Nem újdonság
Az első, személyszállításra alkalmas elektromos járművet valószínűleg Gustave Trouvé próbálta ki Párizs utcáin, 1881-ben. Nem új technológiáról van tehát szó, az ólomsavas akkumulátor 1859-es feltalálása után már minden lényeges elem rendelkezésre állt, mégis a 21. századig kellett várni, hogy az elektromos autóra korszerű, üzembiztos, elfogadott, bár ritka opcióként tekintsünk.
Pont a ritkasága, az egyelőre viszonylag alacsonyan maradó gyártási számok, valamint az újdonságfaktor és a fejlesztésbe fektetett elképesztő összegek miatt azonban jelenleg az elektromos autók jelentősen drágábbak a korábbi technológiát képviselő társaiknál.
Környezetvédelem
Az EautóTöltőkábel.hu szakértői szerint az Európai Unió országaiban, de azon túl is kiemelt cél a környezetvédelmi előírások betartása, illetve az, hogy az előírások szigorításával a piaci szereplőket egyre inkább a villanyautó-gyártás felé tereljék: ez az egyedüli mód látszik járható útnak arra, hogy kialakuljon a megfelelő töltési infrastruktúra, illetve a volumen növekedésével az árak is csökkenjenek.
Pályázzon!
Kizárólag a piac önszabályozó “láthatatlan kezében” bízva elképzelhető, hogy ez az átállás akár évtizedekig is elhúzódjon. Ezt felgyorsítandó jelennek meg a különféle, jellemzően EU-s környezetvédelmi alapok által finanszírozott pályázatok, amelyek gyorsítanák az átállást.
Rendszerint az év közepén jelennek meg, és általában a keret kimerüléséig vannak érvényben. Mivel azonban ezek a pályázatok általában nagy érdeklődéstől kísértek, érdemes folyamatosan figyelemmel lenni irántuk. Eddig 2022-ben még csak elektromos kerékpárra lehetett pályázni, ez természetesen még változhat.
Eddigi tapasztalatok
Szinte biztos, hogy konnektoros hibrid autók nem kerülnek a támogatotti körbe, de elektromos bemutatóautók, ha legfeljebb egy éve kerültek forgalomba, és legfeljebb hatezer kilométeres futásteljesítménnyel bírnak, kaphatnak állami támogatást.
Ezeken kívül kizárólag új autókra kapható segítség, ha a megfelelő kereskedőn keresztül kerülnek új gazdájukhoz. A korábbi támogatás sávos rendszerű volt, 12 millió forintos vételár alatt 1,5 milliós, felette 2,5 milliós összegre lehetett pályázni úgy, hogy legfeljebb a teljes bekerülési költség fele nyerhető el támogatásként.
Természetesen lehetnek változások a friss kiírásban, ezért döntés előtt fontos elolvasni az aktuális pályázati dokumentumokat, esetleg szakemberrel konzultálni!