A Spanyol Nagydíjat követő fő beszédtémák egyike a Mercedes csapatutasítása volt: mikor második kiállását követően Lewis Hamilton utolérte az eltérő taktikán levő Valtteri Bottast, a finn a kéréssel ellentétben nem engedte el mindjárt csapattársát – a futam után ki is jelentette, nem azért versenyez, hogy mások elől félreálljon. A szakértővé lett Jolyon Palmer ezt a magatartást boncolgatta, összehasonlítva azzal a jelenettel, amely néhány körrel korábban a Red Bullnál játszódott.
„Amikor Verstappen először kiállt, lassú volt a kerékcseréje, így közvetlenül Sergio Perez mögé tért vissza. A lassú bokszkiállás miatt muszáj volt káprázatos kivezető kört teljesíteni, hogy Hamilton ne tudjon elévágni azzal, hogy a következő körben ő is cserél. A Red Bull párszor közölte Perezzel, hogy ne tartsa fel Maxot” – írta a Formula1.com-on Palmer, a „Hamilton spanyol győzelme megmentette a Mercedest egy kellemetlen csapatutasítás-elbeszélgetéstől” című cikkben.
„Mielőtt Verstappen elég közel kerülhetett volna, hogy tényleges előzésen gondolkodhasson, Perez visszavett a 10-es kanyar előtt, és elengedte őt. Ha Perez megnehezítette volna Verstappen életét, és maga mögött tartja az utolsó szektorban, lehetséges, hogy Verstappen idővesztesége miatt Hamilton kiáll és elé tér vissza” – folytatta a Renault egykori versenyzője, aztán összehasonlította ezzel azt, ami a Mercedesnél történt.
„Később a versenyben Hamilton Valtteri Bottas mögött tempózott a futam hajrájában, hogy elkapja Verstappent a győzelemért. Habár Bottasnak a mérnöke azt mondta, ne tartsa fel Lewist – ugyanaz az üzenet, melyet Perez kapott korábban –, Bottas lassította Hamiltont, és a futam kétharmadáig maga mögött tartotta, habár egyértelmű lehetőségek lettek volna, hogy elengedje a csapattársat.”
Palmer gondolatmenetében kifejtette, az sem volt egyértelmű elengedés, mikor Bottas korán fékezett a 10-es kanyarban, és nyitva hagyta az ajtót Hamiltonnak – a manőverben a hétszeres világbajnok időt is bukott.
„Mindent összevetve Hamilton fel lett tartva Bottas mögött, ami majdnem másfél másodpercbe került neki, gyakorlatilag egy körbe Verstappen utolérésében. Végső soron ez nem számított a végeredményben, akkora volt Hamilton előnye a végén Verstappen előtt, és még Hamilton sem vette magára. Mégis, tekintetbe véve, hogy Verstappennek azt mondták, az utolsó körben érik utol, az, hogy Bottas megtagadta a csapatutasítást, sokba kerülhetett volna a Mercedesnek.”
„Egy versenyző számára félreállni a csapattárs elől olyan érzés sokszor, mint az utolsó szög a koporsóba, különösen, ha eltérő stratégián vannak, ami általában az oka a csapatutasításnak. Azt jelenti, hogy a csapat teljes mértékben a csapattárs mögött áll, a te esélyeid nem veszi tekintetbe. Frusztráló, mégis emlékezni kell rá, ki adja a fizetésed” – mutatott rá Palmer. A brit szerint ha a győztes pozíció átadását kérték volna Bottastól, érthető lett volna, ha nem akar engedelmeskedni. De ezúttal Hamilton és a csapat győzelme volt a tét, az ő harmadik helyét nem fenyegette veszély.
„Barcelonában akár azt is mondani lehetett volna, hogy Bottas inkább Verstappent segítette a nagydíjon, mint Hamiltont. Azzal, hogy Hamilton győzött, a Mercedes szépítheti, mi történt, de ha éppen lemaradt volna az első helyről, akkor komoly balhé lett volna a helyzetből” – zárta cikkét Palmer. Lényegében ugyanerről beszélt Toto Wolff is, aki azt mondta, akkor kritizálná Bottast, ha a futamgyőzelem múlt volna makacskodásán.