Hagyományainkhoz híven idén is egy nagy évértékelő sorozattal zárjuk a szezont, melyben egészen december 31-ig minden nap egy cikkben felidézzük a 2017-es idény legjeit a legjobb versenyzőktől a legnagyobb bukásokon és botrányokon át egészen az év poénjaiig. Érdekes felhozatalból, egy sokat kritizált teljes szezonos pilótából és három beugróból kellett kiválasztanunk az év pilótáját. Ez sült ki belőle:
Balogh Tamás: A teszteken és az első versenyeken látott csetlést-botlást követően sokan úgy vélték, Lance Stroll még nem érett meg az F1-es debütálásra, a fiatal kanadai azonban később összeszedte magát: Bakuban dobogóra állhatott, s a korai hibákat is jórészt maga mögött hagyta. Antonio Giovinazzi Pascal Wehrlein helyére ugrott be a szezon első két futamán, és összességében kiválóan helyt állt a váratlan helyzetben, egyedül a kínai balesetek rontanak kicsit a megítélésén. A Toro Rossóhoz év végén behívott pilóták közül pedig inkább Brendon Hartley nyújtott meggyőzőbb produkciót – annak ellenére is, hogy Pierre Gaslyval ellentétben már évek óta nem vezetett Formula-1-es autót.
1. Lance Stroll
2. Antonio Giovinazzi
3. Brendon Hartley
Bognár Viktor: Az év elején csak azért tűnt Stroll ezen kategória valószínű nyertesének, mert eléggé híján voltunk újoncokból, az év végére azonban már érdemből is odajutott a négy esélyes közül. Ismerjük el, a reménytelennek tűnő start és a kezdeti kritikák után összeszedte magát, és bár nem nyújtott kiemelkedőt, úgy versenyzett, mint a középmezőnyben bárki. Giovinazzi felemásan alakult két futamából a szép emlékek hatása erősebb, Hartley-nak pedig pusztán a semmiből való előkerülése megér egy harmadik helyet – arról meg, hogy mind a négy futamát rajtbüntetéssel kezdte, már végképp nem tehet.
1. Lance Stroll
2. Antonio Giovinazzi
3. Brendon Hartley
Czinege Ádám: Lance Stroll 18 évesen végül is nem zárt rossz szezont. Csupán 3 ponttal maradt el Massától, és az időmérős rossz teljesítmények mellett vissza tudott jönni a középmezőnybe, Bakuban pedig a dobogón ünnepelhetett. Pierre Gasly öt futamon vett részt a Toro Rossóval, és mindet befejezte, bár pontot nem tudott szerezni, nálam ő a második. A harmadik helyre Brendon Hartley-t, az olasz csapat másik versenyzőjét tenném.
1. Lance Stroll
2. Pierre Gasly
3. Brendon Hartley
Gellérfi Gergő: Egy korábbi részben már leírtam, milyen jól fel tudott nőni a királykategóriához az ifjú kanadai a rémes kezdése után, számomra bizonyította, hogy még legalább egy évet megérdemel a mezőnyben. Giovinazzi ausztrál időmérője sokáig emlékezetes marad azt követően, hogy mindössze órákkal a kvalifikáció előtt tudta meg, hogy autóba kell ülnie, míg a Toro Rosso két újonca közül számomra Hartley volt a meggyőzőbb – de Gasly sem érdemtelenül kapta meg az autót egy teljes szezonra.
1. Lance Stroll
2. Antonio Giovinazzi
3. Brendon Hartley
Gobodics Tamás: Mivel Stoffel Vandoorne már tavaly teljesítette első F1-es futamát, így nem volt túl bonyolult a képlet - Lance Stroll volt az egyetlen olyan újonc, aki végigcsinálta a szezont, ráadásul minden hibája mellett még egy dobogós helyezést is szerzett, nem férhet kétség a "győzelméhez". A második helyre nálam Antonio Giovinazzi fért fel, aki remek tempót diktált beugróként, Pierre Gasly és Brendon Hartley viszont az én olvasatomban nem bizonyított annyit, hogy felkerüljön egy olyan listára, ahol a szezon legjobbjait keressük, úgyhogy megelégszem két jelölttel.
