol egészen mesteri védekezéseket mutatott be, hiába volt lassabb – megmutatta az egész mezőnynek, hogy milyen támadást hogyan kell hárítani, ezzel pedig gyakorlatilag megnyerte a futamot Oconnak. A franciát Vettel nem tudta eléggé támadni, Sainz pedig lemaradt tőlük és a mögötte zajló csatát próbálta megúszni, míg Verstappen tíz körrel a vége előtt hívta fel magára a figyelmet azzal, hogy megelőzte Daniel Ricciardót és feljött a tizedik, már pontszerző helyre.
A közönség szájtátva figyelte az Alonso-Hamilton csatát, amely öt körrel a futam vége előtt zárult le: Alonso elfékezte a célegyenes végét, Hamilton pedig lecsapott a lehetőségre és elment a spanyol mellett, ezzel feljött a negyedik helyre, sőt, azonnal oda is ért Sainz mögé. Egyetlen kör elég is volt a britnek ahhoz, hogy megelőzze a másik spanyolt is, így feljött a dobogóra, ezzel pedig kimaxolta a botrányosan elrontott futamát, hiszen az utolsó helyről felzárkózva lett harmadik.
Más már nem történt, így óriási meglepetésre megnyerte élete első F1-es futamát Esteban Ocon, aki végig tökéletesen védekezett Vettellel szemben - a német is elégedett lehet és végül Hamilton sem bosszankodhat túlságosan, hiszen átvette a vezetést a pontversenyben. Kiemelendő még a Williams kettős pontszerzése és Tsunoda jó helyezése, a legboldogabb ember viszont most minden bizonnyal Ocon...
A Magyar Nagydíj végeredménye:
|
FRISSÍTÉS: Vettelt utólag kizárták, mert túl kevés üzemanyag maradt az Aston Martinban. Így Hamilton a második, Sainz dobogós, Verstappen két pontot kap és Raikkönen is befér a legjobb tíz közé!