Az idény első európai fordulója, a Spanyol Nagydíj pénteki első szabadedzése 11 órakor indult. Bemutatkoztak a Barcelonában megszokott komoly fejlesztési csomagok, melyekből a közvetítésben számos elemet összehasonlítottak a Bakuval használttal. Az újdonságok tesztelésével magyarázható, hogy az edzés eleje installációs körökről szólt. Az első 20 percben egyedül Pierre Gasly rendelkezett mért idővel, ezt követően népesült be az eredménylista.
Volt egy forró pillanata az első szabadedzésnek két élpilóta között ebben az intenzív időszakban: Max Verstappen a pálya végén, a sikánnál került sűrű forgalomba, és előzte meg lendületesen az ellenfeleket. A lassan haladó Valtteri Bottas rázárta az ajtót, Verstappennek kellett félrerántania a kormányt, hogy elkerülje az ütközést.
Futólag Lando Norris és Romain Grosjean fordult meg az élen, mielőtt Valtteri Bottas 1:19,734-es kört teljesített. Ebből az időből is gyorsan elfogyott még egy másodperc: lágy gumin Charles Leclerc (1:19,238), majd Sebastian Vettel (1:18,825) futott első helyet érő kört. A német 1:18,407-re javított, ez maradt a legjobb eredmény az edzés felénél, amikor a pálya a szokásos forgatókönyv szerint elnéptelenedett. Vettelt Leclerc, aztán Ricciardo, Bottas és Grosjean követte a top 5-ben.
A nagyjából tíz perc szünet után a mezőny visszaszállingózott a pályára. Lágy abroncsokon a Haas teljesített meglepően jól, Grosjean neve a harmadik helyen tűnt fel futólag – majd a francia kiszaladt a bukótérbe –, aztán a tréning első felében közepesen köröző Mercedes fosztotta meg Vettelt elsőségétől a lágy keveréken: az azerbajdzsáni futamgyőztes, Valtteri Bottas 1:18 alá is befért 1:17,990-es körével. Ezen néhány századot javított 1:17,951-ig, az edzés utolsó fél óráját azonban a bokszban töltötte, miután olajszivárgás jelentkezett.
A két Ferrari közelebb férkőzött Bottashoz, de nem tudták átlépni a finn pilótát: Vettel 0,115, Leclerc 0,221 másodperccel maradt le a végén. A negyedik Lewis Hamilton kilógott a sorból, hat tizednél is nagyobb volt a különbség csapattársához képest. A Haas korábbi formája kitartott az edzés végéig: Grosjean ötödik, Kevin Magnussen hetedik helyen zárt a végelszámolásnál, közöttük Carlos Sainz végzett a McLarennel. A Red Bull az a csapat, amelyet nem megszokott helyén, az élmezőnyben találjuk: Gasly nyolcadik, Verstappen 12. pozícióban zárt, miután csak közepes és kemény keveréket használtak a tréning során.
Az egyetlen baleset egy perccel a leintés időpontja előtt történt: a 13. helyen álló Lance Stroll a 9-es kanyarban csúszott ki és állt meg a gumifalban. A tréning kockás helyett piros zászlóval ért véget.
Az edzés eseményei részletesebben élő közvetítésünkben találhatók meg.
Az 1. szabadedzés eredménye:
Versenyző | Csapat | Köridő | Hátrány | Körök | |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:17.951 | - | 19 |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:18.066 | 0.115 | 20 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:18.172 | 0.221 | 20 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:18.575 | 0.624 | 22 |
5 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1:18.943 | 0.992 | 25 |
6 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1:19.155 | 1.204 | 31 |
7 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1:19.180 | 1.229 | 27 |
8 | Pierre Gasly | Red Bull/Honda | 1:19.285 | 1.334 | 30 |
9 | Danyiil Kvjat | Toro Rosso/Honda | 1:19.364 | 1.413 | 34 |
10 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:19.450 | 1.499 | 25 |
11 | Daniel Ricciardo | Renault | 1:19.511 | 1.560 | 24 |
12 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1:19.844 | 1.893 | 14 |
13 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1:19.855 | 1.904 | 28 |
14 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1:20.021 | 2.070 | 28 |
15 | Alexander Albon | Toro Rosso/Honda | 1:20.030 | 2.079 | 25 |
16 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1:20.066 | 2.115 | 33 |
17 | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | 1:20.459 | 2.508 | 26 |
18 | Kimi Raikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1:20.591 | 2.640 | 22 |
19 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 1:20.889 | 2.938 | 27 |
20 | George Russell | Williams/Mercedes | 1:20.990 | 3.039 | 23 |