DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

A McLaren szerint a rajtbüntetéseken változtatni kell

A wokingi istálló szerint az FIA motorcserék miatti büntetési rendszere átdolgozásra szorul, mert igazságtalan. Ellenben nem reménykedik abban, hogy 2018-ra drámaian megváltozna a rendszer.

Eric Boullier, a McLaren csapatigazgatója szerint a rajtbüntetések nem valószínű, hogy már a jövő esztendőre gyökeresen megváltoznának a felhasználható motorkomponensek túllépése miatt, de talán van esély némi változtatásra. Szóba jöhet a pénzbüntetés és néhány pozíciós visszasorolás a mostani, rajtrács végére száműzés helyett.

A V6-os hibridmotorok bevezetése óta a csapatok folyamatosan szenvednek azzal, hogy belül maradjanak a megengedett motorkomponens-mennyiségen, amit egy évad leforgása alatt büntetés nélkül felhasználhatnak. Amikor ez nem sikerül, az eredmény mindannyiszor komoly visszasorolás a vasárnapi futamra.

Elég a Japán Nagydíjra gondolni, ahol Fernando Alonso McLaren-Hondájában motort kellett cserélni egy hidraulikus szivárgás miatt, ami a kétszeres világbajnoknak 35 helyes rajtbüntetéssel járt – pedig mindössze húsz autó alkotja a jelenlegi rajtrácsot. Alonso csak a 2017-es évben összeadva már 140 helyes büntetésnél jár.

A McLarent különösen érzékenyen érintik idén a rajtbüntetések


Jolyon Palmer és Carlos Sainz motorcsere miatt 20-20 helyes visszasorolásban részesült, míg Valtteri Bottas és Kimi Raikkönen öt-öt hellyel került hátrébb váltócsere miatt, összesen tehát Suzukában a mezőny negyede nem az őt megillető helyről startolhatott, ami Boullier szerint kicsit nevetségesség teszi a jelenlegi rendszert.

A szisztéma a rajongók és a csapatok által sem kedvelt, sőt, súlyos kritikákkal illetik hosszú ideje. Eric Boullier szerint az sem fogja segíteni a helyzetet, hogy 2018-tól már csak három-három használható büntetés nélkül az egyes motorelemekből. „Nem hiszem, hogy hamarosan megváltoztatják a büntetési rendszert. Időnként megérteni is nehéz, ki és pontosan miért abba a rajtpozícióba került, frusztráló ez így” – fogalmazott a McLaren egyik első embere.

„Valami mással kellene próbálkozni, amit könnyebb megérteni. Vagy pénzbüntetés, vagy valami egészen más, például egy köztes megoldás a pénzbüntetés és a visszasorolás között. Megvitatni egyelőre túl korai lenne, még meg sem kezdődtek a megbeszélések, de mindenképpen felvetődött, mint fontos téma” – tette hozzá Boullier. Szakértők szerint egy olyan variáció léphet életbe jövőre, hogy egy bizonyos pénzbüntetés mellett csak néhány helyet kellene visszalépnie a rajtrácson az érintett pilótának motorcsere esetén, de erről még korai lenne vitatkozniuk.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: