Kipróbálva a Skoda jelenlegi nem kombi és nem városi terepjáró, hanem a kettő közé szánt elektromos csúcsmodelljét, az az érzése az embernek, hogy a kevesebb néha több. Példa erre a német testvérmodelleknél, a VW ID.3-nál és az ID.4-nél alkalmazott érintésérzékeny felületű kapcsolók: a Skodánál ezek helyére a régi bevált darabok kerültek, amelyek remekül működnek. Egy kivételével meg is szerettük mindet, a menetkapcsoló furcsa kis „bütyke” azonban elsőre nem lopta be magát a szívünkbe.
A csehek hűek maradtak önmagukhoz, mert rengeteg hasznos ötlettel dobták fel az újdonságukat. Itt is megtalálható az ajtóba rejtett esernyő és a többi praktikus holmi. Az elektromos autós műfaj leghasznosabb újdonságai is a Skodától jönnek a töltőkábelt tisztító szivacs és a dobozos tároló formájában. Megkönnyíti az autós életét az elektromos csatlakozóra szerelt gumiharang is, ami szükségtelenné teszi a kupakot a töltőnyíláson. Nem tetszett viszont a nehezen záródó ajtók működése, azokat csak erőteljes csapásokkal lehetett bezárni – a kereskedő tájékoztatása szerint ez a furcsaság az idő előrehaladtával gyorsan eltűnik majd.
Az Octaviánál alig rövidebb elektromos modellben belül hatalmas a tér, a csomagtartó 585 literes, eldöntve a hátsó üléseket már 1710 literes űrbe lehet pakolni. A pakolást kicsit akadályozza, hogy az eldöntött hátsó üléseknél kialakul egy 10 centis magasságkülönbség a raktér és az utastér között. Elöl nincs csomagtér, a segédberendezések minden helyet elfoglalnak a „motorháztető” alatt.
A vezető előtt 5,3, középen pedig 13 colos képernyő található, amelyek jól működnek és szép a felbontásuk. A központi kijelző menürendszerének más az elrendezése, mint a VW gyártmányoknál. Ez könnyebb kezelhetőséget eredményez. Négy C típusú USB port található a fülkében, amit kiegészít egy az első sorban elérhető vezeték nélküli töltő.
A német testvérmodellek technikáját kapta meg az Enyaq, ennek köszönhető a 9,3 méteres fordulókör, amely még a kisautókkal is felveszi a versenyt. Öt menetmód közül lehet választani, ebből egyet saját maga tud konfigurálni a sofőr. A rugózás és a hangszigetelés előtt fejet kell hajtani, a színvonaluk elsőrangú.
A 204 lóerő, a 340 Nm és a hátsó hajtás hármasával nem jár sportosság: a kerékkipörgés-gátló túlzottan jól működik, szinte azonnal leszabályoz. A 8,5 másodperces gyorsulás átlagos érték, ettől azért többet vártunk. A nyomaték azonnali, városi tempóra természetesen villámgyorsan gyorsul. A borsos árnak köszönhetően megtalálható a fedélzeten a gyorstöltési lehetőség és a hőszivattyú is.
Az utóbbi eszköz segíti a takarékos működést. A tesztfogyasztásunk 19,7 kWh/100 km volt. Ez az otthoni áramdíjjal számolva még 2 liter benzin árát sem éri el – más kérdés, meddig tart egy töltés. A hatótáv terén pozitívum a 78 kWh-s akkucsomag és a vele járó 510 kilométeres WLTP-s érték, amely azért valójában a vezetési stílustól és a fűtés-hűtés mértékétől függően csak 390-400 kilométer.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4649/1879/1616 mm
Motor: villanymotor 204 LE/340 Nm
Gyorsulás (0–100 km/h): 8,5 s
Ár: 25 173 940 Ft (alapár: 15 429 230 Ft)
Tesztautó: Miskolc Autó Kft.