DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 16. hétfő
F1

Jobban sújtja a Mercedes koncepcióját a szabályváltozás?

A világbajnok csapat főnöke, Toto Wolff szerint az elemzéseik egyértelműen megmutatták, hogy a padlólemezt érintő módosítások hátrányosan érintették az ő tervezési filozófiájukat, mint a Red Bullét.

Bár a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak csökkentése érdekében alig változtattak valamit a Formula-1-es autókon 2021-re, úgy tűnik, a padlólemez átalakítását érintő módosítások a vártnál nagyobb hatást fejtenek ki az autókra. A Mercedes ugyanis a két héttel ezelőtti teszten sokkal jobban küszködött a W12-es stabilitásával, mint azt a korábbi években megszokhattuk, miközben fő riválisuk, a Red Bull autója sokkal jobban mozgott a pályán.

mercedes-f1-dppi



Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Bahreini Nagydíj pénteki napján tartott sajtótájékoztatón – amelyen a Formula.hu is részt vett – arra tett utalást, hogy a két élcsapat tervezési filozófiájában keresendő a magyarázat. A Red Bullnál évek óta láthatjuk, hogy jóval magasabban van az autó hátulja az aszfalthoz képest, ezért olyan benyomást kelt, mintha „előre billenne” a versenygép.

Az angol szakzsargon ezt a dőlést nevezi „rake-nek”, és Wolff szerint hátrányosabban érintette azokat az istállókat a padlólemezzel kapcsolatos szabályváltozás, amelyek kisebb rake-kel dolgoznak, azaz kevésbé „dől előre” az autójuk – és ami még rosszabb hír a Mercedes számára, hogy nem is tudják átvenni a Red Bull koncepcióját:

„Nem hiszem, hogy a dőlés az egyetlen tényező, ami miatt küszködünk, hiszen például új gumik is vannak 2021-ben” – fogalmazott a csapatfőnök. „De egyértelműen azt mutatták az elemzéseink, hogy az olyan koncepcióra épülő autók, amelyeknél nagyobb rake-kel dolgoznak, kevesebb leszorítóerőt veszítettek, és a tavalyi szabályokkal nem tudtuk lemásolni ezt a koncepciót, amivel a Red Bull és még néhány csapat versenyez. Fizikailag nem lehetséges. Nem tudjuk úgy működtetni a felfüggesztésünket és a beállításainkat, ahogy azt a Red Bull teszi, szóval ebből az autóból kell kihoznunk a legjobbat és ezt kell finomhangolnunk.”

redbull-f1-dppi

A két kép alapján jól látható a különbség: a Red Bull hátulja jóval magasabban van, jobban előredől az autó

Dőreség lenne persze leírni a Mercedest, hiszen bár a pénteki edzéseken sem ők diktálták a tempót, a lemaradásuk nem volt jelentős Max Verstappenhez képest. Wolff szerint ráadásul van még érdekes fejlesztés a tarsolyukban – erről a Canal+ előzetes műsorában beszélt, szavait pedig a RacingNews365.com idézi:

„Még nem is láttátok, mit fogunk feltenni az autóra. Természetesen van lehetőség innovációra, és ez boldoggá tesz. Minden évben próbálunk valami érdekeset kitalálni. Nem vagyok biztos benne, hogy nagy különbséget jelent az autó teljesítményében. Ha működik, az csodás.”

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: