Leegyszerűsítve azt mondhatjuk, az állás eddig 1-1 a két versenyző között: a Mercedes-éra eddigi két szezonját érdemes összehasonlítani, 2014-et és 2015-öt, márpedig első alkalommal kétségtelenül Hamilton, másodszor Rosberg hajrázott jobban.
A brit világbajnok 2014-ben a szezon utolsó hét versenyéből hatot megnyert, és épp ilyen hajrára volt szüksége, hogy ponthátrányból fordítson Rosberghez képest, és megszerezze második világbajnoki címét - nagyon hasonló a helyzet a mostanihoz, habár akkor a lemaradás kisebb volt, mint jelenleg.
Ehhez képest a szezon célegyenese tavaly kétségtelenül Rosbergé volt: habár egészen addig csupán háromszor nyert az év folyamán, az utolsó három futamot mind behúzta, sokak szerint pedig az itt szerzett lendületet hozta át a 2016-os idény elejére is, mikor 100 pontot gyűjtött az első négy versenyen, melyeknek fontos szerepe van abban, hogy továbbra is 19 egység előnnyel vezet a csapattárs előtt. Az összképhez azonban mindenképp hozzátartozik, hogy 2015-ben Hamilton már három versennyel a szezon vége előtt bebiztosította bajnoki címét, így számára semmilyen tétje nem volt az utolsó nagydíjaknak.
Vissza lehet még ugrani 2013-ba, a pilóták első közös szezonjához a Mercedesnél. Bár az összetettben akkor is Hamilton végzett előrébb, Rosberg az utolsó négy versenyből háromszor csapattársa előtt végzett, és jelentősen több pontot szerzett nála.
Táblázatban hasonlítjuk össze, hogyan alakult a két versenyző utolsó négy versenye az elmúlt három szezon folyamán. Négy futamot választottunk, hiszen Hamiltonnak idén meg kell nyernie az utolsó négy nagydíjat, ha bajnok akar lenni. Feltüntetjük a helyezéseket, valamint a szóban forgó futamokon szerzett pontok számát is (2014-ben a szezonzáró duplapontos volt):
2013 |
IND |
ABU |
USA |
BRA |
HAM hely |
6 |
7 |
4 |
9 |
ROS hely |
2 |
3 |
9 |
5 |
HAM pontok |
8 |
14 |
26 |
28 |
ROS pontok |
18 |
33 |
35 |
45 |
|
|
|
|
|
2014 |
RUS |
USA |
BRA |
ABU |
HAM hely |
1 |
1 |
2 |
1 |
ROS hely |
2 |
2 |
1 |
14 |
HAM pontok |
25 |
50 |
68 |
118 |
ROS pontok |
18 |
36 |
61 |
61 |
|
|
|
|
|
2015 |
USA |
MEX |
BRA |
ABU |
HAM hely |
1 |
2 |
2 |
2 |
ROS hely |
2 |
1 |
1 |
1 |
HAM pontok |
25 |
43 |
61 |
79 |
ROS pontok |
18 |
43 |
68 |
93 |
|
|
|
|
|
2016 |
USA |
MEX |
BRA |
ABU |
HAM hely |
1 |
1 |
|
|
ROS hely |
2 |
2 |
|
|
HAM pontok |
25 |
50 |
|
|
ROS pontok |
18 |
36 |
|
|
A táblázatok alapján rögtön kitűnik egy kritikus pont Hamilton számára: Brazília, az egyetlen helyszín az idény végén, ahol Rosberg nyert az elmúlt két évben. Ha a német, aki erőszeretettel hangoztatja, hogy továbbra is versenyről versenyre gondolkodik, itt újra győzni fog, Hamilton eredményétől függetlenül eldől a világbajnoki cím.
Rosberg korábban sosem volt a tűz közelében, ezért nehéz 2013 előtti szezon végi versenyeiből bármilyen tanulságot levonni, Hamiltonnak viszont annál többször számított az év vége. Általánosságban elmondható, hogy 2014-et kivéve sosem voltak túl erős befejezései. 2007-ben az utolsó négy versenyen csak egyszer állt dobogóra (ami futamgyőzelem volt Japánban), így veszítette el a bajnoki címet Raikkönennel szemben.
2008-ban ő nevetett a végén, de utolsó versenyei ekkor sem voltak kimagaslók, egy győzelemmel és egy másik dobogóval, akárcsak Felipe Massának. 2010-ről érdemes szót ejteni, amikor négy futammal a vége előtt még Sebastian Vettel előtt állt az összetettben, végül azonban a német világbajnok lett, ő pedig csak negyedik a pontversenyben. 2011-ben és 2012-ben is megnyert egy-egy versenyt az utolsó négy közül, utóbbi szezonban azonban kétszer ki is esett, ez a hajrá sem nevezhető túl erősnek, habár bajnoki pozíció már nem múlt rajta.