DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év balhéja

Kémbotrány, hazugságügy, kizárás vagy épp Crashgate szerencsére nem volt idén, de azért így is volt jó pár balhé, melyektől hangos volt a paddock – ezek voltak a száguldó cirkusz legnagyobb cirkuszai 2016-ban!

Hagyományainkhoz híven idén is egy nagy évértékelő sorozattal zárjuk a szezont, melyben egészen december 31-ig minden nap egy cikkben felidézzük a 2016-os idény legjeit a legjobb versenyzőktől a legnagyobb bukásokon és botrányokon át egészen az év poénjaiig. A sorozat utolsó harmadához érve következzenek 2016 legnagyobb botrányai!

Balogh Tamás: A legnagyobb hullámokat kétségkívül a Mexikói Nagydíj első és utolsó körei keltették: Sebastian Vettel rádiós ámokfutásának tető-, szezonjának pedig mélypontja volt, amikor Charlie Whiting versenyigazgatót küldte el melegebb éghajlatra, de hasonlóan botrányos körülmények között dőlt el az is, hogy az eredetileg ott célba érő Max Verstappen, a Ferrari németje vagy Daniel Ricciardo lesz a harmadik helyezett. Természetesen nem mehettünk el szó nélkül Nico Rosberg és Lewis Hamilton spanyolországi ütközése mellett sem: az újfent a vb-címért harcoló Mercedesnél egyértelműen akkor volt a legfeszültebb a hangulat az évad során.

1. Vettel beszól Charlie Whitingnak
2. Mercedesek ütközése Barcelonában
3. Ki is a harmadik Mexikóban?

Berta Kitti: Általában a világbajnok csapaton belül, illetve körül zajlanak az év legnagyobb vitái: ilyen volt idén a Spanyol Nagydíj, amikor a Mercedesek összeütköztek, valamint az is, amikor Lewis Hamilton a Malajziai Nagydíjon történt elfüstölését követően azzal vádolta az istállót, hogy valamiért mindig csak az ő motorja mondja fel a szolgálatot… E két balhé között nagy hangot kapott az is, amikor Ricciardo sem a Spanyol Nagydíjon, sem Monacóban nem tudott nyerni, amiért ő pedig a Red Bullt okolta – érvei meggyőzőbbek voltak, mint Hamiltoné.

1. A két Mercedes összeütközik a Spanyol Nagydíjon
2. A Red Bull és Ricciardo „hátráltatása”
3. Hamilton a Mercedest vádolja a motorhibák miatt

Bognár Viktor: A két „vezessünk be valamit, mert biztos jó lesz, aztán mégis csináljuk vissza, de előbb még járassuk le vele a sportot” típusú szabályhozás nálam magasan vitte a prímet. Olyan tehetetlen tétovázást, mint amit a kvalifikáció év eleji megváltoztatásával, meg a rádiós kommunikáció korlátozásával csináltak az F1-ben, nagyon ritkán látni az élsportban. Mindkettő teljesen szükségtelen volt, és a sorozat döntéshozásának kontrollálhatatlanságát bizonyítja. Ha nem akarjuk, hogy a közönség hallja, hogy mit segít a mérnök a versenyzőnek, akkor egyszerűen nem kell bejátszani az adásba, és a verseny pontosan ugyanannyira lesz élvezhető, mintha nem beszélgetnének semmit. Persze Mexikóban Vettel káromkodásának bejátszását vétek lett volna kihagyni!

1. Időmérőrendszer körüli tétovázás
2. Csapatrádió-mizéria
3. Vettel beszól Whitingnak

Czinege Ádám: Az elsőszámú balhé számomra az volt, amikor Max Verstappent ültették Danyiil Kvjat helyére a Red Bullnál. Szezon közben nagyon ritkán látunk ilyet a csapatoktól, bár Kvjatot nem menesztették, hanem visszakerült egykori csapatához, a Toro Rossóhoz. Vettel egész éves frusztráltságát jelezte, amikor Mexikóban mondott csúnyát a csapatrádióban Charlie Whitingnak, az F1 versenyigazgatójának. A két Mercedes valószínűleg győzelmet és második helyet dobott el, amikor Spanyolországban egymásnak ütköztek az első körben.

1. A Red Bull pilótacseréje
2. Vettel beszól Charlie-nak
3. A két Mercedes egymásnak megy

Alonso világbajnok reakciója a történtekre

Dezső Attila: Az első két helyen lévő esemény valójában egynek számít: Sebastian Vettel teljesen indokolatlanul hőzöngött a Mexikói Nagydíj hajrájában, hiszen tudta, hogy el fogják takarítani előle Max Verstappent, mégis kígyót-békát kiabált az FIA versenyigazgatójára, Charlie Whitingra. Amikor a német megkapta hőn áhított harmadik helyét, néhány órával később őt is megbüntették. Igazi vihar volt a biliben, melyen jól példáz, hogy két héttel később, Brazíliában Whitingot is meghívták a pilóták sajtótájékoztatójára, a Ferrari pedig sokáig fontolgatta a Vettel büntetése elleni fellebbezést. A bronzérmet nálam a nyár legnagyobb slágere, a pályaelhagyást szigorító szabályok, valamint az e körüli vita kapja – sajnos még most sem sikerült elfogadható megoldást találni erre olyan pályákon, mint Spielberg és Hockenheim, így biztosak lehetünk benne, hogy jövőre újra fel fog lángolni a diskurzus.

