DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Fény derült a Mercedes titkos motormódjaira

Felfedte lapjait a Mercedes – Toto Wolffék megunhatták a parti móddal kapcsolatos folyamatos kérdéseket, a napokban ugyanis részletes magyarázatot adtak az F1-es erőforrásuk titokzatos beállításairól.

Az utóbbi időszakban Lewis Hamilton révén többször is hallhattunk a címvédő csapat titokzatos parti módjáról, amiről Hamilton azt sugallta, hogy ez rejlik a Mercedes a bivalyerős egykörös tempója mögött. Ettől többet nem tudtunk meg erről a rejtélyes beállításról (van, aki szerint nem is létezik), de most maga a csapat fedte fel lapjait, és a Bahreini Nagydíj előtt részletes válaszokat adott a kérdésekre. 

mercedes-garazs-2018



A magyarázat szerint az erőforrás három különböző alapbeállítással rendelkezik, az egyiket főleg szabadedzéseken, a másikat időmérőkön, a harmadikat pedig futamokon használják. A három fenti opción további beállításokkal lehet finomítani attól függően, hogy a hibrid rendszer éppen visszatermel, energiát használ vagy kiegyensúlyozottan működik. Toto Wolff elárulta, hogy Ausztráliában egészen a Q3-ig nem aktiválták a legnagyobb teljesítménnyel járó időmérős módot, amit egy versenyhétvégén egyébként is mindössze néhány körig használják attól függően, mennyire szorongatják őket a riválisok. Időnként csak a kvalifikáció végén vetik be, de az is előfordult már, hogy az első etapon is ezzel teljesítettek mért kört.

Egy konkrét versenyszituációra is visszautalt a Mercedes. Az Ausztrál Nagydíjon forgalomban autózva Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is alacsonyabb teljesítményre kapcsolt, így óvva az erőforrásokat a túlmelegedéstől. Egyébként a biztonsági autós fázisok is hasonló körülményeket teremtenek, a pilóták ilyenkor is az alacsonyabb fogyasztással és hőtermeléssel járó üzemmódokat használják.

wolff-portre-2018

A különböző üzemmódok a belsőégésű motor és a hibrid rendszer teljesítményét is befolyásolják. A belsőégésű motor ereje a befecskendezett üzemanyag mennyiségétől és a gyújtás időzítésétől függ, míg a hibrid rendszer a 120 kW-nyi (maximum) energiából annyi százalékot használ fel, amennyire a különböző beállításokat előre beprogramozták.

Mivel a 2018-as előírások a motorgyártókat arra kötelezik, hogy minden partnerüknek ugyanolyan specifikációjú erőforrásokat szállítsanak, a Mercedes erre a témára is kitért. Mint kiderült, az motorok előírt futásteljesítményét (a Mercedes bázisán) Brixworth-ben stresszteszt alapján határozzák meg, majd a partnereik számára egy külön dokumentumban jegyzik le. Ebben az iratban szögezik le azt is, a versenyhétvégék során pontosan milyen igénybevételnek tehetik ki az erőforrásokat – ez a gyári és a partnercsapatok esetében is megegyezik. A motormódok között vagy a pilóta önmaga változtat, vagy a mérnökök látják el ezzel kapcsolatban tanácsokkal őt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: