DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 3. vasárnap
F1

Mercedes: Két évvel ezelőtti szintre esünk vissza

Technikai betekintést nyújtott a 2021-es aerodinamikai szabályváltozásokba James Allison: a négy módosítás kicsinek tűnik, de együttesen jelentős veszteséget eredményeznek.

Az átmeneti 2021-es szezon sajátossága, hogy a csapatok nem terveznek vadonatúj autót, a meglevő modell aerodinamikáját azonban néhány szabályváltozáshoz kell igazítaniuk. Változik a padlólemez, továbbá még három kisebb külső módosítás történik az autókon: ezek mind azt a célt szolgálják, hogy csökkentsék a Pirelli-abroncsokra nehezedő terhelést.

„Négy meglehetősen jelentős aerodinamikai változásról született döntés tavaly az új szezonra vonatkozóan” – mondta a Mercedes technikai igazgatója, James Allison a csapat által közzétett videóban. „Mindenekelőtt lesz egy háromszög alakú kivágás a padlón, a hátsó kerekek előtti részen. Amikor látják majd, azt gondolják, hogy ez nem is nagy, de önmagában, legnyersebb formájában elég ahhoz, hogy körülbelül egy másodperccel lassítsa az autót.”



„Ehhez az első változáshoz jött még három. Az egyik, hogy a hátsó fékhűtőcsatorna apró szárnyacskáinak fesztávját néhány milliméterrel csökkentették: megint csak nagyon erőteljes eszközökről van szó, amelyek megváltoztatásával sok teljesítményt veszít az autó.”

„Aztán ott vannak az autó hátuljánál, a diffúzor területe alatt azok a lefelé lógó lécek, melyek hátulról láthatók. A magasságuk csökkent, azaz nem érnek olyan közel a talajhoz, tehát nem tudják olyan hatékonyan az aszfalthoz szorítani az autót, mint korábban. A megrövidítésükkel újra egy adag leszorítóerő veszik el.”

„Végül pedig a padló első része, az oldalsó légterelőkhöz közeledve. A 2020-as verzió úgy néz ki, mint egy redőny a sok-sok vágattal. Ez az aerodinamikai megoldás is leszorítóerőt generál. 2021-re minden vágat el lett távolítva.”

Ez a négy aprónak tűnő változtatás elég ahhoz, hogy a csapatok annyi tempót elveszítsenek, amennyit az elmúlt két évben nyertek számtalan kisebb-nagyobb fejlesztés révén.

„A szabályok által előírt négy változás kombinációjával legnyersebb formájában az autó teljesítménye valahova a 2019-es szint környékére esik vissza” – mondta Allison. Hozzátette, a Mercedes természetesen nem ül a babérjain, és azon dolgozik, hogy más területeken visszanyerje a veszteséget, azaz minél kevesebbet lassuljon tavalyhoz képest. „Hetek és hónapok óta, amióta kőbe vésték a szabályokat, azon dolgozunk, hogy a teljesítményből a lehető legtöbbet visszanyerjük. Szórakoztató, ami a szélcsatornában és CFD-ben zajlik ennek érdekében.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: