DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Kritikák a fordított rajtrácsra: Big Brother, pankráció és műfeszültség

A világbajnok, a mezőny leglassabb autójában ülő, a csapatvezető és az FIA elnöke sem örülne, ha a változatos eredmények érdekében fordított erősorrendben állna fel az F1-es rajtrács.

Az Olasz Nagydíjon váratlan események, a biztonsági autó, a piros zászló és néhány versenyzői hiba összejátszása egészen kiszámíthatatlan végeredményt hozott, ahol a dobogós hármast Pierre Gasly, Carlos Sainz és Lane Stroll alkotta, miután Lewis Hamiltonnak hátulról kellett felzárkóznia. A futam kivételes izgalmai ismét felélesztették az elmúlt években egyre gyakrabban emlegetett szabálymódosítási javaslatot, miszerint valamilyen formában integrálnák a fordított rajtrács intézményét a Formula-1-es versenyhétvégékbe, ezzel gondoskodva a mezőny felforgatásáról és az élvezetesebb futamokról, amint a gyorsabb autók megpróbálják magukat áthámozni a lassabbakon.

ATP_F1_3615_MUGELLO_Tuscany_FIA-F1-pool_resize



Az eddig fontolóra vett ötlet szerint nem közvetlen a futam rajtsorrendjébe nyúlnának bele, hanem az időmérő helyét venné át egy kvalifikációs verseny, amelyen (például a bajnoki sorrend szerinti) fordított sorrendben rajtolnának el a pilóták egy rövidebb távú megmérettetésre, és ennek a kvalifutamnak a várhatóan igencsak zavaros végeredménye adná meg a vasárnapi rajtsorrendet. Tavaly már szavaztak is róla, hogy 2020-ban néhány nagydíjhétvégén kipróbálják az elképzelést, de végül elvetették a bevetést, és az utóbbi nyilatkozatok alapján a monzai események sem győzték meg a paddock népét arról, hogy ez lenne a helyes irány az F1 számára.

„Nem gondolom, hogy kavarnunk kellene a formátummal. Vannak versenysorozatok, amelyek megváltoztatták a rajongók számára régóta érthető lebonyolítást, elsőként a NASCAR és a Chase jut eszembe, és nem hiszem, hogy számunkra ez lenne a helyes irány” – beszélt a Motorsportnak Wolff az amerikai sorozat különös, kieséses bajnoki végjátékáról.

„És ezt nem azért mondom, mert elfogult vagyok a Mercedes irányába. Éppen ellenkezőleg: én is a változatosságot és a kiszámíthatatlanságot szeretem, és mindig is lesznek majd olyan versenyeink, mint amilyen a monzai volt. De senki sem szeretne egy olyan győztest látni, aki a rajtrács megfordítása miatt nyert. Szerintem nem szabadna ilyen mesterséges eredményeket gyártani, főleg amikor ilyen nehéz az előzés, csak azért, mert úgy gondoljuk, hogy másnak kellene lennie az erősorrendnek.”

„Ez itt egy meritokrácia, vagyis egy olyan sport, ahol a legjobb versenyző és a legjobb gép győz, nem pedig pankráció, ahol teljesen véletlenszerű eredmények születnek. Aki véletlenszerűséget akar, csináljon egy showműsort. De szerintem az F1-nek a génjeibe van kódolva, hogy elsősorban egy sport, és csak ezután szórakoztató-platform. Ám semmiképpen nem showműsor, ez nem egy valóságshow, nem a Big Brother, és nem is kellene afelé mozdulnunk.”

ATP_F1_3455_MUGELLO_Tuscany_FIA-F1-pool_resize

Sebastian Vettel szerint már csak azért sem lenne szabad forgatni a rajtfelállást, mert ezzel a Formula-1 csak elhiteltelenítené magát, miközben éppen új, átfogó technikai szabályokat készül bevezetni, amitől szintén változatosságot remél.

„Ha ezt tesszük, azzal elismerjük, hogy képtelenek vagyunk előállni olyan szabályokkal, amelyek közelebb hozzák egymáshoz a mezőnyt és jobbá teszik a versenyeket” – mondta Vettel a felvetésről a Racefansnak. „Csak emlékeztetnék mindenkit, hogy tavaly óta új szabályok szerint kell építenünk az első szárnyakat, ami minden csapatnak egy vagyonba került, de mégsem változtatott semmit a versenyeken. Most a 2022-es változásokba helyeztük a reményt, és szerintem ezek kidolgozásával kellene foglalkoznunk ahelyett, hogy lottóznánk.”

„Versenyző vagyok, és nem szeretem, ha mások nyernek, de mégis elfogadom, ha valaki jobb munkát végzett nálunk. Emiatt is érzem azt, hogy a sport érdekében hibás döntés lenne ilyen módon megkavarni az állást.”

És a mezőny hátsó traktusaiban küzdők közül sem örülne mindenki a fordított rajtrács ötletének, pedig ha idén lett volna ilyen, a Williamsek, a Haasok és az Alfa Romeók sűrűn az élmezőnyben találhatták volna magukat a kvalifikációs futamokon. Viszont az Olasz Nagydíj arra is rámutatott, hogy egy sokkal lassabb autó állhat akár a mezőny elején is, akkor is tehetetlen a többiekkel szemben – Kimi Raikkönen a 2. helyről csúszott ki nagyon gyorsan a pontszerzők közül.

00120019_366

„Az a helyzet, hogy a mezőny egyik leglassabb autójában ülünk, és így élve felfalnának minket” – mutatott rá George Russell, aki eddigi 30 F1-es futama során még mindig nem tudott pontot szerezni a Williamsszel. „Őrült módjára próbálnánk védeni a pozíciónkat a mögöttünk lévő gyorsabb autók ellen, de versenyzőként ez kicsit bénának láttatna minket az ellenfeleinkkel szemben, akik 10 méterrel később tudnak fékezni és nagy mélységből is bebújnak mellénk. Persze ha én lennék egy csúcsautóban, akkor nagyon is élvezném, hiszen ugyanez a rendszer hősként mutatna be.”

A fordított rajtrács alkalmazásának 2021-es kipróbálását hamarosan ismét szavazásra bocsátják az FIA, az F1 és a csapatok vezetői által alkotott bizottságban, ezúttal pedig a Motorsport értesülései szerint már nem lesz szükség teljes egyetértés az elfogadásához. Az új Concorde-szerződés ugyanis bevezette a szupertöbbség fogalmát, amely azt jelenti, hogy 28 szavazat is elég a 30-ból ahhoz, hogy egy-egy javaslatot rövid bevezetési határidővel elfogadjanak (ebből 10 szavazattal az FIA, 10-zel az F1, 10-zel pedig a csapatok rendelkeznek). Viszont az FIA elnöke, Jean Todt már jelezte, hogy ő is ellenzi az ötletet, így vele és Wolff-fal együtt két nemmel szavazót már ismerünk is az erre jogosultak közül.

„A meglepetések a sport esszenciáját képezik” – idézi Todtot az Auto Motor und Sport. „De én már a Formula-2-ben és a Formula-3-ban sem szeretem a fordított rajtrácsokat. Számomra az nem versenyzés, az ilyen mesterséges feszültségkeltés nem működik. Én ellene fogok szavazni, de ha a többség támogatja, akkor elfogadom.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: