DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Ez a Force India már nem az a Force India

Annyi minden történt a Forma-1-es nyári szünetben, mint máskor egy egész idény alatt sem, így bőven volt beszédtéma a paddockban a Belga Nagydíj csütörtöki sajtónapján. Senkiről és semmiről viszont nem esett annyi szó a nap folyamán, mint a tulajdonosváltáson átesett Force Indiáról, amelyet a nap végére megszűnt és új név alatt újjá is éledt.

Sok mindent látott már a Forma-1, ilyet viszont még nem: a Force India néhány nappal ezelőtt a Lawrence Stroll-féle konzorcium fennhatósága alá került és úgy tűnt, hogy ezzel rendeződött a különítmény sorsa, biztonságban be tudják fejezni a szezont. Szerdán már olyan hírek érkeztek, hogy komplikációk léphetnek fel és talán már a gárda belgiumi részvétele is kérdőjelessé válhat, ami viszont csütörtökön következett, olyanra még nem láttunk példát: elhangzott megannyi lehetséges forgatókönyv, mire késő délután a csapat némi jogi csűrés-csavarás után előbb megszűnt, majd új név alatt újjáéledt.

Eddig Sahara Force India F1 Team volt a csapat neve, Force India F1 Team név alatt kívánták folytatni, míg a késő délutáni, az FIA és a FOM által is megerősített bejelentés szerint Racing Point Force India lesz az új neve a csapatnak, amely jogilag is új indulónak számít majd. Mi vezetett idáig? Strollék természetesen azt szerették volna, hogy hivatalosan új indulóként, ám az elődcsapat előző évi eredményeiért járó pénzügyi részesedést is megkapva szerepelhessenek tovább a Forma-1-ben.

00118014_681 (2)



Ehhez persze szükséges lett volna a konkurens csapatok egyhangú beleegyezésére, de – ismerve az F1-es pénzügyeket – ki az, aki ilyesmire számított? A Williams, a Renault és a McLaren ezt az elképzelést megbicskázta, eszük ágában sem volt megszavazni (saját kárukra) a Stroll-brigád elképzelését, így a dörzsölt kanadai csak azt tudta kicsikarni, hogy hagyják jóvá az új identitást – a pénzügyi vonatkozás nélkül.

Teljes békesség persze így sincs: a három említett csapat paddock-pusmorgások szerint nem kizárólag azért akadékoskodott és akadékoskodik még most is, mert attól tartanak, hogy kevesebbet kapnak majd a nagy közös kalapból, hanem azért is, mert attól tartanak, hogy a formáció valójában egy professzionális Mercedes B csapattá válik a közeljövőben. Olyanná, mint amilyen a Haas és a Sauber a Ferrari számára. Ez persze így is megtörténhet, de mégsem mindegy, hogy kapnak-e ehhez egy nagyobb adag pénzügyi segítséget (mint említettük, talán a saját kárukra) vagy sem…

00118015_028

Ami biztos, hogy a tisztogatás már elkezdődött: noha Bob Fernley csapatfőnök-helyettes, az előző tulaj Vijay Mallya közeli barátja néhány napja még boldogan jelentette be, hogy megvan az új tulajdonos, csütörtök reggelre kirúgták, az új tulajdonosi kör pedig az eddigi operatív igazgatót, Otmar Szafnauert nevezte ki a csapatfőnöki pozícióba. A Sahara Force India F1 Team matricákat szerda este és csütörtök reggel eltüntették, a folytatás pedig biztosan nem marad el. Átalakul például a pilótaösszeállítás is, amelyről most még csak sutyorognak: mivel Stroll az egész üzletbe azért fogott bele, hogy jobb feltételeket biztosítson fiának, Lance-nek, aki jelenleg a sínylődő Williamsnél szerepel, a másodéves pilóta várhatóan már Monzában átül a Racing Point Force India autójába, gyaníthatóan Esteban Ocon helyére.

A helyzet kissé faramuci lesz, hiszen a kis Stroll legjobb haverja a francia, akivel már gokartos kissrácként összebarátkoztak, de a Forma-1 már csak ilyen: az ember nem akad fenn ilyesmi ügyeken… Ocon – aki nagyon készült a Renault-hoz, ám Daniel Ricciardo váratlanul kibombázta a Magyar Nagydíj idején már biztosnak érzett szerződést a kezéből – menekülőútvonala a McLaren lehet, a pletykák szerint váltás esetén Olaszországban már ott láthatjuk viszont. A francia állítólag Stoffel Vandoorne helyét kaphatja meg, akinek se szponzora, se erős háttértámogatója nincs már az F1-ben. A belga persze fogadkozik, hogy nem így lesz és maradhat az idény végéig, de mi mást mondhatna a hazai nagydíja előtt?

00118015_078

Sergio Perez a dolgok jelenlegi állása szerint marad, egy darabig legalábbis: a mexikói pilóta szponzorainak pénze sokat nyom a latba, pláne annak fényében, hogy az új formáció bukja az elődcsapat teljesítménye után remélt pénzeket, de erős a gyanú, hogy a közép-amerikai sem tartósra tervezi a maradást. „Pontosan tudom, hogy mit fogok csinálni jövőre, de még nem jött el az ideje, hogy bejelentsük. Hogy a Forma-1-gyel kapcsolatosak-e a terveim? Természetesen igen!” – mondta a pilóta azon a csütörtöki sajtóértekezleten, amelyen jelen volt a formula.hu is.

Arról már a nyári szünet ideje alatt is pletykáltak, hogy Perez a Haasnál nézelődik és hevesen tárgyalgat: természetesen onnan sem érkezett kommentár az üggyel kapcsolatban, de paddock-források továbbra is azt valószínűsítik, hogy a mexikói megkaparintja Romain Grosjean helyét. A csütörtöki események újra rávilágítottak, hogy Lawrence Stroll rászolgált a hírnevére: tapasztalt, dörzsölt üzletember, aki semmilyen kihívástól nem riad vissza. A divatipart sikerült letarolni az évtizedek során, de nagy kérdés, hogy mire jut a Forma-1-ben, amely minden üzleti szegmenst figyelembe véve is az egyik legkomplexebb, legspeciálisabb terület: a Williamsszel mellényúlt, mégpedig csúnyán, így ezúttal biztosan semmit nem bíz majd a véletlenre. Kíváncsian várjuk a fejleményeket!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: