DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

Különlegességek Fernando Alonsóról

Feszült figyelemmel várhatjuk a spanyol ász visszatérését a száguldó cirkuszba, egy újabb nagyszerű világbajnokkal bővül a mezőny. De vajon ezeket az érdekességeket tudtuk-e róla?

2003 és 2006 között már nagyon fiatalon látszott, hogy óriási tehetség és miután 2006-ban másodszor is legyőzte Michael Schumachert, senki nem gondolta volna, hogy tizenöt évvel később még mindig csak két világbajnoki címmel rendelkezik Spanyolország nemzeti hőse. Egy kis matekozás után rájöhetünk, hogy nagyon kevés hiányzott neki ahhoz, hogy ne kétszeres, hanem ötszörös bajnokként köszönthessük. Nézzünk néhány érdekességet a visszatérő bajnokról.

- Valószínűleg még számolni sem nagyon tudott, amikor már versenyezni kezdett

Az F1-es ászok döntő többsége igen zsenge korban kezdi a versenyzést, de Alonso kiemelkedően korán kezdte. Édesapja eredetileg nem is neki, hanem nővérének építette saját készítésű gokartját, ám Lorena igen kevés érdeklődést mutatott iránta. Nem úgy a kis Fernando, aki akkor három évesen azonnal beleszeretett a járműbe. A pedálok átállításra kerültek, hogy a méret megfelelő legyen és így kezdődött sikeres pályafutása.

Még csak hétéves volt, amikor első hivatalos versenyén részt vett és bár ő volt a legfiatalabb, azonnal meg is nyerte azt. Ez később számos alkalommal megismétlődött további karrierje során.

- Ő az egyetlen spanyol Formula-1-es pilóta, aki valaha versenyt nyert

Spanyolország sosem számított F1-es nagyhatalomnak, Alonsót megelőzően csak 11 honfitársa versenyzett a száguldó cirkuszban az évek során. Győzelmet egyikük sem szerzett, dobogós helyet is csak egyszer, 1956-ban ünnepelhettek az ibériaiak. 2003-ban ez óriási fordulatot vett, az első öt futamból rögtön háromszor pódiumra került Alonso, majd a Magyar Nagydíjon megszerezte élete első győzelmét is. És ez csak a kezdet volt, összesen 31 alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót. Vajon bővülni fog-e ez a szám?



- Ő az utolsó olyan pilóta, aki hazája első világbajnoki címét szerezte meg az F1-ben

Jó időre bebetonozta magának azt a címet, hogy kétségtelenül őt tartják Spanyolország valaha volt legjobb F1-es versenyzőjének. 2005-ben egészen megállíthatatlannak bizonyult, hét győzelmével és megbízható teljesítményével simán söpörte be a világbajnoki címet, ezzel ráadásul a sportág (akkori) legfiatalabb világbajnokává vált. Igaz, nem sokkal később Sebastian Vettel ebben (is) lefőzte. Ő szerezte országa első VB-címét, erre pedig 1997 óta nem volt példa, amikor Jacques Villeneuve Kanadának szerzett hasonló dicsőséget. Alonso azonban 2006-ban ismételni tudott.

- Alonso remek barátságot ápolt Mark Webberrel

Bár a mezőnyben és a rajongók közül többen nem kedvelték, azért ez nem volt mindenkire igaz. Mark Webberben igazi barátra lelt, jó kapcsolatuk már a 2000-es évek legelejére nyúlik vissza. Bár rengetegszer vívtak egymás ellen késhegyre menő csatákat, sőt, 2010-ben a világbajnoki címért is egymás ellen küzdöttek, barátságukat ez sem viselte meg. A sors iróniája, hogy abban az évben a nevető harmadik, Sebastian Vettel lett végül a befutó. A pályán többször is „taxiztatták” egymást oda-vissza, ebből Szingapúrban büntetés is született. Egyáltalán nem volt különlegesség, ha együtt vacsoráztak versenyhétvégéken, bár sosem voltak csapattársak.

