DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 15. péntek
Egyéb

Kiütéssel győzött a Toyota GR Supra a Ford Mustang Mach 1 ellen

Hiába erősebb és több a hengere, az amerikai izomautó gyorsulásban nem bírt a Toyota sport modelljével.

Egy népszerű ausztrál autós Youtube-csatorna, a Motor egymásnak eresztette egy gyorsulási versenypályán a Ford Mustang legerősebb szívómotoros változatát, a Mach 1-et a Toyota GR Supra GTS-sel. Az amerikai autó ötliteres V8-asa 469 lóerőt és 556 Nm-t ad le, míg az osztrák gyártású japán kupé háromliteres, soros hathengeres turbómotorja 387 lóerőt és 500 Nm-t képes a hátsó kerekekre szabadítani (az európai változat 340 lóerős, azonos nyomatékkal).

ford-mustang-mach-1-drag-races-toyota-supra-gts-in-australia_5



Pusztán a teljesítményadatok tehát a Mustang győzelmét vetítenék előre, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy a Ford 1779, a Toyota viszont csak 1505 kilogrammot nyom üresen, vagyis a súly/lóerő arányuk közel azonos. Előbbi minden egyes lóerejének 3,79, utóbbiénak 3,88 kilogrammot kell mozgatnia, vagyis még ezt figyelembe véve is az amerikai kocsi tűnt előzetesen esélyesebbnek, ráadásul a Mach 1-nek nemcsak hengerből, de sebességfokozatból is kettővel többje van, ugyanis az automatikus váltója tízfokozatú.

Aztán az élet rendesen rácáfolt a számháborúra, ugyanis négy, különböző szabályok szerint lebonyolított gyorsulási futam mindegyikében a GR Supra győzött – hol nagyobb, hol kisebb fölénnyel.

Először a klasszikus, álló helyzetből történő gyorsítást nézték, mégpedig bekapcsolt rajtelektronikákkal és kikapcsolt menetstabilizálókkal, mert úgy lehet a legjobb eredményt elérni. Ekkor volt a legnagyobb fölényben a GR Supra: már az első métereken az élre állt, aztán a negyed mérfölddel odébb lévő célnál már közel hat autóhosszt vert a Mustangra.

ford-mustang-mach-1-drag-races-toyota-supra-gts-in-australia_6

A második, „Street” elnevezésű versenyen minden elektronikai segédet visszakapcsoltak, és a sebességváltókat is komfortos üzemmódba rakták, hogy azt szimulálják, mi történik, ha közúton, hirtelen kell a legtöbbet kihozni az adott autóból, úgy, hogy nincs idő gombokat nyomogatni. Ezt a versenyt is a Toyota nyerte meg, igaz, a célfotó alapján csak egyetlen méterrel. Persze az előnye több is lehetett volna, ha a sofőrje nem indult volna késve, emiatt ugyanis az első métereken a Ford mögé került, és onnan kellett visszajönnie.

A harmadik, gördülő rajtos versenyt azért futották, hogy kiderüljön, csak a gyengébb trakció (a hajtott kerekek tapadása) miatt kapott-e ki eddig folyamatosan a Mustang. Ekkor az automata váltók már Sport állásban voltak, és a menetstabilizáló rendszereket is engedékeny, de még nem száz százalékig kikapcsolt állásba tették. Az eredmény? Ugyanúgy, mint az első versenyen, a GR Supra folyamatosan elhúzott ellenfelétől, és könnyed győzelmet aratott négy-öt autóhossznyi előnnyel.

Végül ugyanezt a versenyt lefutották úgy is, hogy a váltókat manuális módba és induláskor 2-es fokozatba tették mindkét autóban – ám ez sem hozott komoly változást, csak annyit, hogy kisebb előnnyel nyert a Toyota.

A fedélzeti telemetria műszerek a Mustangnál 4,86 másodperces időeredményt mértek a 0-100 km/h-ra történő gyorsítás során (gyári adat: 4,4 mp), a GR Supránál pedig 4,49 másodpercet, ami – vélhetően a kissé csúszós felület miatt – szintén elmaradt a gyár által megadott időtől, amely az ausztrál piacon kapható GTS verzió esetében 4,1 másodperc. Negyed mérföldet (402 métert) a Ford 12,89, míg a Toyota 12,55 másodperc alatt volt képes megtenni, előbbi 185, utóbbi 187 km/h-val szelte át a célvonalat.

A tesztelők a nap végén megállapították, hogy egyedül a motorhang az, amiben jobbnak találták a Fordot – de ez sovány vigasz, ha valaki örök másodikként ér célba vele. Egyébként nemcsak gyorsabb, hanem olcsóbb is a Toyota, a magyarországi a listaárakban több mint négymillió forint a különbség a két sportautó között.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: