Raikkönen fontos rekord felé lépdel: a következő versenyen, az Orosz Nagydíjon beéri, az Eifel Nagydíjon pedig meg is előzi a 322-ig (más számítások szerint 323-ig) jutó Rubens Barrichellót a legtöbb F1-es futamrészvétel tekintetében, így statisztikailag ő válik a sport történetének legtapasztaltabb pilótájává.
E nagy pillanat érkezését egy kisebb évforduló előzte meg az előző verseny helyszínén, Mugellóban, hiszen 20 évvel korábban, éppen azokban a napokban, azon a nagy fizikai igénybevételt támasztó pályán ejtette meg első F1-es tesztjét. Peter Sauber adott lehetőséget az akkor még 21. életévét sem betöltött, csekély formulaautós tapasztalattal rendelkező, de máris nagy tehetség hírében álló finnek, aki azonnal le is nyűgözte a csapatot. Erről az első, 2000 szeptemberében lebonyolított tesztről osztotta meg emlékeit Sauber, a korábban az ő nevét viselő, és Alfa Romeóként ma is Raikkönent foglalkoztató hinwili istálló alapítója.
„Biztosítottam egy autót Kimi Raikkönen számára egy háromnapos tesztelésre Mugellóban. A második napon ellátogattunk a helyszínre Willi Rampffal [az akkori technikai igazgató], és egy nagyon különleges fiatalembert találtunk ott” – kezdte a nosztalgiázást Sauber. „Csupán 23 együléses versenyt teljesített addig a pontig a Formula Renault-ban, és semmilyen tapasztalata nem volt egy Formula-1-es autóval, ráadásul olyan versenyautóban sem ült még, amelyben a kormányon találhatók a váltófülek. De ezek semmilyen gondot nem okoztak számára, és az első pillanattól fogva gyors volt.”
„Mindezek mellett pedig Kimi különleges személyiséggel rendelkezett, aki nem hagyta, hogy bármi is elterelje a koncentrációját. Nemcsak a gyors köreivel, hanem az egyenletes tempójával is felkeltette a figyelmünket. Amikor új gumikat raktunk az autójára, azonnal egy másodperccel gyorsabb volt, ahogy azt a számításaink is előrejelezték, amikor pedig levettünk 30 kg üzemanyagot a tankból, újabb egy másodperccel gyorsult. Ez a precizitás volt az, amivel igazán lenyűgözött minket már azon a napon. Már akkor is nagyon pontosan meg tudta fogalmazni, az autó melyik részén szeretne változtatni a jobb teljesítmény érdekében.”
„Már aznap este, a hazafelé tartó repülőúton eldöntöttük, hogy szerződést ajánlunk neki.”
Így is történt, Raikkönen 2001-et már az F1-ben, a Sauber versenyzőjeként kezdhette meg, majd útja gyorsan élcsapatokhoz vezetett: a McLaren, a Ferrari és a Lotus színeiben összesen 20 győzelmet és egy világbajnoki címet szerzett, most pedig a mezőny rangidőseként már levezetőéveit töltve tért vissza első csapatához. Szerződése idén év végén jár le, jövőjéről azonban még nem döntött, ám a csapatvezető, Frederic Vasseur kijelentette, ő lenne az elsőszámú választottjuk a folytatásra is.
Looking back to where everything started...
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) September 12, 2020
We speak with Peter Sauber, the man who gave Kimi his chance 20 years ago today, and team principal Fred Vasseur. #TuscanGP #Kimi7 pic.twitter.com/WVllIppsHI