DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Van, aki fenntartható, más hangos motort akar

Miután Ausztriában elkezdődtek a jövő motorformulájával kapcsolatos egyeztetések, a csapatfőnököknek újabb témájuk akadt, amiről beszámolhatnak. Összességében egyetértés van, de azért mégse.

2025-re tervezi a Formula-1 a legújabb motorformula bevezetését. A tervek szerint ez az erőforrás már jóval fenntarthatóbb lesz, még a mostaninál is jobban. Nagyobb százalékban lesz elektromos meghajtású, és környezetbarát üzemanyag hajtja majd. Christian Horner és Toto Wolff már korábban is elmondták véleményüket az ötletről. Az osztrák a minél fenntarthatóbb megoldások felé húzna, Red Bull-os kollégája viszont mindenáron figyelembe venné a nézői igényeket is, és nem áldozná fel a sport lényegét a környezetvédelem oltárán.

A csapatfőnökök pénteki sajtótájékoztatóján a két vezető újból megkapta a 2025-ös erőforrásra vonatkozó kérdéseket. Wolff elárulta, ő nem is volt ott az egyeztetéseken személyesen, Horner viszont tiszteletét tette, és hasznosnak találta az elhangzottakat. „Egy konstruktív és érdekes találkozó volt, sok elképzelést megismertünk. Amiben mindenki egyetértett, hogy a költségeket vissza kell fognunk, a megfelelő üzenetet kell közvetítenünk, és az érzelmek, a hang sem utolsó szempont” – mondta Horner.



A brit ez utóbbit már többször hangoztatta, úgy véli, a motorhang a sport lelke, és nem szabad elfelejteni, hogy sokan emiatt kapcsolják be a televíziót. „Amikor valaki azt mondja, hogy Fernando Alonso a V10-esét vezeti – hallod!” – érvelt Horner, egyik saját emlékét felelevenítve. Éppen ezért ő nem tolná el még inkább elektromos irányba a jelenlegi erőforrásokat. „A belsőégésű motoroknak igenis van jövője, szóval miért is ne alkalmazhatnánk magas fordulatszámú erőforrásokat, amik fantasztikusan hangzanak, viszont környezetbarát módon teszik ezt?”

Wolff személy szerint nem volt annyira elragadtatva kollégája ötletétől. Szerinte az ő generációjuknak még számíthatott a hang, de az új közönségnek már nem ez az elsődleges. „Ha megkérdezel egy 18 vagy 22 évest, hogy mennyire fontos a hang, a többségük olyan kijelzőkön fogyasztja, ahol a hangnak már nincs jelentősége. Személy szerint én szeretem, és szeretnék egy tizenkét hengerest ami visít az úton. De a helyzet az, hogy sport vagyunk, és üzlet vagyunk. Nem lennénk többé relevánsak a partnereinknek, ha nem törődnénk a környezettel” – hangzott a Mercedes-főnök véleménye. Egy közös pontot azért mégiscsak talált a két rivális, egyikük sem szeretne túlköltekezni.

Hogy végül milyen irányt vesz a sportág, az további egyeztetések után dől majd el, de már most látszik, hogy valószínűleg abból a 2025-ből 2026 lesz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: