Amikor a Haas beszállt a Formula-1-be, a tradicionálistól merőben eltérő üzleti modellt alkalmazott: a karosszéria építését a Dallarára bízta, partnercsapatától, a Ferraritól pedig annyi alkatrészt vásárolt, amennyit csak a szabályok megengednek. A Haas ezzel minimalizálta saját alkalmazottjai számát és csökkentette a költségvetést, de így is csillagászati összegről beszélünk, amely elsősorban a tulajdonos, Gene Haas pénztárcáját terheli.
A Haas F1 Team csak negyedik szezonjában, idén szerződtetett külső főszponzort, ráadásul a botrányos Rich Energy személyében sikerült mellé is nyúlniuk. A nagy eredmények egyelőre elmaradnak, az üzleti modell nem hozza azokat a reményeket, melyeket Gene Haas eleinte támasztott. 2021-ben nem csupán a szabályok változnak, de a mezőny jelenlegi csapatai is új szerződéseket írnak alá a Liberty Mediával a további szereplésről. Nem biztos, hogy a Haas maradni fog.
„Az F1 szerint kedvezőbb megegyezést kapunk, lesz költségsapka és miegymás. De amíg nincs tinta egy papíron, addig nem igazán tudhatjuk, mi fog történni” – mondta az Autosport lapnak Gene Haas, aki nem örül a huzavonának. „Szeretném, ha kapnék valamit írásban, de nagyon kételkedem, hogy december előtt ez megtörténik. Mindig így szokott lenni, legalábbis mióta itt vagyok. Éjfél előtt sosem szokásuk döntést hozni.”
„A szponzorációs ügy jelentősen elvonta a figyelmünk, de úgy tűnik, kezd elsimulni. Nagyobb probléma, hogy kihozzuk a teljesítményt az autóból” – folytatta Haas. Az interjúban kifejtette, hogy az aerodinamika és a gumikezelés is komoly nehézségek elé állítják a csapatot, amely nem találja a helyes fejlesztési utat. Eközben ott lebeg az istálló felett a kérdés: megéri-e egyáltalán az F1-ben lenni?
„A tényeket mindannyiunknak figyelembe kell vennünk. Járható ez az üzleti modell? Végső soron senki sem azért működtet egy vállalkozást, hogy pénzt veszítsen. Ha nem tudjuk megszerezni az elegendő anyagi hátteret, az F1-től vagy szponzoroktól, az negatív hatással járhat. Nem mondom, hogy ma ez a probléma, de ki tudja, mi vár ránk az úton? Egy bizonyos ponton a vállalkozásoknak profitot kell termelniük” – nyomatékosította egyik fő aggályát Gene Haas: az F1-es projekt jelenleg veszteséges. Ezért is fontos a 2021-es megállapodás, amely a Formula-1-es bevételek új rendszerű elosztását ígéri.
„Állandóan arról beszélnek, hogy azt szeretnék, spóroljunk, és mégis ragaszkodnak a változásokhoz, tankolást akarnak, izgalmasabb versenyt. Ha ezek a változások minden csapatnak 25 millió dollárjába kerülnek, azt a Ferrari és a Mercedes nem érzi meg, de mi igen. Ha túl nagy pénzügyi teherré válik, akkor azt gyanítom, egyszerűen megszűnünk létezni…”
„Az Egyesült Államokban a cégektől elvárják, hogy pénzt hozzanak. Ha nem termelnek profitot, akkor nem tekintenek rájuk cégekként. Ezt szem előtt kell tartanunk, veszteségesen nem lehet örökké egy vállalkozást működtetni” – mondta Haas, rámutatva arra is, hogy az indulásnál kijelölt időkeret a végéhez közeleg. „Kezdeti célunk az volt, hogy öt évet adunk magunknak, amely során meglátjuk, profitábilis üzletet tudunk-e építeni. Ennek része az F1-től kapott bevétel és a szponzoráció, valamint a Haas (Automation) hirdetésekből való hozzájárulása is.”