Nem utolsósorban pedig, ha valaki esetleg használtan szeretne hozzájutni egy „ex-pilóta” csodajárgányhoz, jól teszi, ha egy VIN-ellenőrző szolgáltatással – például a carVertical-lal – leellenőrzi, valóban tökéletes állapotú járműről van-e szó, vagy sem.
Hamilton és a hiperautók szerelme
Lewis Hamilton, a hétszeres világbajnok, garázsában igencsak színes palettával büszkélkedik. Van ott (állítólag) egy Pagani Zonda 760 LH, melyet kifejezetten neki módosítottak – és amelynek értéke könnyedén eléri a többmillió dolláros kategóriát. Egyes források szerint Hamilton egy interjúban úgy fogalmazott: „A Zondám olyan, mint egy vakáció a versenyek között, egy kicsit nyers, egy kicsit vad, és mindig felráz!” A helyi szomszédok valószínűleg máshogy vélekednek a vakációs zenei aláfestésről, amikor a 7-literes V12-es motor felüvölt a reggeli kávézás közben.
Verstappen, a sebességifjú
Max Verstappen, a sportág ifjú üstököse, nemcsak a pályán szeret elöl haladni. Meg nem erősített pletykák szerint a Red Bull-fenegyerek garázsában parkol többek között egy Ferrari Monza SP2 is. Hogy miért? Mert minden versenyzőnek kell egy kis extra motiváció, és mi fokozná jobban az adrenalint, mint egy olyan autó, amely mindössze 2,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra? Állítólag Verstappen egyszer megjegyezte: „Ha megszokod a 300 km/h feletti sebességet, akkor a városban 50-nel menni már-már túl nyugodt.”
Nos, a lakótelep kis utcáiban valószínűleg pont elég az 50, de legalább ritkábban fogy ki az üzemanyag.
Vettel és a környezetbarát kihívás
Sebastian Vettel – négy világbajnoki címével a zsebében – állítólag egy ideje a fenntartható autózás híve lett. Persze ez nem jelenti azt, hogy nincs számára hely a teljesítményorientált gépek között. Beszélik, hogy szeretett klasszikus Ferrarijai mellett egy modern elektromos SUV is bekerült a családi flottába. Azt pletykálják, hogy Vettel azért választott elektromos autót, mert úgy tartja: „A környezet megóvása nem luxus, hanem felelősség.” Így már a kiemelkedő gyorsulást nemcsak a benzingőznek, hanem a tisztán elektromos hajtásnak is betudhatja.
Raikkönen minimalizmusa
Kimi Räikkönen, avagy a „Jégember”, mindig is híres volt arról, hogy a magánéletben a legkevésbé sem bonyolítja túl a dolgokat. Egyes híresztelések szerint a garázsában csupa olyan autó parkol, melyek inkább praktikusak, mintsem feltűnőek. Egy alkalommal, amikor arról kérdezték, miért nem flancol luxus roadsterekkel, állítólag ennyit mondott: „Nem érdekel.” A statisztikák egyébként azt mutatják, hogy a „Jégember” rengeteg extrém sportot űz szabadidejében (motokrossz, snowmobilozás), így lehet, hogy az egyszerű SUV-ját jobban megkíméli a kanyargós finn utak során.
Bottas és a mérnöki precizitás
Valtteri Bottas, a precíziós finn, a garázsában inkább a megbízhatóságra és a finomhangolt teljesítményre helyezi a hangsúlyt. Egyik legkedveltebb autójáról azt mondják, hogy egy különleges Mercedes-AMG, ami pont annyira nyújt kényelmet, mint amennyire árasztja a lóerőket – ez a fajta kettősség illik is Bottashoz, aki a színfalak mögött kimondottan laza, ám a pályán 100%-ban fókuszált.
„Egy mérnöki tökéletességet keresek az autókban. Ha valami nem illeszkedik, újra kell gondolni” – szól egy Bottasnak tulajdonított idézet. Az pedig biztos, hogy abban, ami a garázsában van, minden a helyén van.
Használtan F1-es autót? Irány a VIN-ellenőrzés!
Habár az ember ritkán fut bele használtan egy Hamilton- vagy Verstappen-tulajdonban lévő hiperautóba, a luxuskategóriájú sportkocsik másodlagos piaca meglehetősen élénk – és néha valóban felbukkannak ex-F1-pilótákhoz köthető példányok. Itt azonban a vásárlóknak nem árt az óvatosság.
Statisztikák szerint a használt sportautók 40-50%-ában lehet valamilyen rejtett hiba vagy manipulált óraállás, ezért is fontos, hogy az ember megbízható forrásból szerezzen információt a kocsi előéletéről. Ehhez pedig a VIN-szám (alvázszám) ellenőrzése szolgáltat biztos alapot. A carVertical például nemcsak az autó esetleges korábbi sérüléseiről és biztosítási eseményeiről ad képet, de felderítheti a manipulált futásteljesítményt is.
Mert bár vicces elképzelni, hogy Hamilton hétvégi sofőrje volt a kocsinak, a valóságban senki sem szeretne egy rosszul karbantartott, megkérdőjelezhető előéletű autóval a szervizben ragadni.
Végszó: Ne csak nézzék, ellenőrizzék is!
Az F1-pilóták autói mindig izgalmas témát adnak a motorsport-rajongóknak. Lehet, hogy ők űridőket mennek a pályán, de a parkolóban sem vetik meg a négykerekű királyság csúcsragadozóit. Aki pedig kacérkodik azzal a gondolattal, hogy beköltözik egy ex-F1-gép a garázsába (vagy akár csak egy hasonlóan túlteljesített luxus-verdát szemel ki), annak érdemes még a vétel előtt rászánni pár percet a VIN-ellenőrzésre. Mert egy ötször megpördült és átfényezett – ám tagadhatatlanul exkluzív – szuperautónak is lehetnek csontvázak a csomagtartójában. És ilyen esetben az a legjobb, ha az ember még időben rájön, mi rejlik a fényes kaszni alatt. Ahogy a mondás tartja: „Jobb félni, mint megijedni… vagy lefulladni egy versenypálya közepén!”