Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. augusztus 7. péntek
F1

„DAS ist gut” – ejtették a Red Bull óvását, szabályos a Mercedes

Nem szokványos, de szabályos – ezzel a konklúzióval utasította vissza az FIA a Red Bull által az Osztrák Nagydíj péntekén benyújtott óvást, amellyel a Mercedes által használt DAS legalitását kérdőjelezte meg.

A Mercedes februárban, a barcelonai teszten rukkolt elő duplatengelyű kormányzásnak (DAS) elkeresztelt technikai újításával, amely lehetővé teszi a versenyzői számára, hogy a kormány előre-hátra mozgatásával megváltoztassák az első kerekek dőlésszögét, ideális állapotba hozva azokat a kigyorsításhoz és a kanyarodáshoz. A riválisok a kezdettől fogva gyanakodva nézték az eszközt, a Red Bull pedig már az Ausztrál Nagydíj előtt is belengette az óvás lehetőségét, amire végül nem kerülhetett sor.

Mercedes



Az ügy azonban három és fél hónap elteltével sem merült feledésbe, és miután a Mercedesek az Osztrák Nagydíj péntekjén a DAS-sal felszerelve hajtottak a pályára, az edzések után a Red Bull benyújtotta óvását az FIA-hoz azzal az indoklással, hogy szerintük a rendszer a pilóta által mozgatható aerodinamikai eszköznek minősül, ilyennek létét pedig (a DRS kivételével) tiltják a szabályok. A csapat két technikai vezére, Adrian Newey és Paul Monaghan azt is igyekezett hangsúlyozni a péntek délutáni meghallgatáson, hogy álláspontjuk szerint a DAS nem a kormányrendszer, hanem a felfüggesztés része. A Mercedes négy szakemberrel, köztük a technikai igazgató James Allisonnal képviseltette magát az FIA előtt, és többek között azzal védték álláspontjukat, hogy a hagyományos kormányrendszerekkel is befolyásolható a kerekek dőlésszöge, méghozzá a kormányelfordítási szög megváltoztatásával.

Az FIA már korábban is közölte álláspontját a csapatokkal, miszerint nem talál kivetnivalót a DAS-ban (noha a jövő évtől már tiltólistára teszi), és az Osztrák Nagydíj versenybírói is ezzel egyetértésben döntöttek: elutasították a Red Bull óvását, meglátásuk szerint ugyanis a DAS nem a felfüggesztésrendszer, hanem a kormányrendszer része, még ha hozzá is tették, hogy „nem a szokványos fajta”.

A Mercedes szellemesen, a szó kétértelműségére játszva reagált a számára örömteli hírre a közösségi oldalán, hiszen a „das” németül egy névelőt is jelöl. „DAS ist gut” – írták, amit értelmezhetünk úgy, hogy „ez jó”, illetve úgy is, hogy „a DAS jó”. Ennek nyomán pedig a pénteken erősen bekezdő csapat aggodalom nélkül használhatja csodafegyverét a hétvége és a szezon további részében is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?