DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Rosberg: Apámék idejében is ugyanez volt

A Kanadai Nagydíj után sok kritika érte a modernkori F1-et amiatt, hogy a pilótákat üzemanyag-spórolásra szólították fel csapataik a verseny közben, ám Nico Rosberg első kézből tudja, ebben nincs semmi újdonság.

Az angol nyelvű szakzsargonban csak „life and coast”, azaz szabadfordításban: „engedd fel a gázt és gurulj be a féktávra” néven emlegetett vezetéstechnikai fogás a Mercedes F1-es pilótája, Nico Rosberg szerint mindig is bevett szokás volt arra, hogy így csökkentsék a versenyek közben az üzemanyag-fogyasztást. A német ezért nevetségesnek tartja, hogy a modern F1-et kritika éri emiatt, miközben mindenki a hajdani hőskort sírja vissza, amikor pedig ugyanez volt…

„A lift and coast a leghatékonyabb módja az üzemanyag-spórolásnak – már a ’80-as években is ugyanezt csinálták. Emlékszem, hogy az apámnak (Keke Rosberg) is ezt kellett alkalmaznia, amikor Alain Prost ellen csatázott a McLarennél. Muszáj volt spórolniuk a benzinnel, és még így is sokan kifogytak belőle a versenyek végén. Szóval, semmi nem változott az idővel, csak professzionálisabbá, pontosabbá és aprólékosabbá vált minden” – fejtette ki véleményét a kérdésben Rosberg, aki szerint abban sincs semmi igazság, hogy az üzemanyag-spórolás miatt manapság nem lennének száz százalékos teljesítményre rákényszerítve a pilóták az F1-es autókban.



„Még ha alkalmazzuk is ezt a technikát (a lift and coastot), akkor is abszolút a határokon vezetjük az autónkat. Ez egyszerűen csak egy másfajta vezetési stílus, de ez is ugyanúgy kihívás. Továbbra is úgy hajtunk, mint az őrültek, csak kicsit másképpen tesszük, mint eddig” – érvelt Nico.

Az Osztrák Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján Fernando Alonso sem úszta meg a kérdést, akinek a véleményére azért is voltak kíváncsiak az újságírók e témában, mert a spanyol a legutóbbi alkalommal, Montrealban emlékezetes módon visszautasította csapata üzemanyag-spórolásra vonatkozó kérését a rádióban. A kétszeres világbajnok azonban elárulta, amikor őt erre kérik, sajnos nemcsak a lift and coastra gondolnak…

„Több dolog is kapcsolatban áll az üzemanyag-spórolással, például az akkumulátor töltöttségi állapota a verseny adott szakaszában, vagy az, hogy az MGU-K rendszer segítségével mennyi energiát használhatsz fel az egyenesekben. 8-10 ilyen különböző dologra kell figyelnünk egy hétvége során, és 4-5 másodperceket is kileng a tempónk attól függően, hogy épp melyik etapban vagyunk. Ez a nehézség a mai F1-ben, de mi profi pilóták vagyunk” – utalt rá Alonso, hogy szó sincs arról, hogy panaszkodni, csupán csak nem tetszik neki az az irány, amit az F1 vett az elmúlt időkben. 

Honfitársa, a Toro Rosso színeiben az F1-ben idén bemutatkozó Carlos Sainz egyetért vele, ő sem rajong azért, hogy ennyi kütyüvel kell foglalkozniuk menetközben. „Ez újdonság nekem, amihez nem szoktam hozzá az eddigi pályafutásom során. Ez nem olyasvalami, amiért különösebben rajongok, mert már a verseny elejétől kezdve csinálnom kell, szinte rögtön az első köröktől kezdve jön a lift and coast. Nyilván alkalmazkodnunk kell ehhez is, hiszen az a dolgunk, hogy gyorsak legyünk, de nekem kicsit sok az a mennyiség, ahányszor csinálnom kell ezt egy-egy futam alatt. De ez is csak egy olyan dolog, amit meg kell még tanulnom” – tette hozzá a fiatalabbik spanyol. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: