DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Az Aston Martin is ráfázott a szabályváltozásokra

Úgy tűnik, a Mercedes mellett a Racing Pointból átalakuló istálló a nagy vesztese az idei módosításoknak, méghozzá ugyanannak a koncepciónak köszönhetően. A csapat ennek ellenére sem dobja 2021-et.

Annak ellenére, hogy csak minimális mértékben változtak az autók 2021-re, mégis elég komoly átrendeződés történt a Formula-1-es erősorrendben. Az egyik legfontosabb, hogy a Mercedest érezhetően utolérte, sőt talán át is lépte a Red Bull, míg a középmezőnyben a tavaly még harmadik-negyedik erőnek számító Aston Martin – akkor még Racing Point névre hallgatott – hátraesése volt a leglátványosabb.

astonmartin-f1-dppi-bahrein



A kettő pedig a szakértők szerint ugyanarra vezethető vissza: a padlólemezt érintő változtatások szemlátomást azokat az autókat sújtották jobban, amelyek kisebb dőlésszöggel rendelkeznek, azaz a padlólemez hátsó része alacsonyabban van. Klasszikusan ezt a „low-rake-nek” nevezett koncepciót követi a Mercedes, míg a Red Bull például a „high-rake” koncepció mintapéldánya már évek óta. Előbbi csoportba tartozik az Aston Martin autója is, és Otmar Szafnauer csapatvezető szerint erre vezethető vissza, hogy kissé küszködve kezdték az idényt:

„Úgy vélem, rajtaveszítettünk a szabályváltozásokon” – idézi szavait a PlanetF1.com szakoldal. „Úgy tűnik, a low-rake koncepciót követők egy másodpercet veszítettek a high-rake koncepciójú autókkal szemben. Ha megnézzük a rajtrácsot, a Mercedeshez közelítettünk egy tizedet, de ha a high-rake koncepciót követő autókhoz viszonyítunk, ők hét-nyolc tizedet vagy akár egy másodpercet is nyertek hozzánk képest.”

Szafnauer arról is beszélt a Motorsport.com hasábjain, hogy már a szabályváltozások meghozásakor tudták, hogy ők többet bukhatnak ezen. „Nem szeretem az összeesküvés-elméleteket, de tavaly rámutattak az alacsony dőlésszöggel futó csapatok, hogy ennek nagyobb hatása lehet ránk nézve. És igazunk lett. Amikor meghozták a szabályokat, rámutattunk erre” – fogalmazott. A csapatfőnök cáfolta azt is, hogy egyöntetű szavazással dőlt volna el a szabálymódosítás: egyfelől nem volt konkrét voksolás, másfelől az alakulatok technikai igazgatói közül hárman is a változtatás ellen voltak – noha csak az említett két csapat alkalmazza a low-rake koncepciót.

Bár Bahreinből egyetlen ponttal távozott az istálló, Szafnauer szerint még nincs okuk kukázni a 2021-es szezont, hiszen már a harmadik fordulóra fejlesztésekkel készülnek: „Nem adtuk fel ezt az évet. Vannak újításaink a szélcsatornában és a CFD-ben, ezeket elég hamar be is fogjuk vetni a pályán is. A cél, hogy ledolgozzuk azt a hátrányt, amit az FIA a biztonság miatti szabályváltozásokkal előidézett. A változások a padlólemez hátulját, a kerék körüli részt érintették, így ott kezdünk el kutatni több leszorítóerőért. Szóval a hátsó leszorítóerőn igyekszünk javítani, ami jobb egyensúlyt is fog eredményezni. Remélhetőleg, mire megérkezünk Portimaóba, tovább javíthatunk az autón, keményen fogunk dolgozni rajta.”

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: