DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Ecclestone fizetett az F1-es világbajnoknak, hogy ne induljon egy versenyen

Hihetetlen történetek kerülnek napvilágra néha évtizedekkel később. Bernie Ecclestone egy alkalommal nem kevés pénzt fizetett Alan Jonesnak, 1980 világbajnokának, hogy ne induljon el a másnapi versenyen.

A sztori 1985-re nyúlik vissza és maga a legfőbb érintett, Alan Jones hozta nyilvánosságra. Ha megismerjük az ügy hátterét, akkor talán valamennyire még meg is érthetjük az F1 akkori mindenható ura, Bernie Ecclestone döntését. Egy balhét akart a lehető legkisebb por felkavarásával elkerülni, ez végül sikerült is neki.

Jó ideje pletykák keringtek arról, miért hagyta ki az 1985-ös Dél-Afrikai Nagydíjat Alan Jones, a (Beatrice) Lola-Hart pilótája. Szombaton még a 18. helyre kvalifikálta magát, ám a másnapi futamon már nem vett részt. Életrajzi könyvében emlékezett vissza az ausztrálok 1980-as világbajnoka az esetre.

A Beatrice-Lola-Haas 1985-ben


„Nem sokkal az időmérő után Bernie odajött hozzám és megkérdezte, hogy érzem magam és mit gondolok, milyenek a győzelmi esélyeim másnap. Erre azt feleltem, ha elrajtolok, egészen jók (18. rajthely!). Ecclestone erre azzal az ötlettel állt elő, ha beteget jelentek és nem ülök a hétvége további részében autóba, az első helyezettnek járó díjat fizeti ki számomra. Menjek haza Ausztráliába, egyszeri alkalom!” – emlékezett vissza az ausztrál világbajnok.

Jones megfogadta a tanácsot, másnap reggel kijelentkezett a hotelból és hazarepült. Rajtuk kívül kizárólag a csapatfőnök Carl Haas és a csapatmenedzser Teddy Mayer tudott az egészről. Az istálló összes többi tagja és a közvélemény úgy tudta, hogy Jones vírusfertőzést kapott el, így képtelen elrajtolni a versenyen.

Az egész incidens hátterében az akkor az egész világon végigsöprő politikai viharok álltak, a dél-afrikai apartheiddel kapcsolatban. Az istállók, pilóták, szponzorok mind nyomás alatt voltak, hogy bojkottálják-e a versenyhétvégét, míg a francia csapatok, a Ligier és a Renault nem is voltak jelen a francia kormány külön kérése miatt. Jones csapata nem volt ilyen könnyű helyzetben, egy globális gyártó, a Beatrice Foods volt a résztulajdonosa a gárdának. Az amerikai emberjogi aktivista, Jessie Jackson pedig megfenyegette az istállót, hogy a Beatricénél levő afroamerikai dolgozók között sztrájkot szervez. Sem a vállalat, sem Ecclestone nem akart engedni a politikai nyomásnak.

Ecclestone fizetett, ebben az esetben a balhé elkerülése volt a cél

„Bernie vetette fel az ötletet. Ha a pilóta megbetegszik és nem tud rajthoz állni, akkor a Beatrice versenyautója nem lesz ott a versenyen. Ez egy vis major” – írja könyvében Alan Jones. A Haas-Lola istálló abban az évben csak Jonest indította, nem volt másik pilótája. A csapat egyébként 1985-ben egyáltalán nem szerzett pontot.

„Így Jackson úr nem tűzhette a kalapja mellé sem azt, hogy visszalépésre kényszerített egy nagyvállalatot, sem azt, hogy sztrájkot szervezett és emiatt az autó nem állt rajthoz” – zárta a történetet Jones. Egyébként Dél-Afrika 1985 után jó időre kikerült a versenynaptárból, legközelebb 1992-ben és 1993-ban még két évig vendégeskedett ott a Formula-1, de addigra a politikai helyzet nagyot fordult.

„Egészen csodálatos gyógyulással jelentkeztem a „vírusfertőzésből”, a két hét múlva megrendezett Ausztrál Nagydíjon újra jelen voltam és rajthoz is álltam” – fogalmazott az ausztrál legenda.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: