Három és fél órába telt a Mexikói Nagydíjon az időmérő leintéséhez képest, amíg háromhelyes rajtbüntetést osztottak ki a Valtteri Bottas balesetét jelző sárga zászló hatálya alatt nem lassító Max Verstappenre. Az FIA eleinte arról sem tájékoztatott, hogy vizsgálódik, a holland pedig, még a pole-pozíció birtokában, pökhendi kijelentést tett a médiának: elismerte, hogy nem vett vissza, ha pedig a stewardok akarják, töröljék a körét. Kézenfekvő volt összekapcsolni ezt a megnyilvánulást a későbbi vizsgálattal és büntetéssel.
„A teljes képet néztük, a miniszektorokat, az adatokat, a felvételeket, és ebből raktuk össze a teljes kirakóst. Nem csupán egyetlen információt vettünk figyelembe” – magyarázta a döntéshozó folyamatot Michael Masi versenyigazgató az Autosportnak. A miniszektoridő azt a téves benyomást keltette, hogy Verstappen lassított. Az FIA-tisztviselő hangsúlyozta, saját adataikból jutottak arra a következtetésre, hogy a holland szabálytalan volt.
„Amit a médiának mondott, irreleváns volt számomra, mert akkor már mozgásban voltam. A stewardoknak továbbítottam az ügyet, és közöltem velük, hogy meg kell vizsgálni. A nyilatkozata csak ezután jelent meg” – magyarázta Masi. Kitért a büntetés nagyságára is: „A stewardok útmutatása alapján a büntetés három rajthely. Hosszú idő óta így van: szimpla sárga zászlóért három hely jár, dupla sárgáért öt hely.”
Verstappen később kettős mércét emlegetett, azzal érvelt, ha őt megbüntették, Lewis Hamiltont is kellett volna. A brit valóban nem lassított, volt azonban egy fontos különbség: „Három autót kellett Valtteri balesete után megvizsgálni, Lewisét, Sebastianét és Maxét. Először a videót néztük meg, aztán az adatokat. Lewis esete egyszerű volt, nem volt sárga zászló. A sportbíró lenyűgözően dolgozott és gyorsan jelzett a zászlóval, de Lewis előbb elhaladt mellette. Sebastiannál és Maxnál már lengett a zászló. Sebastian egyértelműen elemelt, Hamilton nem volt sárga zászlós szektorban” – magyarázta Masi.
Az Autosport a Michael Masivel készített interjú alapján három okot gyűjtött össze, miért húzódott el három és fél óráig az ítélethirdetés. Ezek a következők voltak:
1. Bottas balesete során megrongálódott a sportbírók elektronikus rendszerének vezetéke. A poszton dolgozó bíró hiába nyomta meg a sárga zászló gombját, a fényjelzés nem jelent meg a pályaszéli paneleken és Verstappen kijelzőjén. Ennek következményeként a rendszer Verstappen gyorshajtását sem rögzítette automatikusan.
2. Az időmérőt a Porsche Supercup versenye követte, Masi számára pedig a TecPro helyreállítása prioritást élvezett.
3. A stewardok előbb Danyiil Kvjatot hallgatták meg veszélyes kiengedés gyanújával.