Amint azt már áttekintettük, Pierre Gasly kirúgására, lefokozására minden indoka megvolt a Red Bullnak, olyan teljesítményt nyújtott a francia a szezon első felében, amelyet nem lehetett sokáig tűrni. A döntés mégis hirtelen jött a csapat kommunikációját nézve és az azért sokakat meglepett, hogy nem Danyiil Kvjat, hanem Alex Albon kap lehetőséget.
Miért dönthetett így a Red Bull? Nos, a számok (és nekik mindenkinél sokkal több adatuk van) alapján egyszerűen nem volt indok arra, hogy Gasly maradjon, minimálisat sem javult, a Hungaroringen vérlázítóan gyenge volt az időmérőn és a futamon is, pedig ha csak egy átlagos másodpilótai feladatot megoldott volna (látótávolságon belül marad Verstappenhez képest), akkor azzal valószínűleg nyert volna a Red Bull - nem lett volna lehetősége a Mercedesnek egy ingyen bokszkiállásra. Ehelyett Gasly azonban kört kapott a csapattársától és tálcán kínálta fel a győztes húzást Lewis Hamiltonéknak.
De miért vált égetővé a Gasly-ügy? Mondhatnánk, hogy a franciának balszerencséje volt azzal, hogy milyen jó autóban ült. A szezon elején még a Red Bull sem várta, hogy azonnal ilyen jók lesznek a Hondával és az első futamokon még nem is ez volt a helyzet: harmadik erőként funkcionáltak, amivel Gasly a középmezőnyben kóválygott, Verstappen pedig egy-egy bravúrral bizonyította a maga klasszisát. Azóta azonban változott a helyzet: az autó már jobb, a motor jó és a csomag bizonyos pályákon győzelemre is esélyes - így viszont hirtelen a második embertől nem elfogadható a tanulóév, a folyamatos gyenge teljesítmény, olyan pilóta kell, aki legalább támogatni tudja Verstappent. Gasly reflektorfénybe került és nem hogy javult, de talán még rosszabb lett.
Ez (egy jó másodpilóta) már az idei szezon második felében is fontos lenne, hiszen esélyük nyílhatna a konstruktőri második helyre, ha lenne még egy jó versenyzőjük, de még fontosabb megoldani a problémát 2020-ra. A szabályok nem fognak nagyot változni, a Red Bull fejlődési görbéje alapján pedig a 2021-es "égszakadás-földindulás" előtt még nyílhat előttük egy utolsó esély arra, hogy 2013 óta először beleszóljanak a vb-harcba. Ehhez viszont Verstappen mellé egy megfelelő pilóta kell, aki az eddigiek alapján aligha Gasly lesz - ha nem lenne ilyen jó az autó már most, akkor szinte biztos, hogy maradhatott volna a francia, hogy egy év tapasztalattal nekifeszüljön a következő évnek.
Külsős opciójuk szezon közben nincs (például Esteban Ocont most nem lehet elvinni a Mercedestől), úgyhogy az egyetlen olyan megoldást választották, ami 2020-ra nézve a legtöbb adatot biztosítja számukra: a fiatal Albont. Kvjatot ismerik, tudják, hogy mire képes, mire nem képes, most is figyelik a Toro Rossónál, de Albonban még több lehet - újonc, de éretten vezetett eddig és meg kell nézniük, hogy Verstappenhez (illetve az eddigi Gaslyhoz) képest mire lehet számítani, valamint hogy bírja-e a nyomást a mezőny elején.
Hogy mit várhatnak tőle? Verstappen legyőzését biztosan nem, sőt, az is nagy meglepetés lenne, ha igazán megszorongatná. De fejlődnie kell. A csapatnak azt kell látnia, hogy Albon képes a tanulásra, Spától a szezonzáróig egyértelműen előre kell lépnie, mert ez az, amit Gasly nem tett meg - márpedig ha egy fiatal nem fejlődik, akkor a fiatalság csak egy állapot, nem pedig előny. Gasly egy-egy villanást sem tudott produkálni, Albontól ezt is várhatják - stabilan erős teljesítményt egy újonctól, ilyen nyomás alatt, szezon közben "beesve" aligha. Egy-egy jobb időmérő, egy-egy jobb futam, egy-egy Ferrari-verés, Verstappen megbízható támogatása és természetesen időmérőnként mondjuk három tizednél nem nagyobb átlagos hátrány. Az adatokból, a munkájából év végéig kiderülhet, hogy érdemes-e vele tervezni egy esetleges 2020-as hadjáratra, mert képes a fejlődésre, vagy ő sem megoldás.
De mi lesz, ha ő sem megoldás? Nos, egyrészt minden bizonnyal közeledünk ahhoz a ponthoz, ahol a Red Bullnak szét kell néznie a külsős piacon és futni egy kört az olyan pilótáknál, mint Ocon vagy Bottas. Esetleg komolyabban elbeszélgetni Vettellel. Vagy akár úgy dönteni, hogy egy rutinos, megbízható második számú pilótát keresnek a vb-esélyes Verstappen mögé - ilyenből is akad azért a rajtrácson.
Másrészt pedig most egymásnak eresztik a két "száműzöttet", Gaslyt és Kvjatot. Ebben a csatában persze Kvjat indul helyzeti előnyből, Gasly most mentálisan aligha van a topon, ráadásul év közben visszaszokni egy csapathoz, beülni egy új autóba nem egyszerű. Ha megoldja és legyőzi Kvjatot, akkor biztos, hogy marad még a Red Bullnál, ebben az esetben Kvjatnak nem nagyon lehet folytatás. Ha az orosz győz, akkor Gasly könnyen ki is eshet az F1-ből, míg Kvjat lehet a B terv, ha Albon nem válik be.
Persze Albonban azért bízik a Red Bull, nem akarjak csak úgy tönkretenni a karrierjét azzal, hogy odavetik a farkasok elé ezzel a lépéssel. Egy újoncról beszélünk, aki csak azért van az F1-ben, mert Markóék megláttak benne valamit - tavaly még egy F2-es ülésért is könyörgött és úgy volt, hogy a Formula-E-ben folytatja. Most azonnal megkapja a nagy esélyt - bár tegyük hozzá, hogy Christian Horner pár hete még úgy beszélt róla, mint akinek sokat kell tanulnia és amikor az idei újoncokat dicsérte, Albon kimaradt a körből.
A fiatal mindenesetre élete legnehezebb hónapjaira készülhet: ha itt helytáll, övé a jövő, egy győzelemre esélyes autó minden bizonnyal 2020-ra minimum. Ha viszont nem...