- Másik nagy szerelme a kerékpározás

Ebben is párhuzam vonható Mark Webberrel, aki szintén a kétkerekű járművek kedvelője. Webbert is érte edzés közben baleset még 2008-ban, ugyanúgy egy autó ütötte el őt, mint Alonsót néhány hete. Balesete óta valószínűleg jobban ügyelnek arra főnökei, hogy lehetőleg ne törje össze magát még egyszer a szezonkezdés előtt.

- Óriási Real Madrid rajongó

Alonso a kerékpározás mellett a futball nagy rajongója is. Különösen a Real Madrid lett a szíve csücske, 2017-ben aláírt a klubhoz, mint játékos, de ez természetesen csak képletes értelemben történt meg. „Rengetegszer kérdezték már tőlem, miért lettem ekkora Real rajongó, de sosem tudtam rá igazán válaszolni. Én magam sem tudom, mitől lettem ennyire Madrid-fan” – nyilatkozta egyszer a spanyol pilóta.

- 2015 óta létezik Fernando Alonso múzeum, de túl kicsinek tartja

Több, mint háromszáz tárgy került kiállításra itt, köztük trófeák, sisakok és néhány korábbi versenyautója is. Nemrég úgy döntött, a múzeumot bővíteni kell, mert nincs elég hely, erre nagyjából kétmillió fontot áldozott.

- A fájdalmas matematika: ha 11 ponttal többet szerzett volna, ötszörös világbajnok lehetne

Két bajnoki címével sem szégyenkezhet, de háromszor is rendkívül kis különbséggel maradt alul a végső elszámolásnál. Ha a megfelelő pillanatokban összeadva 11 egységgel többet szerzett volna, akkor 2007-ben, 2010-ben és 2012-ben is Alonsót koronázták volna világbajnokká.

2007-ben egy ponttal maradt le Kimi Raikkönentől, 2010-ben négy ponttal Vetteltől, két szezonnal később pedig ismét a német győzte le, itt három pont hibádzott neki a bajnoki elsőséghez. (a pontegyenlőség ezekben az években még a vereségét hozta volna) Az ilyen peches lemaradásokról még Alain Prost is tudna mesélni.

- Azon mindössze öt F1-es világbajnok egyike, aki Le Mans-ban is a csúcsra ért

Mindössze tíz pilóta akad a Formula-1 történetében, akinek több világbajnoki győzelme van, mint Alonsónak, de közülük csak négyen rendelkeznek az ikonikus Le Mans-i 24 órás viadal elsőségével is. Alonso első kísérletre megnyerte 2018-ban a huszonnégy órást, majd egy évvel később másodjára is győzni tudott.

- F1-es karrierje során egyetlen egyszer szerzett kevesebb pontot, mint a csapattársa

Eddig 18 szezont töltött a Formula-1-ben Fernando Alonso, de csak egyszer fordult elő, hogy saját csapattársa több egységet szerzett nála. Nem, nem Lewis Hamilton volt az, a brit ugyanis pontegyenlőséggel végzett Alonsóhoz képest 2007-ben, de a döntetlen Hamiltonnak kedvezett több győzelmének köszönhetően – viszont pontszámban nem gyűrte le a spanyolt.

Akkor ki volt a tettes? Jenson Button a legendásan borzalmasra sikerült 2015-ös évben, ekkor ugyanis Alonso csak 12 pontot szerzett a rettentően gyenge és megbízhatatlan McLaren-Hondával, miközben Jenson Button tizenhatot, igaz, Alonso sérülés miatt kihagyta az évadnyitó futamot és kettővel többször volt kénytelen kiállni a versenyből.

Tovább érdekesség, hogy 2001-ben is, hivatalosan saját csapattársa mögött végzett az értékelésben. A jóval gyengébb erőt képviselő Tarso Marques ugyanúgy nem szerzett pontot a gyengécske Minardival, mint Alonso, viszont egyetlen jobb helyezésének köszönhetően a spanyol előtt rangsorolták. Mindezt úgy, hogy mind az időmérős, mind a versenytempója vitathatatlanul Alonsónak volt fokozatokkal jobb, de a statisztika az statisztika…

Vajon 2021-ben Esteban Ocon képes lehet hasonló bravúrra?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: