Az 53 körös Olasz Nagydíj rögtön balesettel kezdődött, habár jóval kisebbel, mint az egy héttel korábbi belga futam: Brendon Hartley Stoffel Vandoorne és Marcus Ericsson közé szorult harapófogóba, ütközött utóbbival, és első szárnya leszakadt, illetve kereke kitört. Az új-zélandi néhány száz méter után feladta a futamot.
Az élen eközben a pole-pozíciós Kimi Raikkönen őrizte a vezetést Sebastian Vettel és Lewis Hamilton előtt. Hamilton és Vettel már az első sikánban kis híján összeértek, majd másodikban a címvédő támadt: beszúrt Vettel mellé, a német azonban nem akart teret hagyni riválisának, összeért vele és megforgott, a mezőny végére esett vissza. Az ütközést vizsgálták, de büntetést egyik pilótának sem osztottak ki érte.
Beküldték a biztonsági autót – ez lehetőséget adott Vettelnek, hogy kevés időt veszítsen szárny- és kerékcseréjével –, amely a 4. körig maradt a mezőny előtt. Az újraindítást követően Hamilton a célegyenesben megelőzte Raikkönent, a finn azonban harcias kedvében volt, és a második sikánban visszavette a vezetést Hamiltontól, aki Vettel megforgásából okulva előzékeny volt. A következő körben a két versenyző gyorsan elhúzott a többiektől, Raikkönen azonban mindvégig néhány tizeddel egy másodperc felett tartotta a különbséget, így az üldöző nem használhatta a DRS-t. A harmadik helyen a Valtteri Bottast megelőző Max Verstappen haladt Red Bulljával.
A futam elején Romain Grosjean ötödik, Carlos Sainz hatodik, Esteban Ocon hetedik pozícióban állt, és kiemelkedően jó, nyolcadik-kilencedik helyre lépett elő a két Williams. Még Fernando Alonso is pontszerző pozícióban haladt, ám már a 10. körben kiállt a bokszba műszaki hiba miatt, azt emlegetve, hogy „ugyanaz a probléma” sújtotta újra. Hátrébb Vettel sérült autóval is sorra előzte a lassabb autókat, egyedül a motorcsere miatt hátulról induló Daniel Ricciardo nem bizonyult könnyű falatnak. A német a 15. körben jött fel a pontot érő 10. pozícióba Szergej Szirotkin megelőzésével.
Raikkönen a 21. körben kiállt, és megkapta lágy abroncsait a szuperlágyak helyett. A Mercedes szerelői több körben előjöttek a bokszból az abroncsokkal, de a csapat stratégái végül úgy döntöttek, Hamilton nem reagálja le Raikkönen kiállását, hanem a pályán marad még egy darabig. A brit végül a 28. körben kapta meg lágy gumijait, és közel 4 másodperccel ellenfele mögött ért vissza, ám egy rendkívül értékes segítőt kapott. A páros ekkor második-harmadik helyen tartózkodott, közvetlenül Raikkönen előtt a kiállását még nem teljesítő Valtteri Bottas haladt, akinek feladata az volt, hogy lassítsa honfitársát.
A 30. körben az ötödik pozícióig felzárkózó Vettel is kiállt, az utolsó 23 fordulóra megkapta a szuperlágy abroncsot, ezzel kellett a 10. pozícióból, Raikkönenhez képest 41 másodperc hátrányból minél előrébb felkapaszkodnia.
Bottas tökéletesen ellátta feladatát: Raikkönen DRS segítségével sem tudta megelőzni honfitársát, viszont annyit lassult, hogy Lewis Hamilton néhány körön belül minimalizálta lemaradását, és ő is nyithatta hátsó szárnyát. A fiatalabb finn egészen a 37. körig körözött Raikkönen előtt, akinek gumijain szemcsésedés is jelentkezett. Hamilton segítésével saját futamát megnehezítette, mivel a kiállás után csak a negyedik helyre, Verstappen mögé tért vissza.
Bottas a gyorsabb autóval körök alatt utolérte Verstappent, mikor azonban előzni próbált a célegyenes végén, a holland a Mercedes felé húzta autóját, a kerekek pedig összeértek. Egyik versenygép sem sérült, Bottasnak azonban el kellett hagynia a pályát. Az egyértelműen vétkes Verstappen öt másodperc időbüntetést kapott.
Percekkel később, a 45. körben, mindössze nyolccal a leintés előtt az élen zajló csatában is fejlemény történt, Hamilton elhatározásra jutott és az egyes kanyarban túljutott a finnen. Raikkönen nem kapott esélyt a visszatámadásra, a brit hamarosan már másodpercekkel vezetett. Olaszországban továbbra sem tört meg a Ferrari 2011 óta tartó nyeretlensége: Hamilton megszerezte szezonja hatodik győzelmét.
Raikkönen a végén már csak azzal foglalkozott, hogy szinte foszlányokban lógó gumikkal beérjen a második pozícióba, öt és fél éve tartó nyeretlensége Monzában sem ért véget. A pályán Max Verstappen végzett harmadikként, miután azonban versenyidejéhez hozzáadták büntetését, csak ötödik lett Bottas és Vettel mögött – utóbbi csupán 16 másodpercre végzett a futamgyőztestől és 8-ra Raikkönentől első körös megforgásával és egy helyett két kiállásával.
A hatodik helyen Romain Grosjean ért célba a Haasszal, mögötte az újabb kettős pontszerzést elkönyvelő Racing Point Force India pilótái, Esteban Ocon és Sergio Perez végeztek. Carlos Sainzé és Lance Strollé lett az utolsó két pont, a Williams a szezon során csupán másodszor fért be a legjobb tíz közé. Hárman estek ki az Olasz Nagydíjról: Hartley és Alonso mellett Daniel Ricciardo, akinek autójával motorhiba végzett.
A futam részletes krónikája megtalálható élő cikkünkben.
Az Olasz Nagydíj végeredménye:
Versenyző | Csapat | Körök | Idő/hátrány | |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 53 | 1:16:54.484 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 53 | 8.705 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 53 | 14.066 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 53 | 16.151 |
5 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 53 | 18.208 |
6 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 53 | 56.32 |
7 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 53 | 57.761 |
8 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 53 | 58.678 |
9 | Carlos Sainz | Renault | 53 | 1:28.140 |
10 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 52 | 1 kör |
11 | Sergey Sirotkin | Williams/Mercedes | 52 | 1 kör |
12 | Charles Leclerc | Sauber/Ferrari | 52 | 1 kör |
13 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Renault | 52 | 1 kör |
14 | Nico Hulkenberg | Renault | 52 | 1 kör |
15 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | 52 | 1 kör |
16 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 52 | 1 kör |
17 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 52 | 1 kör |
- | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 23 | kiesett |
- | Fernando Alonso | McLaren/Renault | 9 | kiesett |
- | Brendon Hartley | Toro Rosso/Honda | 0 | kiesett |