Tényleg váltani érdemes téligumira?
Ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni, akkor a válasz egy rövid és egyértelmű igen. Bár Magyarországon nincsen törvényi szabályozás a téligumiról, ha külföldre utaznánk, mindenképp nézzünk utána a szabályozásnak, ha el akarjuk kerülni a több tízezer forintos bírságokat akár Szlovákiába, Ausztriába vagy más környező országokba tartunk. Itthon 1,6 mm-es barázdamélységet írnak elő a jogszabályok, de téligumi esetében 4 mm alatt már csere javasolt.
De ha belföldön maradunk, akkor is a biztonság az első: ne halogassuk a téligumik vásárlását az utolsó pillanatra, mert az utóbbi években sokszor 1-2 nap alatt csökkent a hőmérséklet akár fagypont alá a kellemes, 10-15 °C-os őszi nappalok után. És mivel egyre hidegebb van a tél közeledtével, érdemes kihasználni a még elérhető téligumi akciókat.
Miért váltsunk?
Sokan kényelemből, megszokásból, abból kiindulva, hogy a telek már enyhébbek, nem akarnak téligumira váltani. Gondoljunk bele, hogy mi a fontosabb: a saját és szeretteink, utastársaink, embertársaink testi épsége, akár élete, vagy néhány tízezer forint és egy vagy pár órás huzavona? A válasz egyértelmű.
Az életben sokszor lehet és érdemes okosnak lenni, és okos megoldásnak tűnhet a négy évszakos gumi, de ne feledjük el, hogy ez mind a hidegben, mind a nagy melegben felesleges kompromisszumokkal járhat. Leginkább azért, mert mind télen, mind nyáron hosszabb fékúttal kell számolnunk. Azoknak azonban ez jó megoldás lehet, akik csak városban autóznak. De itt azokra gondolunk, akik karácsonykor sem látogatnak vidéki rokonokat és nyáron sem mennek nyaralni…
De miért biztonságosabb a téligumi? Nézzük át a főbb okokat. Mivel a nyári gumikhoz képest lágyabb keverékekből gyártják őket, hidegben is rugalmasabbak maradnak. A másik nagyon fontos különbség a futófelület, amely garantálja a csúszós, nedves útfelületen is a tapadást. De nemcsak itt, hanem kiváló tapadásra számíthatunk kemény és laza havon is. És ne feledkezzünk el arról, hogy rövid fékúttal, pontos irányíthatósággal, csendes futással és magas végsebességgel is rendelkeznie kell.
Mire figyeljünk még?
Kevés szó esik róla, de a téligumi légnyomását érdemes kéthetente ellenőrizni, sőt, amikor nagy hőmérséklet-változás történik, akár a szerviz után garázsunkba érkezve is, ellenőrizzük a nyomást (általában a tanksapka fedelének belsején vagy a vezetőoldali ajtónál vannak felírva az ajánlott nyomások).