DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 6. hétfő
F1

Kik az F1 legbefolyásosabb emberei? - 3. rész

Legnagyobbak a nagyok között - az Autosport összeállításának utolsó részében azt is megtudhatjuk, bizony tévedünk, amikor Bernie Ecclestone-t nevezzük az F1 első emberének.

9. Niki Lauda – A Mercedes csapatának elnöke

Ő is a poszt-Ross Brawn féle társaság tagja a Mercedesnél, s noha már 2012 szeptemberében belépett Brackley kapuján, hatása mégis csak az ex-csapatvezető leköszönése után volt érezhető a csapatnál. Kulcsszerepet játszott Lewis Hamilton leigazolásában, sőt, a médiában is óriási szerepet tölt be – no de nem a német RTL szakkomentátoraként. Amikor megszólal, az emberek felkapják a fejüket, Lauda pedig elég ravasz ahhoz, hogy kihasználja ezt véleménye hangoztatására.

8. Charlie Whiting – Az FIA versenyigazgatója

Jean Todt emberei közül ő a legláthatóbb a rajongók számára, de feladata nem merül ki annyiban, hogy megnyomja a nagy zöld gombot a rajtlámpák kialvása előtt. Egy versenyhétvége alakulását az elejétől fogva a végéig felügyeli a pályabejárástól kezdve a biztonsági intézkedéseken át a szabálytalanságok szankcionálásáig – noha ez utóbbiban a versenyfelügyelő-bizottság szava a döntő, emberei ritkán mennek szembe javaslataival. Nem véletlen, hogy a csapatok és pilótáik is egyöntetűen őt emlegetik riválisaik vélt szabályszegései esetén. Whiting felügyeli a sport- és technikai bizottság üléseit, ő vezeti a versenyzői eligazításokat és minősíti a versenypályákat – röviden: nem lehet nélküle versenyt rendezni.



7. Carlos Chosn – A Renault elnök-vezérigazgatója

Noha motorok tekintetében a Mercedes vezet az elmúlt 10 év futamgyőzelmeit illetően, a Renault még mindig az élen áll hat világbajnoki címével. A Renault pionír volt a motorformula tavalyi megváltoztatásában, ennek ellenére furcsa, hogy Ghosn nem úgy gondol a sportágra, mint kötelező terepre a rombuszos márka számára. A francia mindig is akként tekintett az F1-re, hogy milyen értéket képvisel a cégének – a szerepvállalást pedig még akkor is megkérdőjelezte, amikor gyári csapata a világbajnoki címért harcolt szűk egy évtizeddel ezelőtt.

6. Dieter Zetsche – A Daimler AG elnök-vezérigazgatója és a Mercedes-Benz elnöke

A tömött bajuszú, általában vidámnak mutatkozó Zetsche a cégcsoport első embereként felelős a Mercedes jogi és marketing-ügyeiért, és természetesen a motorsport-részlegért is. 2009-ben az F1-es trenddel szembemenve előbb motorszállítói szerződést kötött a Brawn GP-vel, majd a világbajnoki címek után felvásárolta a csapatot – ne feledjük, olyan idők jártak ekkor, hogy egy éven belül három gyártó is (Honda, BMW, Toyota) bedobta az F1-es mintájú törölközőt. Mára a Mercedes a Ferrari mellett a sportág egyetlen klasszikus gyári csapata lett, és jelenleg első számú erőt képvisel a sportágban címvédőként, három másik partnercsapattal – a 61 éves úriembert valószínűleg sokat fogjuk még mosolyogni látni.

5. Sergio Marchionne – A Fiat Chrysler Automobiles vezérigazgatója és a Ferrari elnöke

Luca di Montezemolo 23 évnyi regnálás után adta át a stafétát kollégájának, a Ferrari csapatán belüli teljes struktúraváltás részeként. Marchinonne szívügyének érzi a Scuderia teljesítményét, szerinte a mostani eredmények igencsak rontanak a gyártó megítélésén – ez azonban nem érezteti a hatását az eladási statisztikákban, ugyanis majdnem kétszer annyi autót adnak el manapság, mint a Schumacher nevével fémjelzett dicső korszakban. Az F1-es csapat újonnan kinevezett csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene teljes mértékben bizalmát élvezi, nem mellesleg kollégája Bernie Ecclestone-nal ápolt remek kapcsolatainak köszönhetően. Munkához való viszonya kemény, így nem ijed meg attól, hogy radikális változásokat hozzon a siker érdekében – nem fogadja el a középszerűséget és hajlandó szembemenni a szabályalkotókkal is, hogy visszaterelje a Ferrarit oda, ahová szerinte való: a sportág csúcsára.

4. Lewis Hamilton – A Mercedes pilótája

Talán meglepő a 30 éves címvédőt ilyen előkelő pozícióban látni a legbefolyásosabbak listáján, sportágban betöltött jelenlegi szerepét azonban nehezen lehet elvitatni tőle. Nincs olyan csapat a mezőnyben, amelyik ne szeretné soraiban tudni a kétszeres világbajnokot, s mivel 2015 végén lejár a szerződése, a következő évi pilótakeringő első számú tényezőjévé lesz majd. Most jön el az az időszak, amikor ez a szerep Fernando Alonsóról őrá szállt – nem véletlen, hogy a spanyolra is csak úgy tekintenek a Mercedesnél, mint Hamilton helyettese, ha a brit esetleg úgy döntene, hogy máshol folytatja pályafutását. De nem csak attraktivitása és versenyzése miatt számít első számú versenyzőnek a mezőny legjobb csapatában: tudatosan építette (vagy éppen építették) karrierjét, 2,9 millió Twitter-követőjével pedig bizonyítottan is a legnépszerűbb versenyzőnek számít (még talán akkor is, ha a profillal nem rendelkező Raikkönent is ideszámítjuk). Csak megjegyzésként: a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull követői összesen nem érik el ezt a számot… Bár múltbéli balhéi miatt talán nem tűnik túlzottan érettnek, második világbajnoki címével a sportág igazi nagykövetévé vált.

3. Dietrich Mateschitz – A Red Bull tulajdonosa

Noha az osztrák pénzember neve szinte minden rajongó számára ismerős, kevesen tudják, milyen is igazán. Mateschitz inkább hagyja, hogy az általa felépített márka beszéljen helyette. A Forbes szerint 10,3 milliárd dollárra rúgó nettó vagyonával a Forma-1 egyik leggazdagabb résztvevője (a világon a 121.), két és félszer akkora pénztárcával, mint amilyennel Bernie Ecclestone rendelkezik. Két F1-es csapatával a mezőny 22%-a felett van kontrollja, valamint ő promótálja a naptár egyik legnépszerűbb versenyét, a 11 év után tavaly visszatérő Osztrák Nagydíjat. Első F1-es kapcsolata a Sauber volt 1995-ben, két évtizeddel később pedig olyan meghatározó tagja lett a sportágnak, hogy – mint a franciák első számú F1-es partnere – képes volt a Renault-t is sakkban tartani a motorfejlesztés körüli mizériával kapcsolatban. Mateschitz tudja, hogyan nézzen farkasszemet Ecclestone-nal, akár szemtől szemben, akár a Red Bull csapatfőnökén, Christian Horneren keresztül – ezek a játszmák tették a Red Bullt nyerővé a pályán kívül is. Életének másik sarkalatos pontja a karrierépítés (sajátja mellett persze), bár úgy tűnik, azt nem igazán van hová építeni már. Helmut Markón keresztül első osztályú pilótaneveldét alakított ki, tavaly a címvédő gárda mindkét pilótája az ő karámjából került ki. Ahová Mateschitz betette a lábát, mindig nyerni tudott – és többet profitált az F1-ből, mint a sportág az ő megjelenéséből.

2. Bernie Ecclestone – A Forma-1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa

Mr. E már akkor komoly tényező volt a sportágban, mielőtt néhány jelenlegi csapatvezető megszületett volna, és már akkor átvette a Forma-1 feletti irányítást, amikor ők még csattogós lepkével játszottak az óvoda udvarán. Noha időről időre felröppennek a távozásáról szóló pletykák, 84 évesen is könyörtelenül markolja az F1 kormánykerekét, és úgy tűnik, addig nem is fog lelépni, ameddig ő nem akar. Ahogyan ő fogalmaz: „majd akkor, ha koporsóban fogják majd kivinni a paddockból”. Senki sem tud úgy egyezkedni egy időben olyan nagy befolyású emberekkel, mint az orosz elnök, amerikai vállalkozók, médiamogulok, vagy az autógyártók vezetői, és egyetlen szavába kerül olyan nagy F1-es múlttal rendelkező országok futamrendezése, mint például Németország. Ám mivel a hatalom kétélű kard, Ecclestone olyan könnyen elrombolhatja a várat, mint ahogyan felépítette, elég csak a száguldó cirkusz csökkenő népszerűségre gondolni. Volt olyan idő, amikor Ecclestone vitathatatlanul első számúként szerepelt volna a listán, ám kora, a körülmények és a fejlődés megingatták képességeit. Ennek ellenére a sportág többségi tulajdonosának bizalmát élvezi – hiszen ki tette a sorozatot az olimpiai játékok és futball-világbajnokság riválisává?

1. Donald Mackenzie – A CVC Capital Partners társelnökeként a sportág többségi tulajdonosa

Sokan hajlamosak elfeledkezni róla, mégis igaz: ő Bernie Ecclestone főnöke. Munkatársai szerint annak él, hogy minden befektetéséből a maximumot nyerje vissza, a Delta Topco tulajdonosaként a CVC 35%-os részesedéssel bír a Formula One Groupban, és odavan Jim Clarkért. Ebben az átmeneti helyzetben a CVC megduplázta kezdeti hozamát és további bevételhez jutott részvényei felének eladásából – amellett, hogy a kontroll továbbra is a cég kezében van. Mackenzie tervei az F1 még nagyobbá tételére időről időre gátakba ütköznek, elég csak a gazdasági válságra vagy Ecclestone bírósági ügyeire gondolni. Azonban ha mindez megoldódik, könnyen lehet, hogy dobni fogja az embert, aki felépítette a CVC legjövedelmezőbb üzletét – és ez magában megmutatja, mekkora hatalommal rendelkezik a Forma-1-ben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: