DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Verstappen nyerte a hockenheimi esőőrületet, Kvjat dobogón

Az év legeseménydúsabb nagydíján a mezőny ki-be járkált a bokszba száraz és esős gumikért, élmenők dobták el az autót és középcsapat állt dobogóra. Az év első nedves versenyét magabiztosan Verstappen nyerte, miközben Hamilton a top 10-en kívül ért célba.

A safety car mögött indult a 2019-es Német Nagydíj az esőtől eláztatott Hockenheimringen: négy tapogatózó kör után (melyek nem számítottak bele a hivatalos versenytávba, annak hosszát viszont 67-ről 64 körre csökkentették) a biztonsági autó kiállt a mezőny elől, a versenyirányítás pedig állórajtot rendelt el, először azóta, hogy a szabályok ezt biztonsági autós felvezetés után lehetővé teszik.

A startnál a két Mercedes megőrizte vezetését, a nagyot rajtoló Kimi Raikkönen viszont megszerezte a harmadik helyezést, miközben a visszafulladó Max Verstappen pozíciókat veszített. Az időmérős műszaki hibáját követően utolsó helyről kezdő Sebastian Vettel is számos helyezést nyert, a kör végén már a 14. helyen bontakozott ki az esőfüggönyből. A nyitókörben a körülmények ellenére nem történt ütközés, de számos autó kiszaladt az aszfaltozott bukóterekbe. Az első áldozat a második körben Sergio Perez volt, aki a stadionszekció előtti egyenes szakaszon forgott a betonfalba.



 

A biztonsági autó már vissza is tért, a mezőny zöme pedig a bokszba érkezett intermediate abroncsokért: kivétel volt Kevin Magnussen és Lance Stroll, akik a második és ötödik helyen találták magukat. A gyorsabb ellenfelek azonban rögtön bedarálták őket, amint ismét megkapták a zöld jelzést: a kör végén már Hamilton, Bottas és Verstappen volt az első hármas sorrendje, aztán Leclerc vette át a negyedik helyet Magnussentől. Az ötödik helyre fellépő Nico Hülkenberg is élt a köztes abroncsokon, Vettel a 8. körben már a nyolcadik helyre lépett fel, Pierre Gasly azonban szenvedett, elmért egy féktávot, és az utolsó helyig esett vissza.

A soron következő körökben lehiggadtak a kedélyek, a különbségek körről körre nőttek – Hamilton 4 másodperces előnyt épített ki –, egyedül Verstappen tudott Bottas közelében maradni.

A 15. körben Daniel Ricciardo látványos füsttel jelentkező motorhibája kavarta meg kissé a lapokat. A rövid virtuális biztonsági autós fázis miatt csak Leclerc és Hülkenberg állt bokszba friss intermediate abroncsokért. A monacóit ekkoriban vizsgálták az első kiállása alatti veszélyes kiengedés miatt, a versenyzőnek adott időbüntetés helyett azonban a Ferrarira szabtak ki egyelőre nem meghatározott szankciót.

A pálya eddigre elég száraz volt, hogy engedjék a DRS-használatot: Verstappen máris támadta Bottast, de a manőver közben megcsúszott, és újra elszakadt a finntől. Mögötte Leclerc a friss intermediate-tel körönként három másodpercet faragott le a kopott abroncsú Red Bullhoz képest, de gumielőnye csak ideiglenesen tartott.

Magnussen volt az első, aki a 23. körben bevállalta a száraz pályás (lágy) abroncsot: a dán gumijai rövidesen felmelegedtek, és már az élmezőnnyel megegyező köröket produkált. A Ferrari követte leggyorsabban a Haas példáját, és a hatodik helyről Vettel is kijött a lágy keverékért. A 26. körben Verstappen szintúgy érkezett slick abroncsért, a Red Bull lágy helyett közepest tett fel, arra apellálva, hogy a verseny végéig már nem áll ki.

Innentől besűrűsödtek a bokszkiállások, melyekből Leclerc jött ki a legjobban: a Lando Norris leállása miatti újabb VSC-periódusból is profitált, és a második helyre tért vissza Bottas és a közepesen megforgó Verstappen előtt.

