DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

Miért léptette elő Albont a Red Bull?

Miért jó ez a döntés a csapatnak, mit várhatnak a fiatal pilótától, mi lesz most a Gasly-Kvjat párossal? Miért jött el a váltás ideje most, mire készül ezzel a Red Bull?

Amint azt már áttekintettük, Pierre Gasly kirúgására, lefokozására minden indoka megvolt a Red Bullnak, olyan teljesítményt nyújtott a francia a szezon első felében, amelyet nem lehetett sokáig tűrni. A döntés mégis hirtelen jött a csapat kommunikációját nézve és az azért sokakat meglepett, hogy nem Danyiil Kvjat, hanem Alex Albon kap lehetőséget.

Miért dönthetett így a Red Bull? Nos, a számok (és nekik mindenkinél sokkal több adatuk van) alapján egyszerűen nem volt indok arra, hogy Gasly maradjon, minimálisat sem javult, a Hungaroringen vérlázítóan gyenge volt az időmérőn és a futamon is, pedig ha csak egy átlagos másodpilótai feladatot megoldott volna (látótávolságon belül marad Verstappenhez képest), akkor azzal valószínűleg nyert volna a Red Bull - nem lett volna lehetősége a Mercedesnek egy ingyen bokszkiállásra. Ehelyett Gasly azonban kört kapott a csapattársától és tálcán kínálta fel a győztes húzást Lewis Hamiltonéknak.

De miért vált égetővé a Gasly-ügy? Mondhatnánk, hogy a franciának balszerencséje volt azzal, hogy milyen jó autóban ült. A szezon elején még a Red Bull sem várta, hogy azonnal ilyen jók lesznek a Hondával és az első futamokon még nem is ez volt a helyzet: harmadik erőként funkcionáltak, amivel Gasly a középmezőnyben kóválygott, Verstappen pedig egy-egy bravúrral bizonyította a maga klasszisát. Azóta azonban változott a helyzet: az autó már jobb, a motor jó és a csomag bizonyos pályákon győzelemre is esélyes - így viszont hirtelen a második embertől nem elfogadható a tanulóév, a folyamatos gyenge teljesítmény, olyan pilóta kell, aki legalább támogatni tudja Verstappent. Gasly reflektorfénybe került és nem hogy javult, de talán még rosszabb lett.

albi_1



Ez (egy jó másodpilóta) már az idei szezon második felében is fontos lenne, hiszen esélyük nyílhatna a konstruktőri második helyre, ha lenne még egy jó versenyzőjük, de még fontosabb megoldani a problémát 2020-ra. A szabályok nem fognak nagyot változni, a Red Bull fejlődési görbéje alapján pedig a 2021-es "égszakadás-földindulás" előtt még nyílhat előttük egy utolsó esély arra, hogy 2013 óta először beleszóljanak a vb-harcba. Ehhez viszont Verstappen mellé egy megfelelő pilóta kell, aki az eddigiek alapján aligha Gasly lesz - ha nem lenne ilyen jó az autó már most, akkor szinte biztos, hogy maradhatott volna a francia, hogy egy év tapasztalattal nekifeszüljön a következő évnek.

Külsős opciójuk szezon közben nincs (például Esteban Ocont most nem lehet elvinni a Mercedestől), úgyhogy az egyetlen olyan megoldást választották, ami 2020-ra nézve a legtöbb adatot biztosítja számukra: a fiatal Albont. Kvjatot ismerik, tudják, hogy mire képes, mire nem képes, most is figyelik a Toro Rossónál, de Albonban még több lehet - újonc, de éretten vezetett eddig és meg kell nézniük, hogy Verstappenhez (illetve az eddigi Gaslyhoz) képest mire lehet számítani, valamint hogy bírja-e a nyomást a mezőny elején.

Hogy mit várhatnak tőle? Verstappen legyőzését biztosan nem, sőt, az is nagy meglepetés lenne, ha igazán megszorongatná. De fejlődnie kell. A csapatnak azt kell látnia, hogy Albon képes a tanulásra, Spától a szezonzáróig egyértelműen előre kell lépnie, mert ez az, amit Gasly nem tett meg - márpedig ha egy fiatal nem fejlődik, akkor a fiatalság csak egy állapot, nem pedig előny. Gasly egy-egy villanást sem tudott produkálni, Albontól ezt is várhatják - stabilan erős teljesítményt egy újonctól, ilyen nyomás alatt, szezon közben "beesve" aligha. Egy-egy jobb időmérő, egy-egy jobb futam, egy-egy Ferrari-verés, Verstappen megbízható támogatása és természetesen időmérőnként mondjuk három tizednél nem nagyobb átlagos hátrány. Az adatokból, a munkájából év végéig kiderülhet, hogy érdemes-e vele tervezni egy esetleges 2020-as hadjáratra, mert képes a fejlődésre, vagy ő sem megoldás.

De mi lesz, ha ő sem megoldás? Nos, egyrészt minden bizonnyal közeledünk ahhoz a ponthoz, ahol a Red Bullnak szét kell néznie a külsős piacon és futni egy kört az olyan pilótáknál, mint Ocon vagy Bottas. Esetleg komolyabban elbeszélgetni Vettellel. Vagy akár úgy dönteni, hogy egy rutinos, megbízható második számú pilótát keresnek a vb-esélyes Verstappen mögé - ilyenből is akad azért a rajtrácson.

Másrészt pedig most egymásnak eresztik a két "száműzöttet", Gaslyt és Kvjatot. Ebben a csatában persze Kvjat indul helyzeti előnyből, Gasly most mentálisan aligha van a topon, ráadásul év közben visszaszokni egy csapathoz, beülni egy új autóba nem egyszerű. Ha megoldja és legyőzi Kvjatot, akkor biztos, hogy marad még a Red Bullnál, ebben az esetben Kvjatnak nem nagyon lehet folytatás. Ha az orosz győz, akkor Gasly könnyen ki is eshet az F1-ből, míg Kvjat lehet a B terv, ha Albon nem válik be.

Persze Albonban azért bízik a Red Bull, nem akarjak csak úgy tönkretenni a karrierjét azzal, hogy odavetik a farkasok elé ezzel a lépéssel. Egy újoncról beszélünk, aki csak azért van az F1-ben, mert Markóék megláttak benne valamit - tavaly még egy F2-es ülésért is könyörgött és úgy volt, hogy a Formula-E-ben folytatja. Most azonnal megkapja a nagy esélyt - bár tegyük hozzá, hogy Christian Horner pár hete még úgy beszélt róla, mint akinek sokat kell tanulnia és amikor az idei újoncokat dicsérte, Albon kimaradt a körből.

A fiatal mindenesetre élete legnehezebb hónapjaira készülhet: ha itt helytáll, övé a jövő, egy győzelemre esélyes autó minden bizonnyal 2020-ra minimum. Ha viszont nem...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: