A fenti állítást bizonyítja, hogy lassan már nem csak az autórajongók tudják, hogy az Audi A3, a Seat Leon, a Skoda Octavia és a VW Golf műszakilag igen szoros rokonságban állnak. A lemezek alatt ugyanazt a technikát hordja mindegyik modell, de külsőleg szerencsére teljesen eltérő karakterek. Így valósul meg, hogy minimálisan veszélyeztessék egymás eladásait.
A spanyol kompakt nagyon vonzó autó, amely a közepesen erős, 1,5-ös turbómotorjával is remekül kiszolgálja a különleges külsejű modellre vágyó vásárlókat. A Leon legfrissebb kivitele tágas utasteret, 380 liternyi rakteret, jól kapcsolható váltót, átlagos menetdinamikát kínál ebben a méretosztályban. A pluszt a sportos külső adja, amely hozza a latinos életérzést, amihez hozzájárul a hátsó lámpákat összekötő fényhíd is. Az Audikhoz és a Porschékhoz hasonlatos megoldás esti krúzolásoknál különösen jól mutat.
Az új Seat esetében a vezetési élmény is remek, ami a kocsi viszonylagos könnyűségének is betudható. A maga módján élvezetes irányíthatóságot ad a spanyol Golf, még a 130 lóerővel és a 3000 fordulatig tartó nyomatékkal, jobban mondva nyomatékszegénységgel is. A műszerfal lépcsős kivitelű, jól áttekinthető és elég eredeti a kialakítása. Az utastérben több, kisebb tárolóhelyet is elrejtettek, ezzel fokozták az otthonosságot.
Ami furcsa, hogy a Seatnál is fura hibába estek a tervezők: a központi képernyő komplikált menürendszere egyszerűen ellenszenvet szül. Megnyugtató lehet, hogy állítólag a fedélzeti program frissítésével ki lehet kezelni a problémát. Kellemetlen a Leonnál, hogy a más gyártmányoknál meghagyott fizikai menü-előválasztó gombok itt eltűntek. Így a fűtés-hűtés és a hangerő állításáért is a menüben kell kutakodni. Ráadásul a központi képernyő környéke nem ad semmi esztétikát, és kijelölt kapcsolókat. Ez a minimalista tervezés hátránya.
Be kell vallanunk, hogy a Leon tesztjénél hátráltató körülmény volt, hogy nem sokkal előtte próbáltuk az új Golfot, ráadásul ugyanezzel a motorral. Így jobban kijöttek a különbségek, például az olcsóbb műanyagok használata az utastérben, és a túlzottan mély, csak egy állást biztosító csomagtérpadló. Ugyanakkor be kell látni, hogy kompromisszumokra szükség van, mert csak ezekkel a módszerekkel tud árban valamennyire a német rokon alatt maradni az új spanyol modell.
Múszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4368/1800/1456 mm
Motor: 1498 cm3, 130 LE/5000–6000, 200 Nm/1400–4000
Gyorsulás (0–100 km/h): 9,4 s
Ár: 8 580 960 Ft (alapár: 6 916 970 Ft)
Tesztautó: Porsche Hungária