1. Lance Stroll
2. Antonio Giovinazzi
3. -
Kovács Mariann: A Williamsnek rengeteg anyagi támogatást hozó Lance Stroll már a teszteket is botladozva kezdte, majd ugyanezt folytatta az első három futamon. Csak a negyedik versenyén ért célba először. Esőként egy hazai pontszerzéssel, majd egy bakui harmadik hellyel vonta magára a figyelmet. Összesen negyven pontot gyűjtött első évében. Tulajdonképpen ő az egyetlen 2017-es újonc, aki teljes szezont futott, nem volt nehéz dolga a kategória élén landolni. Antonio Giovinazzi a sérült Pascal Wehrleint helyettesítette, és melbourne-i bemutatkozása nem is sikerült rosszul (tizenkettedik lett a Sauberrel, igaz, tizenhárom befutóból). Kínában mintha kihúzta volna maga alól a szőnyeget: mindhárom nap autót tört. A Red Bull családba visszakerülő Brendon Hartley került a harmadik helyre, aki az utolsó négy versenyre érkezett a pilótacserék egész során áteső Toro Rossóhoz.
1. Lance Stroll
2. Antonio Giovinazzi
3. Brendon Hartley
Strommel Benjamin: Mivel Stoffel Vandoorne nem minősül újoncnak (legalábbis a mi szavazásunkban), mivel 2016-ban már volt egy nagydíja, a bakui dobogós Stroll egyértelműen az év legjobb jövevénye volt. A beugró Giovinazzi ausztrál teljesítménye volt még emlékezetes. Az évek során a Formula-1-től messzire távolodó Hartley váratlan kategóriaváltása miatt helyet érdemel a dobogón, de a pályán már ő sem tett mély benyomást rám.
1. Lance Stroll
2. Antonio Giovinazzi
3. Brendon Hartley
Vaszilykó Péter: Nem volt egyszerű az idei újoncok között rangsort felállítani. A négy pilótából három (Giovinazzi, Gasly, Hartley) alig vett részt néhány nagydíjon, míg Stroll nem nyújtott olyan teljesítményt, ami miatt egyértelműen a többiek elé tudtam volna sorolni. Végül mégis őt vettem előre, mivel több szezoneleji balesetet követően akkor bizonyított, amikor a legnagyobbat szakíthatott vele: a bakui roncsderbiben harmadik lett, aminek köszönhetően majdnem annyi pontot szerzett év végén, mint csapattársa, Felipe Massa. A Toro Rossó-s páros teljesítményét erősen elhomályosította a műszaki problémák sorozata, így az ő tudásukról jövőre kapunk majd tisztább képet.
1. Lance Stroll
2. Brendon Hartley
3. Pierre Gasly
A végeredmény: Ez az első kategóriánk idén, amit maximális pontszámmal tudott megnyerni valaki, ráadásul többségünk listáján nagyon egyértelműen kialakult a Stroll-Giovinazzi-Hartley sorminta, pedig négy versenyzőt is igen sok permutációban le lehetne osztani. Persze meg kell jegyeznünk, hogy az újoncfelhozatalt tekintve igencsak foghíjas év volt a 2017-es, de ettől még nyilván Stroll elsőségéhez semmi kétség nem férhet.
1. Lance Stroll 24 pont
2. Antonio Giovinazzi 12 pont
3. Brendon Hartley 8 pont
4. Pierre Gasly 3 pont
Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Sebastian Vettel, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Force India, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Esteban Ocon, 2. Ferrari, 3. Force India
Az év csalódása: 1. McLaren-Honda, 2. Kimi Raikkönen, 3. Danyiil Kvjat