Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. január 25. szombat
F1

Szétveri a biztonságot a fékbetétek limitálása?

A Formula-1-ben az utóbbi években rengeteget tettek a biztonságért. Éppen ezért eléggé érthetetlen egy 2021-ben életbe lépő szabály, ami a biztonság rovására mehet. Jó ötlet ez a mai F1-ben?

Tény, hogy valóban nagyon elszálltak a költségek a száguldó cirkuszban az utóbbi évtizedekben, így a gyári támogatás nélküli privát istállók az életben maradásért kell, hogy küzdjenek, már aki egyáltalán még talpon tudott maradni. Azt már megszoktuk, hogy az erőforrások tekintetében jó ideje egyre szigorúbb korlátozásokat vezettek be, költségcsökkentési okokból.

Néhány éve még hat, de idén például már csak három motort használhattak fel az egyes pilóták büntetés nélkül a teljes évadban, ami a komplex hibriderőforrások esetében komponensenként is kissé eltérő volt (valamelyik részegységből hármat, valamelyikből csak kettőt engedélyezett a szabályzat). A sebességváltó idő előtti cseréje szintén rajtbüntetést von maga után, ám másfél év múlva további költségkímélési szempontok alapján bekerül ebbe a körbe a fékbetétek limitálása is.

Folyamatosan kopó alkatrészként ebből annyit használhattak fel a csapatok eddig, amennyit akartak, ám a 2021-es szabályváltozásokban szerepel, hogy egy évben egy autónál maximum 22 szett fékbetétet szerelhetnek be, minden további ugyanis rajtbüntetéssel jár majd. Ez annyit jelent, hogy átlagosan egy-egy teljes versenyhétvégén egyetlen szettet.

Lehto szerint nem jó ötlet a fékbetétek számát korlátozni, veszélyes lehet


Ez viszont biztonsági kérdéseket vethet fel. Ha ugyanis valaki egy agyonhasznált erőforrással igyekezett teljesíteni például a pénteki szabadedzéseket, akkor a legrosszabb, ami történhetett a pilótával, hogy tizenöt-húsz kör után elfüstölt alatta a motor és korábban kellett berakni az eredetileg csak szombatra kicserélni tervezett újabb egységet.

Így viszont meglenne a veszélye, hogy valaki pusztán azért nem cserélteti ki már kockázatosnak ítélt, netán sokat használt fékbetétjeit, mivel tart a rajtbüntetéstől. De ha 350-nél váratlanul elszállnak a fékek, abból bizony komoly baleset alakulhat ki, ezért Michael Schumacher korábbi csapattársa, J.J. Lehto egyáltalán nem is örül a túlzott rizikónak.

„Várjunk csak egy percet! Mindig a biztonság az első dolog, ami eszembe kell, hogy jusson ebben a sportágban. Egy fékbetét bármikor eltörhet, megrepedhet, előfordulhat emberi hiba, vagy anyagfáradás is. Álláspontom szerint a felhasználható fékbetétek számának korlátozása abszolút rossz irány” – figyelmeztetett az 1989 és 1994 között az F1-ben versenyző Lehto az Iltalehti című lapban.

Való igaz, nem nagyon illik a képbe a pályák és az autók folyamatos, egyre szigorodó biztonsági előírásai közé az, hogy a fékrendszert illető kockázatot vállalhasson egy versenyző. Michael Schumacher 1999-es, óriási balesetét is fékhiba okozta Silverstone-ban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?