A következő percekben a nézők csak a fejüket kapkodták: Leclerc kicsúszott az utolsó előtti kanyarban, és a kavicságyba ásta el Ferrariját – az újabb dráma azonban ezután következett, a monacói balesete miatt beküldött safety car ellenére Hamilton ugyanitt csúszott ki, és csak méterekkel arrébb koccant a gumifalnak. Ő nem ragadt a kavicságyba, de szabálytalanul tért vissza a bokszutcába, ahol rengeteg időt veszített az elő nem készített abroncsok és megsérült első szárnyának cseréje miatt. A szabály – melyet tavaly épp az ő vitás bokszutcai incidense után hoztak – megsértéséért meglehetősen enyhén, öt másodpercre büntették.

A két baleset jelezte, hogy az erősödő eső ellehetetleníti a slick abroncsok használatát, így a teljes mezőny visszatért inter abroncsokra. A pár perce még első-második helyen álló Mercedes újra bukott: a vezetést megöröklő Bottas nem tudott azonnal bokszba hajtani, mivel ott Hamilton állt, a biztonsági autó miatt pedig jelentős időt veszített.

A safety car mögött a következő sorrend alakult ki: Verstappen, Hülkenberg, Bottas és Albon az első négy helyen, Hamilton az óriási időveszteség ellenére is ötödik pozícióban állt vissza a versenybe. A 34. körben újraindították a nagydíjat: Verstappen azonnal elszakadt, miközben Hamilton Albont, Bottas Hülkenberget gyűrte le. Ekkor a finn már 9 másodpercre maradt le Verstappentől, aki uralta a körülményeket.

Kimi Raikkönen is megcsúszott a baljós vízfoltan az utolsó előtti kanyarban, de megúszta, Nico Hülkenberg – aki előtt felcsillant a remény 2010 óta tartó pályafutása első dobogójára – viszont a kanyar harmadik áldozatává vált. Negyedszer is szerepet kapott a biztonsági autó, Verstappen pedig úgy állt ki újra intermediate abroncsokért, hogy visszatért a két Mercedes elé.

A 46. körben az újraindításnál Verstappen újra állva hagyta az ellenfeleket, a harmadik helyen azonban jelentős tolongás támadt: Hamiltont Albon támadta, Sainz és Gasly pedig lesipuskásként loholt a nyomukban – végül Sainz megelőzte a thaiföldit, és Hamilton mellé ért, de a világbajnokot nem tudta átlépni.

A pálya száradt, a verseny végéig pedig nem vártak esőt, ezért az újraindítást követő körben Verstappen és őt követően még sokan mások a bokszba jöttek: Lance Stroll a Racing Pointtal vezető pozícióba került – ekkora előnyt jelentett, hogy ő már a safety car alatt teljesítette a kiállást. Királysága csak méterekig tartott, aztán újra Verstappen állt az élen. A harmadik helyen ugyancsak meglepő név, Danyiil Kvjat – szintén bokszutcai kiállás után – bukkant fel, Hamilton azonban rengeteget bukott, az ötmásodperces büntetés letöltése után a 12. helyre esett vissza.

A futam utolsó harmada lemorzsolta a hétvégén 200. Formula-1-es nagydíját és 125 autósporttal töltött évét ünneplő Mercedest: az 1-es kanyarban először Hamilton forgott meg, akinek autója ép maradt, de be kellett iktatnia hatodik bokszkiállását, amely miatt az utolsó helyre esett vissza. A csapat ekkor még bízhatott Bottasban, aki az utolsó dobogós helyért üldözte Strollt. Körökkel később azonban a finn ugyanott megforgott, és rommá törte Mercedese orrát. Az előző 10 nagydíj mindegyikén mindkét autóval top 5-ben végző Mercedes nullázott hazai versenyén.

Újabb biztonsági autós fázis következett, amely az 59. körig tartott. Verstappen, Kvjat, Stroll, Sainz és Vettel alkotta az élmezőnyt: közülük a német nyert egy pozíciót a McLaren megelőzésével. Stroll és Kvjat is könnyű falatnak bizonyult Vettel számára: az utolsó helyről induló német az utolsó előtti körben szerezte meg a második helyezést.

Verstappen 7 másodperccel nyerte a Hamilton első kicsúszása után kézben tartott versenyét a 20. helyről hazai pályán nagyot mentő Vettel és a Toro Rossóval karrierje harmadik dobogóját szerző Kvjat előtt – az orosz a futam utáni nyilatkozatban közölte, hogy az éjszaka folyamán született meg első gyermeke. Stroll, Sainz és Albon következtek a top 6-ban: a 11. helyezett Lewis Hamilton pontot sem szerzett katasztrofális versenyén, csak a két Williams végzett mögötte.

A Német Nagydíj történései ennél is részletesebben élő közvetítésünkben.

A futam végeredménye:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: