A Renault sporthagyományai elvitathatatlanok, a versenypályán elért eredmények pedig megkövetelnek egy olyan utcai modellt, amely méltó módon képes átadni a lehető legmagasabb vezetői élményt az erre éhező márkarajongóknak. A francia vállalat korábban két nagyobb darabszámban készült változatot kínált a leggyorsabb autóiból: az egyik az R.S., a másik az R.S. Trophy. Rajtuk kívül egy 500 példányos, erősen könnyített R verziót is piacra dobtak, amellyel a Nürburgringen kategóriacsúcsot lehetett autózni 2019-ben – de ez a modell persze gyorsan elfogyott.
A tavaly év végi modellfrissítés során aztán csak pár apró finomítást eszközöltek a franciák a leggyorsabb Renault-n, melyek még élvezetesebbé teszik a különlegességet, többek között egyformán 300 lóerőssé tették mindkét változatot, kötelezővé tették az automata váltót, megszüntették a mechanikus kéziféket és teljesen digitális műszerfalra cserélték a kormány mögötti kijelzőt. Miután az importőr tájékoztatása szerint idehaza csak a Trophy változat érhető el, nálunk is ez a változat járt egy hosszabb menetpróba erejéig.
A lángvörös autó érkezése természetesen akkor is nagy örömet okozott, ha a francia alakulat F1-es pilótái 2021-től már nem ilyen modellekkel, hanem Alpine-okkal pózolnak. A semislick abroncsok, a korlátozott csúszású önzáró differenciállal (LSD) és CUP futóművel szerelt verzió akár a pályanapokon is használható lenne, de mi megelégedtünk a közúti teszttel. Hozzátesszük: elégedettségünkben így is minden alkalommal széles vigyorral szálltunk ki a különlegesség volánja mögül.
És ha már a belsőnél tartunk: összességében a kiváló tartású, Alcantarával burkolt sportülésekből is remekül néz ki az autó, és a sportkormányra is jó érzés rákulcsolni a kezeinket. A cipőnk talpát már-már megtöröljük, mielőtt az alupedálokhoz érünk velük, a sebességváltó manuális üzemmódját és a kormány mögötti fülek finom kattintásait kellő áhítattal próbálgatjuk. A kissé elrejtett, de rettentően élvezetes rajtprogramhoz pont ezek kellenek: ha a ballábas fékkel és a padlóig nyomott gázzal variáljuk őket, nagyon gyors indulásra tudjuk ösztökélni a Megane Trophyt.
Ami a menettulajdonságokat illeti: a sebességi fokozatok cserélgetése ügyében automata fokozatban sincs ok aggodalomra, az EDC-váltó fantasztikusan dolgozik, a lóerők és a nyomatékok szabályozásában felveszi a versenyt a közepesen képzett sofőrök reflexeivel. Ha már mindenképpen bele szeretnénk nyúlni a rendszer működésébe, a központi kijelzőn variálhatunk a Comfort, a Sport, a Race és a Save üzemmódok között.
Ilyen autónál persze a vezetés a lényeg és az, hogy közben milyen színházat produkál. Nos, az R.S. Trophy ezen a téren is javult, komolyabb, izgalmasabbra hangolt kipufogórendszert kapott a motor, így meggyőzőbb az előadás és az egész körítés is – miközben a hanghatások egy hajszállal halkabbakká váltak, az égzengetős recsegős durrogás ugyanis egyre kevésbé egyeztethető össze a környezetvédelmi megfeleléssel.
A sportos életérzéshez a közvetlen kormányzás is hozzájárul. A sportos Megane-ban a hátsó kerekeket is irányíthatjuk, amelynek köszönhetően nagy tempónál növekszik az autó stabilitása, a parkolóban pedig könnyű vele manőverezni. Egy tanács kezdő versenyzőknek: akinek nincs gyakorlata a technikával, az az első időkben legyen igen óvatos, mert a megszokott kormánymozdulatokra jóval direktebb az autó reakciója, mint amit várnánk.
Összességében kijelenthető, hogy az R.S. Trophy esetében a mindennapokban szükséges egy jókora önkontroll, hiszen például az előzések is gyorsabban történnek, mint más autókban. Kanyargós úton ugyancsak jobb az óvatosság, amíg kevés a rutin, de aztán kimagaslóan szórakoztató vezetni az újdonságot. A sportos Megane határait a legszerencsésebb zárt pályán keresgélni, a szűk kanyarokból történő kigyorsítás a gyenge pontja, mert ezen a téren a mechanikus difizár tökéletesebb munkát végez.
A Renault élénksége, merev karosszériája, a hétköznapokban élhető futóműve remek sportos kompakttá varázsolja a franciák büszkeségét. Az automata váltó végre felnőtt a feladathoz, így a hétköznapok hőse a csúcsforgalomtól a rázókövekkel szegélyezett aszfaltig kiválóan teljesít.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4364/1875/1447 mm
Motor: 1798 cm3, 300 LE/6400, 420 Nm/2000–5000
Gyorsulás (0–100 km/h): 5,7 s
Ár: 14 764 000 Ft (alapár: 13 799 000 Ft)
Tesztautó: Renault Hungária Kft.