Néhány évtizeddel ezelőtt Riccardo Patrese volt a csúcstartó a Formula-1-ben, ami a legtöbb futamon való részvételt illeti. Azóta már többen is elébe kerültek a hatszoros futamgyőztes, a pilóták körében közkedvelt versenyzőnek, aki olasz létére megtapasztalhatta, milyen rossz érzés a Ferrari ellen harcolni.
„A tifosi csak egyet ismer, a Ferrarit. Ha olasz létedre angol autóban ülsz, máris értéktelenné válsz a szemükben” – nyilatkozta a 63 esztendős Patrese. 1983-ban ez feketén-fehéren kijött, amikor Imolában vezette a versenyt, ám kicsúszott és összetörte Brabham-BMW-jét. Emiatt pedig egy Ferrari került az élre. Mit tettek az olasz rajongók? Tapsoltak és örültek az olasz versenyző kiesésének, pedig a vörös autóban nem is honfitársuk ült.
Úgy tűnik, jelenleg a Formula-1-ben valóban csak a Ferrari miatt örülhetnek az olaszok, mivel a korábbi F1-es nagyhatalom jó ideje egyetlen pilótát sem ad a száguldó cirkusznak. Antonio Giovinazzi tavalyi beugrása előtt öt éven át nem tapsolhattak olasz pilótának a szurkolók. Ebben az évtizedben már egyébként sem termett számukra sok babér, Jarno Trulli és Vitantonio Liuzzi is csak a futottak még kategóriát erősíthette.
Ellenben a motorversenyek világában tele vannak tehetségekkel. Valentino Rossi még mindig a MotoGP-ben húzza a gázt, nem is gyengén, de ott van még Andrea Iannone, Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci és Franco Morbidelli is.
Ha 25-30 évet visszamegyünk az időben, a ’80-as évek vége, ’90-es évek eleje kifejezetten olasz hullámot hozott, több, mint egy tucat versenyző próbált szerencsét a Formula-1-ben. Miért történt ilyen mértékű elapadás? Utolsó futamgyőzelmüket Giancarlo Fisichella szállította még 2006-ban. Mathias Brunner szakíró szerint a költségek emelkedése és a fizetős pilóták térnyerése nem Itália malmára hajtotta a vizet, ugyanis nemigen láthattunk pénzeszsák olasz versenyzőket.
Példa erre Davide Valsecchi, aki GP2-es bajnokként mindössze a Lotus tesztpilótai helyéig jutott 2013-ban, ám nem is gondolkodtak tovább benne. „Több tehetséges versenyzőnk is lett volna, de valahogy mindig elfogyott a financiális háttér mögülük. Sajnos erre legfeljebb lassan érkezhet megoldás” – nyilatkozta Jarno Trulli az olasz Sky tévécsatornán.
Kiben bízhatnak Olaszországban? Antonio Giovinazziban feltétlenül, jelen van még Antonio Fuoco is, idén is a Formula-2-ben versenyez majd. Luca Ghiotto és Alessio Lorandi sem tűnik reménytelennek. De hogy valóban eljutnak-e az F1-es mezőnybe is, állandó pilótaként, azt csak később tudhatjuk meg.