DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Brawn nem akarja beárazni az F1-et, de...

A sportág szakmai kérdéseiért felelős egykori csapatvezető a költségcsökkentés elszánt harcosa, azonban szeretné megtartani az F1 exkluzív jellegét is - nem lesz könnyű dolga.

A csapatok és a Forma-1 közötti szerződések pénzügyi vonzatát tartalmazó Concorde-megállapodás 2020 végén fog lejárni, a sportág többségi tulajdonjogait januárban átvett Liberty Media pedig többször kihangsúlyozta már, hogy igazságosabb és fenntarthatóbb anyagi környezetet szeretne teremteni. Ennek legfőbb pilléreit a nagyoknak szánt juttatások megnyirbálása és a versenyzés költségeinek csökkentése jelentik.

Ross Brawn sportszakmai ügyvezető igazgató nagyon szeretne életképes alternatívával előállni a jövőt illetően, azonban azt sem szeretné, ha felbomlana a mezőny kényes egyensúlya. „Ez körkörös folyamat, hiszen nehéz úgy beszélni a pénzügyek újraformálásáról anélkül, hogy ne járjon jól mindkét oldal” – idézte a szakembert az Autosport. „Meg kell néznünk, ez esetben mi lesz a sportág jövője befektetések terén, hiszen ez alapvető számunkra. Az szinte biztos, hogy egy csapat sem ellenezné a költségek csökkenését, ahogyan az is, hogy nem szeretném leárazni az F1-et, hiszen folyamatosan vonzónak kell maradnia a csapatok számára.”



„Nem akarjuk, hogy minden gárda ugyanolyan legyen, ezért a mezőnyben szerepelnie kell olyan résztvevőknek is, akiket mindenki le akar győzni, legyen szó a Ferrariról, a Mercedesről, vagy éppen a Red Bullról. Dominanciát viszont nem szeretnénk. Olyan környezetre van szükségünk, ahol a jól teljesítő csapatok remekül szerepelhetnek. Nem akarunk olyan környezetet, ahol az anyagi előny a pályán látott dominanciában mutatkozik meg, ahogyan az az elmúlt néhány évben történt.”

A sportág nemrég megszerezte magának Brawn korábbi munkatársa, Nigel Kerr szolgálatait – a Honda, a Brawn és a Mercedes korábbi pénzügyi igazgatója azt a feladatot kapta, hogy térképezze fel a csapatok költségvetését, és álljon elő egy olyan javaslattal gazdaságosság szempontjából, amely a következő szabályrendszerrel együtt keresztülvihető lesz. „Meg akarunk győződni róla, hogy az ötleteink helytállóak, hogy megfelelően kidolgozottak, minden tényezőt figyelembe véve, így egy olyan tervezettel állhatunk elő, amely a sportág fejlődését szolgálja majd” – mondta Brawn.

„Nigel feladata egy olyan pénzügyi modell megalkotása lesz, amely remélhetőleg előrelépést jelent majd az F1-es csapatok számára. Ezt az FIA-val együtt kell végrehajtanunk, hiszen ők a sportág szabályozói, minden hasonló esetnél övék az utolsó szó. Ki akarjuk egészíteni és támogatni ezeket a tevékenységeket, olyan tervezetekkel, melyekről úgy gondoljuk, jók a sportág számára. A díjazással kapcsolatos vitáknak azonban kéz a kézben kell járniuk azzal, hogy hogyan szabályozzuk a költségeket és a szükséges befektetéseket az F1-ben” – tette hozzá a brit.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: