A probléma fő előidézője az említett istállók szerint, hogy az idei szezon előtt megalakult, az F1 kérdéseiről döntő Stratégiai Csoportba csak az öt legnagyobb múltú illetve legsikeresebb csapat kapott állandó helyet: a Ferrari, a McLaren, a Red Bull, a Mercedes és a Williams. Hatodikként idén a Lotus is tagja ennek a csoportnak a tavalyi előkelő bajnoki helyezése miatt, ám ők sem értenek egyet a sport által követett, a folyamatosan növekvő költségekre fittyet hányó irányra, így a kirekesztett csapatokkal karöltve az egész szezon során igyekeztek hallatni a hangjukat és felhívni a figyelmet a mezőny hátsó felében állók nehéz anyagi helyzetére.
A baj bekövetkezett, két csapat már nem tudott elutazni erre a hétvégére, így a csoportosulás három fennmaradt tagja, a Force India, a Sauber és a Lotus ugyan tovább gyengült, ám a köztük lévő összetartás egyúttal felerősödött, és ígérik, hogy bizonyos lépéseket terveznek, amelyekkel ráébreszthetik a sport irányítóit a változások szükségességére.
A leghatásosabb - és egyben legdrámaibb - eszköz ehhez a hétvégi futam bojkottja lenne részükről, és bár a Lotusnál nemrég még tagadták, hogy hasonló készülne a háttérben, az időmérő előtt a Force India helyettes csapatvezetője, Robert Fernley nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a három csapat megállapodik az USA Nagydíj kihagyásáról.
„Ezt is át fogjuk beszélni a csapattulajdonosokkal - jelenleg is zajlanak a tárgyalások” - mondta a SkySportsnak. „ Persze én is azt remélem, hogy minden autó ott lesz a rajtrácson. A Formula-1-ben okozott kár a legutolsó dolog, amit Vijay [Mallya] vagy bármely másik versenyőrült látni szeretne. Azonban azt sem szabad elfelejtenünk, hogy ezek a csapatok már eddig is nagy csapásokat szenvedtek el, és ezt a körülményt is figyelembe kell vennünk.”
„Az a legfontosabb, hogy felhívjuk a kereskedelmi jogok tulajdonosának és az öt csapatnak a figyelmét arra, hogy két istállót a rossz helyzetkezelés miatt veszítettünk el, teljesen feleslegesen. Ez a történés pedig immár a Formula-1 egységét veszélyezteti, amit eddig a konstruktőrök bajnokságának tartottunk. Hiszen jövőre vagy a harmadik autókra vagy az ügyfélautókra szükség lesz. Nem jut eszembe másmilyen alternatíva, és azt sem látom, hogy ezeknek milyen következményük lesz.”
A Times egy meg nem nevezett csapatvezetőt idézett az üggyel kapcsolatban: „50-50 az esélye, hogy megtörténik-e [a bojkott]. Mi más lehetőség van? A kis csapatok hónapokon át panaszkodtak és figyelmeztettek arra, hogy ez a helyzet be fog következni, de senki nem figyelt rájuk.”
Forrong tehát a hangulat a paddockban, hiszen nem elég, hogy így is megfogyatkozott mezőny érkezett Austinba, arra is van esély, hogy további hat autót elveszítsünk a vasárnapi rajtrácsról. Mindez különösen fájdalmas lenne a sport számára az Egyesült Államokban, ahol 2005-ben már átélt az F1-es sötét napot, amikor a Michelin gumikat használó csapatok az abroncsok alkalmatlansága miatt a bokszba hajtottak a felvezető kör után, és a verseny hat autó részvételével zajlott le.