DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

A leggazdagabb brittől a lengyel olajig

Több mint hárombillió forintnak megfelelő 1100 millió dollárra becsülik azt az éves összeget, melyet az összes résztvevő támogató pumpál a Formula–1-be. Mint minden szezon előtt, idén is volt mozgolódás a hétköznapi halandók számára felfoghatatlan összegek piacán: a Mercedes és az Alfa Romeo egy-egy értékes szerzeménnyel gazdagodott, a Williamsnél a szponzorállomány nagy része kicserélődött, a McLaren pedig tovább halmozza a partnereket.

f1-szponzorok-04



A szezon még nem kezdődött meg, amikor a Mercedes már aratott egy győzelmet, méghozzá a szponzori hadszíntéren. Habár a bajnoki címeket évről évre gyűjtögette, a csapatnak rég volt olyan nagy fogása, mint az Ineos, a brit vegyipari cég, amely a világsportban, elsősorban a bicikliversenyeken jól csengő név, de a Formula–1-ből eddig kimaradt. Nagy-Britannia leggazdagabb embere, Jim Ratcliffe a királykategória aktuális uralkodójával egyesítette erejét, ami néhány feltűnő, bordó folt formájában nyilvánul meg a Mercedes megszokott ezüst-türkiz színvilágában. Az Ineos nem kispályásként érkezik a Mercedeshez, költségvetését a hírek szerint 25 millió dollárnak (7,5 milliárd forint) megfelelő összeggel támogatja meg szezononként a következő öt évben. A Mercedes felületén egy másik új támogató is felbukkant, az AMD elektronikai vállalat, amely F1-es szinten mellékszereplő, annál érdekesebb viszont a tény, hogy tavaly még a Ferrari táborába tartozott, onnan pártolt a német riválishoz.

f1-szponzorok-02

A szponzorpiac másik nagy nyertese az Alfa Romeo, amely névadó partnerrel gyarapodott a tartalékpilótának leigazolt Robert Kubica hozománya, az Orlen formájában. A lengyel olajcég a nagy visszatérő Williams-szereplésének fő finanszírozója volt, idén azonban, annak ellenére, hogy a védenc ülés nélkül maradt, fokozta jelenlétét a motorsportban: az alfás jelenlét mellett Kubica DTM-es projektjét is finanszírozza az ART BMW-jével, továbbá népes ralis szekciót hozott létre, amelynek magyar tagja is van Vogel Adrienn személyében.

Újonc a Formula–1-ben, de máris egy csapat viseli az Alpha Tauri – a Red Bull 2016-ban alapított ruházati márkája – nevét: a volt Toro Rosso olyan szinten a fiatal cég száguldó hirdetőtáblájává vált, hogy még az energiaital-birodalom említése is eltűnt az autóról, annak ellenére, hogy a költségek oroszlánrészét továbbra is Fuschl am Seeből állják.

f1-szponzorok-03

A névadó támogatók frontján változás történt a Racing Pointnál is, amely még rózsaszínebb lett a víztechnológia Red Bullja, a BWT révén. Az osztrák vállalat a kenyai sportfogadó iroda, a SportPesa helyét vette át, amely nem tudta kitölteni kétéves szerződését. Ez az eset a semmiből érkező másik 2019-es főszponzorra, a Rich Energyre emlékeztet: a szinte ismeretlen brit energiaital még a szezon végéig sem húzta ki, botrány közepette hagyta ott a Haast, amely idén újra az amerikai CNC-gépgyártó színeit viseli magán, nem sikerült jelentős külső szponzort találnia. A Racing Pointnak nem lesz ilyen problémája: a bőkezű BWT-n túl 2021-ben érkezik az Aston Martin, amely a Red Bull Racinget hagyja ott, hogy gyári csapatként egyesüljön a Team Stroll-lal.

A Renault-nak gyári formációként utoljára 2009-ben volt névadó szponzora: az ING akkor hagyta el a csapatot, mikor annak hírnevén jelentős csorba esett a szingapúri ütközésbotrány révén. Négy évvel a visszatérés után erősítettek végül egy főtámogatóval, az autóipari logisztikára szakosodott DP Worlddel az Egyesült Arab Emirátusokból.

