Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. szeptember 28. hétfő
F1

Itt a válasz: az F1 akarja Mugellót!

Ha nincs a pandémia, talán fel sem merül az F1 mugellói vizitje, ám a próba olyan jól sikerült, hogy a versenyzők zöme hangsúlyozza: a Ferrari főként MotoGP-futamokra használt pályája állandó helyet érdemelne a menetrendben.

Amennyiben a Ferrari a 2020-as kényszer-versenynaptár összeállítása során nem lobbizik vadul annak érdekében, hogy hazai pályán futhassák ezredik F1-es futamukat, talán soha az életben nem merült volna fel, hogy a MotoGP-fellegvár Mugello F1-es nagydíjat rendezzen. Szerencsére a pocsék szezont futó legendás alakulat kikaparta a gesztenyét, megszerezték a jogot a versenyrendezésre, a futam pedig annak ellenére is az elmúlt évek egyik legmozgalmasabb viadala volt, hogy az évadot domináló Mercedes újfent kettős győzelmet aratott. A futam ideje alatt a formula.hu olvasói is megfogalmazták a kérdést: van-e reális esély arra, hogy a helyszín tartósan az F1-es vérkeringés része maradjon?

„Személy szerint én imádtam, bár nem tudom, hogy mögöttünk milyen volt a verseny” – nyilatkozta Lewis Hamilton az FIA online sajtótájékoztatóján, amelyen részt vett a formula.hu is. Noha a főként MotoGP küzdelmeire tervezett pályával kapcsolatban előzetesen sokan azt jósolták, hogy túlságosan veszélyes lesz az F1-es autók számára, a brit szerint annak ellenére is megalapozatlanok voltak az aggályok, hogy valóban történt néhány baleset: „Szerintem vezetői szempontból ez az egyik legnehezebb pálya, közepes és nagyon gyors szakaszokkal. Fantasztikus pálya, nem gondolom, hogy túlságosan veszélyes lenne. Igazi old-school helyszín, a bukótereivel és a kavicságyaival, nagyon remélem, hogy ezt nem fogják megváltoztatni. Imádnám, ha visszatérnénk!”

77_00120019_GDN2845



Egyetértett csapattársával Valtteri Bottas, a futam második helyezettje is, aki szintén szorgalmazza, hogy Mugello kerüljön be az F1 menetrendejébe: ”Szerintem minden évben benne kellene lennie a versenynaptárban. Nagyon magas helyet foglal el a saját toplistámon. Szerintem sem veszélyes. A motorsport veszélyes, úgy, ahogy van, ez pedig egy igazi régimódi pálya, amit szerintem mindannyian imádtunk” – fogalmazott a finn.

Daniel Ricciardo, a Renault versenyzője is amellé tette a garast, hogy Mugellóra szükség lenne az F1 versenynaptárában, igaz, az ausztrál Monzát nem cserélné le a toszkán aszfaltcsíkre: „Úgy voltunk vele előzetesen, hogy az időmérőn biztosan imádni fogjuk, de a futam kínszenvedés lehet, mert csak követni fogjuk egymást. Ehhez képest sokkal jobb volt a verseny annál, mint amire számítani lehetett, talán az egyik legizgalmasabb menet volt idén, egyáltalán nem volt unalmas. Versenyzőként tényleg imádnám, ha visszajönnénk. Persze ott van Monza, amely egy olaszországi helyszín és amelyet szintén mindannyian imádunk. Monzát nem áldoznám be érte, de ha lenne rá megoldás, hogy ide is visszatérjünk, az fantasztikus lenne” – mondta a 4. helyezett pilóta a csapata által szervezett online sajtóérkezleten.

Sajátos kanyarok, Vettel beszólt Tilkének

A házigazda Ferrarinak ezúttal sem sikerült maradandót alkotni, ám pilótáikat elvarázsolta a Scuderia fennhatósága alá tartozó pálya. Akárcsak Ricciardo, Charles Leclerc is azt hangsúlyozta ki, hogy „meglepően jól sült” el a futam előzések vonatkozásának, Sebastian Vettel pedig rámutatott is, hogy mi a sava-borsa a helyszínnek. Mugello kanyarjainak zöme enyhén dől a kanyarív belseje felé (on-camber), ellentétben a számos más helyszínen alkalmazott megoldással, ahol ellenkező irányú a dőlés (off-camber): a négyszeres világbajnok odaszúrt az F1 állandó pályatervezőjeként jegyzett Herman Tilkének, illetve hangsúlyoza, hogy a pálya ettől igazán különleges.

„Abszolút!” – felelte Vettel arra a kérdésre, hogy szívesen versenyezne-e a jövőben is Mugellóban. „Versenyzőként mindenképpen az on-camber pályákra szavazok. Ezt a pályát nem Tilke tervezte, így itt nincsenek off-camber kanyarok. Normál esetben a vízelvezetés miatt terveznek off-camber kanyarokat, de mint láthatjuk, vannak más megoldások is. Jómagam az ilyen kanyarokat szeretem, ezeknek jobb a tapadása és sokkal izgalmasabbak is.”

20200913-FP115

Aggodalmat csupán a Racing Point csapatfőnökétől, Otmar Szafnauertől hallott a formula.hu: a versenyzőkhöz hasonlóan a szakvezetőt is lenyűgözte Mugello, ám attól tart, hogy amikor a pandémia után az élet visszatér a régi kerékvágásba és a szurkolók hada is megindul a pálya felé, az akár komoly kalamajkát is okozhatna. „Egy út vezet ide, egy kifelé innen, amelyek nagyon hamar bedugulhatnak, ha visszatér a közönség is. Ha kitalálják a logisztikáját annak, hogyan lehet megoldani az emberek közlekedését hatékonyan, boldog lennék én is, ha visszatérnénk ide” – fogalmazott a csapatfőnök, akinek nyilvánvalóan nem jutott eszébe, hogy a toszkán szervezők a MotoGP-futamok idején is megoldják a pályára özönlő tömeg kezelését.

Mivel a Formula One Management a jövőben szeretné bővíteni a versenynaptárt, nem kizárt, hogy a premier után Mugello a jövőben tartósabban is gyökeret ereszt az F1-ben, ám a 2021-es visszatérés mellett jelenleg talán az a legerősebb érv, hogy Jean Todt, az FIA elnöke a hétvégén azt jósolta: a világjárvány alakulásának fényében nagyon könnyen előfordulhat, hogy a következő szezon is hasonló lesz az ideihez…

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?