A Toyota bemutatta kísérleti hidrogénhajtású, belsőégésű motortechnológiáját a többszörösen díjnyertes GR Yaris lemezei alatt. A kísérleti járműben felhasznált hidrogén, az üzemanyagtartály és az utántöltés mikéntje is megegyezik a Toyota sorozatgyártású üzemanyagcellás elektromos zászlóshajójában, a Miraiban használt megoldásokkal. Ugyanakkor míg a Mirai az üzemanyagcellákban kémiai reakciót alkalmaz az energia előállítására, a kísérleti GR Yaris belső égésű motorral van szerelve, amely hidrogént használ üzemanyagként.
Míg a hidrogénhajtású belsőégésű motortechnológia – amellyel 2017-ben kezdtek el foglalkozni – még a koncepcionális fejlesztés és tesztelés korai szakaszában van, és így sorozatgyártásra nem alkalmas, addig a Toyota hidrogénnel hajtott kísérleti versenyautójában, a Corolla Sportban már most tanúbizonyságot tett kiváló teljesítményéről a japán versenyeken, miközben közel zéró károsanyagot bocsát ki a kipufogóin keresztül.
„A japán autóiparnak sikeresnek kell lennie a személygépjárművek gyártásában. Ennek érdekében a gyártóknak részt kell venniük az autóversenyeken, hogy teszteljék járműveik tartósságát és erejét, és a lehető legjobb teljesítménnyel rukkoljanak elő. A versenyzéssel együtt jár a fejlődés, és nem utolsó sorban az autózás szerelmeseinek lelkesedése is. A versenyzés célja nem csupán a kíváncsiságunk kielégítése, hanem a japán személygépjármű-ipar fejlődésének elősegítése.” – fogalmazott még 1952-ben Kiichiro Toyoda, a Toyota alapítója. Ez a szellemiség azóta is meghatározza a vállalatot, és az elmúlt több mint egy évtizedben, a maga is versenypilóta világszintű elnök, Akio Toyoda vezetése alatt csak még tovább erősödött.
A hidrogénhajtású kísérleti GR Yaris és Corolla Sport ugyanazt a G16E-GTS jelű 1,6 literes, soros háromhengeres turbómotort használja, amely a díjnyertes GR Yarisban is megtalálható, de természetesen módosított üzemanyag-ellátási és befecskendező rendszerrel, amelyeket a hidrogénhez igazítottak.
A kísérleti, hidrogénhajtású Corolla Sport már május óta versenyez Japánban a Super Taikyu sorozatban a Toyota GAZOO Racing alá tartozó ROOKIE Racing színeiben. A csapat természetesen azért vállalta ezt a kihívást, hogy a motorsport kemény körülményei között tesztelhessék a kísérleti, hidrogénhajtású belső égésű erőforrást.
„Megtettük az első lépést, hogy fejlesszük és felvehessük a versenyt a hidrogénhajtású motorunkkal, és megküzdjünk a kihívásokkal. Elképzeléseim szerint kicsit másként néznek majd ki a dolgok 10 év múlva, és remélem, hogy amikor az emberek visszatekintenek majd, látni fogják, milyen pozitivitással vállaltuk a kihívást és hogy mennyire élveztük ennek minden pillanatát.” – fogalmaz Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke a hidrogén belsőégésű fejlesztési program kapcsán.
A hidrogén gyorsabban ég, mint a benzin, ami jó reakciókészséget és kiváló környezeti teljesítményt biztosít. Amellett, hogy rendkívül tiszta, a hidrogén elégetésének megvan az a plusz előnye is, hogy szórakoztató vezetési élményt biztosítson a belső égésű motorokra jellemző hanghatások és egyéb pozitív jellemzők megtartásával. A karbonsemlegesség elérése érdekében a Toyota még nagyobb erőfeszítéseket tesz, például az hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók és számos egyéb üzemanyagcellás termék, valamint a hidrogén használatának népszerűsítésével. A motorsporton keresztül tovább finomított hidrogénhajtású belső égésű erőforrások segítségével a Toyota egy még jobb hidrogénalapú társadalom megvalósítását szeretné elérni.