f1-szponzorok-01

A már említett Williamst sem kell sajnálni, bár eleinte aggályosnak tűnt a pénzügyi helyzet Grove-ban, mikor távozott Kubicával az Orlen, valamint a Rexonát hirdető, McLarenhez pártoló Unilever, a harmadik és második legértékesebb szponzor. Nicholas Latifi azonban több kanadai érdekeltséget hozott – az édesapja által vezetett Sofina élelmiszeripari holding a hátsó légterelőn terpeszkedik –, az újonc pilóta hátszelét egyes források akár 40 millió dollárra (12 milliárd forint becsülik), a főtámogató, a ROKiT pedig az Orlenhez hasonló mértékben csoportosítja erőforrásait az autósportba. A brit telekommunikációs cég az orrkúpon külön feliratban népszerűsíti sajátmárkás telefonkészülékét és okosvárosprogramját, ráadásul éles kontrasztként az ifjú technológiai cégcsoporthoz kapcsolható az ABK logó is: a legrégebbi sváb sörfőzde, az 1308-ban alapított Aktienbrauerei Kaufbeuren a portfólió része.

Egyik csapat esetében a vezető hírt az szolgáltatta, hogy nem távozott és nem is érkezett új főszponzor: maradt azonban a megosztó támogató. A Ferrariról és a Misson Winnow-ról van szó, amelynek értéke állítólag a 160 millió dollárt is eléri (50 milliárd forint), ami messze a legtöbb az összes szponzor közül, egy közepes csapat teljes éves költségvetésével egyenlő. A bújtatott dohányreklámnak tartott „innovatív kampány” 2019-ben számos országban nem szerepelhetett a karosszérián, az SF1000 idei bemutatóját követően pedig azzal fenyegettek az olasz fogyasztóvédők, hogy rendőrségi úton lefoglaltatják az autót. A PMI-nek azonban a negatív reklám is megéri a fenti csillagászati summát, különösen azok után, hogy éveken át úgy pénzelte a Ferrarit, hogy annak semmiféle nyoma nem volt a külső szemlélő számára.

f1-szponzorok-05

Meglepő módon a McLaren úgy úszta meg a hasonló meghurcolást, hogy partnere, a BAT pontosan ugyanabban a cipőben jár. A brit dohányipari vállalat tavaly szintén egy szlogent – A Better Tomorrow – helyezett a narancssárga modellre, idén pedig tovább növeli jelenlétét egy e-cigarettájával és egy nikotinos termékével. A McLarennek nyolcadik éve nincs főszponzora, de tovább gyűjtögeti a támogatókat: Zak Brown idén is számos kisebb-nagyobb partnert cserkészett be, elsősorban technológiai cégeket, mint a brit Darktrace (informatikai biztonság), az amerikai Klipsch (hangtechnológia), valamint szintén az USA-ból a Splunk (adattechnológia). A csapatnál számottevő a mozgolódás, hiszen kilépett a brazil Petrobras olajcég, és eltűnt az autóról a jól hangzó, F1-ben először szerepet vállaló Coca-Cola. Az elmúlt évek alapján kijelenthető, hogy a McLaren a mezőny legnagyobb szponzorhalmozója: weboldalukon a hivatalos partnerlistában 30 név szerepel, míg a legkevesebb támogatót felmutató Alpha Taurinál mindössze tíz, beleértve a motorszállító Hondát és az összes csapattal együttműködő Pirellit is.

A pénzpiac legnagyobb játékosai nem valamelyik csapatot, hanem a teljes Formula–1-et támogatják: a sportág globális partnere a DHL, az Emirates, a Heineken, a Pirelli és a Rolex, melyeket nem kell bemutatni, valamint a hozzájuk hatodikként csatlakozó szaúdi olajcég, az Aramco. A névsornak azonban vannak hiányzói is: a telekommunikációval foglalkozó Tata leállt az F1-es szponzorációval, és a közlekedésbiztonságért kampányoló whiskymárkát, a Johnnie Walkert sem találjuk a partnerek közt.

A csapatok névadói támogatói:

Csapat Névadó szponzor Szakterület
Mercedes Petronas olajipar
Ferrari Mission Winnow innováció
Red Bull Aston Martin autóipar
McLaren - -
Renault DP World logisztika
Alpha Tauri Alpha Tauri ruhaipar
Racing Point BWT víztechnológia
Alfa Romeo Orlen olajipar
Haas Haas Automation szerszámgépgyártás
Williams ROKiT távközlés

 

A cikk eredetileg az Autósport és Formula Magazin 2020. áprilisi számában jelent meg, amely online megtekinthető itt:

https://issuu.com/formula-magazin/docs/formula_2020-04_rgb

Az Autósport és Formula Magazin 2020. áprilisi száma letölthető itt:

AFM 2020-04

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: