Mint arról a Stratégiai Csoport legutóbbi ülésén döntés született, a következő F1-es szezontól kezdve 105 kg-ról 110 kg-ra növelik az egy futamon autónként maximálisan felhasználható üzemanyag-mennyiséget. A javaslat az FIA és az sportot irányító Liberty Media támogatását is élvezte, indoklásként pedig azt fogalmazták meg, hogy ezáltal már nem lesz szükség üzemanyag-spórolásra a versenyeken, minden pilóta teljes erőbedobással küzdhet a 305 kilométeres táv során.
A Force India műveleti igazgatója, Otmar Szafnauer azonban azt állítja, hogy ő átlát a szitán, és a módosítási kérelem – amely nem a Mercedestől vagy partnercsapataitól származott – csak egy hátsó szándék által vezérelt trükk a címvédő csapat riválisaitól, akik nem teljesítenek olyan jól a benzinfelhasználásban, mint a brixworthi gyár termékei. A szakember azonban nem nevezte meg a gyártók közül sem a Ferrarit, sem a Renault-t, sem pedig a Hondát bűnbakként.
„Azt még félig-meddig meg tudom érteni, hogy miért váltottunk [2017-ben] 100 kg-ról 105 kg-ra, elvégre az autók jelentősen átalakultak, megváltoztak a dimenziói, a leszorítóerő szintje, a légellenállás, és a szárnyak is nagyobbak lettek. Ez még logikus is, de hogy most miért megyünk 105-ről 110-re, az már egyáltalán nem az!” – értetlenkedett Szafnauer a Racefansnak nyilatkozva.
„Nagyon jó oka van annak, hogy miért jelöltek ki határértéket: hogy az autókat hatékonyabb működésre kényszerítsék. Ezt a célt szolgálja az átfolyási sebességre kiszabott limit is. Ezek az okok ma is léteznek, a hatékonyságra való törekvés nem vált kevésbé relevánssá a világban, szóval nekünk sem kellene enyhíteni.”
„Csak azért változtatunk, mert néhány motorgyártó és csapat, akik nem végeztek olyan jó munkát a hatékonysággal, lobbizni kezdtek érte az FIA-nál, és el is érték, amit akartak. Ez pedig szerintem nem helyes. Mert hát mi is a teendő, ha valaki nem végez elég jó munkát? Dolgozzunk keményebben, hogy a mindenki által elfogadott szabályok keretein belül elérjük a kívánt szintet, vagy próbáljuk megváltoztatni a szabályokat? Ezt a hozzáállást pedig nagyon utálom: ’Nem végeztem jó munkát, szóval inkább változtatok a szabályokon!’.”
A szakember szerint az a kijelentés sem állja meg a helyét, hogy az öt kilogramm üzemanyagtöbbletnek köszönhetően véget érne az óvatoskodó vezetés időszaka a Formula-1-ben.
„Továbbra is spórolni fogunk az üzemanyaggal. A mennyiség egyébként is csak néhány futamon szokott gondot okozni, de a takarékoskodás, a ’lift and coast’ vezetési stílus akkor is jelen van, amikor az üzemanyag-mennyiség nem jelent gondot. Szóval badarság az egész.”
„És ez így nincs rendben. A többiek átverték az FIA-t és a Libertyt, hiszen számukra ez az egész csak arról szól, hogy ők is olyan előnyös helyzetbe kerüljenek, amit a Mercedes önerőből ért el a saját motorjaival” – hangoztak Szafnauer vádjai.