1. Vettel rádiózása Mexikóban
2. Mexikói dobogócserék
3. Pályakiszélesítés

Fűzi András: Hamilton és Rosberg egész évben kiélezett harcot vívtak a világbajnoki címért, melynek fénypontja a szezonzáró futam volt, ahol Hamilton természetesen mindent megtett, hogy ö jöjjön ki győztesen kettejük párharcából, ám ezt a Mercedes nem nézte jó szemmel – brit azonban a csapat többszöri figyelmeztetése ellenére sem változtatott versenyzési taktikáján…

1. Hamilton versenyzése nem tetszik a csapatnak
2. Vettel beszól a rádión Whitingnak
3. A Mercedes versenyzői ütköznek Spanyolországban

Gellérfi-Csizmadia Gergő: Az év három legnagyobb botrányából kettő szorosan összekapcsolódik: a Mexikói Nagydíj záróakkordjai olyan jeleneteket tartogattak a számunkra, melyek hosszú időn át emlékezetesek maradnak majd. A kettő közé azonban odatenném azt az éktelen műbalhét, ami a Mercedes idei szezonját jellemezte a barcelonai ütközés utózöngéitől, az ausztriai koccanás utáni üres fenyegetőzésektől egészen a szezonzárót követően belengetett Hamilton-regulázásig. Nem létezik, hogy ezt nem lehetett volna normálisabban kezelni…

1. Fuck off, Charlie!
2. Mercedes eltiltásos műbalhé
3. Mexikói dobogócserék

vettel-mexiko-ferrari



Gobodics Tamás: Szerintem itt a mexikói események viszik a pálmát, de az sem volt egyszerű, amikor Verstappen és a Ferrari-pilóták összeakadtak Belgiumban – a hollandot támadta mindenki a futam során, adott is rá okot. Kvjatot mindenképpen ide kell még venni, Vettel őt is elővette, majd Oroszországban pár méteren belül kétszer ment neki, hogy aztán lefokozzák csapaton belül – ez a három esemény egyben ér egy „dobogót” ezen a listán.

1. Vettel és Whiting
2. Verstappen és a Ferrari Spában
3. Kvjat kitorpedózza Vettelt - kétszer

Strommer Benjamin: Annyira hozzászokott már, hogy az egész világ előtt káromkodjon, hogy Vettel sem hitte volna, milyen következményekkel jár, ha Charlie Whiting versenyigazgatót is elküldi melegebb éghajlatra, végül viszont a büntetést is csak sűrű bocsánatkéréseinek köszönhetően úszta meg. A másik két nagycsapatnál is állt a bál, igaz, a Mercedes kilátásba helyezett szankcióinak nagyobb volt a füstje, mint a lángja. A Red Bull viszont tényleg nem viccelt, és meglépte, amire nagycsapatnál hosszú ideje nem volt példa, szezon közben kitette Danyiil Kvjat szűrét a nagyobb tehetségért.

1. Vettel rádiója Charlie-nak szól
2. Mercedes-ütközések Barcelonában és Ausztriában
3. A Red Bull pilótacseréje

A végeredmény: Minden korábbi szavazásnál több, összesen 13 különböző „jelölt” érkezett, melyek közül egy emelkedett ki: az év legnagyobb botránya Sebastian Vettel nevéhez fűződik, aki az egész világ füle hallatára küldte el Charlie Whitingot melegebb éghajlatra. A második helyre a Mercedes csapaton belüli ügyeinek összességét sorolhatjuk, melyek legsúlyosabbika a barcelonai ütközés volt, míg a harmadik legbotrányosabb eset az oroszországi rajtbaleset, s annak (állítólagos) következménye, Kvjat és Verstappen helycseréje lett szavazásunkon. Az említetteken kívül csak egy incidens, a mexikói dobogócserék kaptak egynél több voksot.

1. Vettel beszól Charlie Whitingnak
2. A Mercedes csapaton belüli balhéi
3. Oroszországi rajtbaleset és Kvjat lefokozása
4. Dobogócserék Mexikóban

vettel-ferrari-mexiko

Az év pilótája: 1. Daniel Ricciardo, 2. Nico Rosberg, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Red Bull, 3. Force India
Az év meglepetése: 1. Haas, 2. Force India, 3. Kimi Raikkönen
Az év csalódása: 1. Ferrari, 2. Williams, 3. Sauber
Az év újonca: 1. Pascal Wehrlein, 2. Stoffel Vandoorne, 3. Esteban Ocon
Az év versenye: 1. Brazil Nagydíj, 2. Spanyol Nagydíj, 3. Monacói Nagydíj
Az év előzése: 1. Verstappen-Rosberg, 2. Verstappen Perez (Interlagos), 3. Raikkönen Nasr (Hungaroring)
Az év bukása: 1. Alonso és Gutierrez (Melbourne), 2. Magnussen (Spa), 3. Ericsson (Silverstone)
Az év botránya: 1. Vettel beszól Whitingnak, 2. A Mercedes balhéi, 3. Orosz rajtbaleset és Kvjat lefokozása

A sorozat eddigi részeit ide kattintva érheted el!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: