Az 5,8 km hosszú, nagy sebességű sikánjairól és nehéz kanyarjairól ismert Suzuka Circuit egy szabálytalan nyolcast ír le, érdekessége, hogy utolsó, 1,2 km-es szakasza átfut a 14. kanyar alatt. Kis tömegű alkatrészeivel, valamint továbbfejlesztett felfüggesztésével és kormányzásával a „lecsupaszított”, pályahasználatra optimalizált Civic Type R Limited Editionből a végsőkig kitolta az elsőkerék-hajtású konstrukció határait, amit az is bizonyít, hogy a világ talán legnehezebb versenypályáján bizonyult a legfürgébbnek.
A Suzuka Circuit sokak szerint az F1 legizgalmasabb állomása, nem mellesleg 1962 óta a Honda járműveinek és erőforrásainak fontos teszthelyszíne. Építését a vállalat alapítója és egykori elnök-vezérigazgatója, Soichiro Honda irányította, itt hangzott el híres mondata is: „Egy automobil nem fejleszthető anélkül, hogy próbára ne tennénk versenypályán.”
A pályacsúcsot felállító, kísérleti kocsiként használt Type R Limited Edition 2020 februárjában nyerte el végleges formáját. Műszaki jellemzői megegyeznek a sorozatgyártású változatéval, a fejlesztők nem hajtottak végre módosításokat és teljesítményét sem fokozták. A Type R Limited Edition értékesítése napjainkban kezdődött meg Európában.
Hideki Kakinuma, a Civic Type R fejlesztéséért felelős csapat vezetője elmondta: „A Type R Limited Edition a Honda elkötelezettségének bizonyítéka. Azért alkottuk meg, hogy a vezetés kvintesszenciáját nyújtsuk az autózás szerelmeseinek... egy olyan modellt, ami minden képzeletet felülmúl. A tervezőcsapat tagjai, közöttük én is, a motorsport megszállottjai, s azért dolgoznak, hogy a Civic Type R nemzedékről nemzedékre egyre tökéletesebb sportautóvá váljon.
A jelenkori generáció sebességét a – márka motorsport-fejlesztéseiben kulcsfontosságú szerepet játszó – Honda Racing Development (HRD) szakembergárdájával fokoztuk a végsőkig, többek között ennek köszönhető a Type R[1] rekordja a világ egyik legnagyszerűbb pályáján.”
A Civic Type R Limited Edition modellből csupán 100-at értékesít a márka Európában, és természetesen mindegyik a kimagasló menetteljesítményekkel büszkélkedő Civic Type R alapjaira épül. A pályahasználatra optimalizált, testvéreinél kb. 10 kg-mal könnyebb újonc 20”-os, kovácsolt BBS könnyűfém kereken, illetve nagy tapadású Michelin Cup 2 abroncsokon gördül, s természetesen közúton is egyedülálló teljesítményt nyújt.
Hogy a futóműrendszer tökéletesen passzoljon az új kerékgarnitúrához, egyszersmind a lehető legpontosabban irányítható legyen az autó, a lengéscsillapítókat és a kormányművet egyaránt optimalizálták a japán vállalat munkatársai. Az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer vezérlőprogramja rövidebb idő alatt dolgozza fel az útviszonyokról árulkodó adatokat, ami gyorsabb lengéscsillapító-reakciókat, egyszersmind könnyebb kezelhetőséget és jobb menetkomfortot jelent a gyakorlatban.
– A tesztelés során kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy a kétrészes, úszóágyazású tárcsák révén nagyobb és precízebben adagolható a fékerő, pont úgy, ahogyan azt a vezető elvárja – osztotta meg gondolatait Kakinuma san. – Mindezt megfejeltük a fékerő-elosztó optimalizálásával, így jelentősen csökkent a lassítással töltött idő és páratlan kanyarsebességet sikerült elérnünk. Ez – miként az eredmények mutatják – rendkívül fontos volt a híres-hírhedt S-kanyar és a Kanálkanyarként ismert második ív gyors abszolválásához. Fontos, hogy a fékteljesítmény növeléséhez a Michelin Cup2 abroncsok messze átlagon felüli tapadása, no meg a futóműrendszer és a kormánymű optimalizálása is nagyban hozzájárult, hiszen még hatékonyabb, dinamikusabb és kezelhetőbb lett az autó, s kiszámíthatóbban viselkedik a gyors irányváltásoknál, beleértve Suzuka S-kanyarjait is.
A kovácsolt, kis tömegű kerekeknek hála számottevően csökkent a rugózatlan tömeg, ezáltal stabilabb az autó gyorsítás közben, például a két szűk Degner és a híres 130R kanyar kijáratánál. A hatékonyabb motorhűtés ugyancsak elősegítette a 320 LE-s csúcsteljesítmény kiaknázását, valamint a nagyobb végsebesség elérését a célegyenesben. Mindent egybevetve a továbbfejlesztett műszaki csomag hatalmas előrelépést jelent, ezt bizonyítja a Civic Type R Limited Edition ereménye a Suzuka Circuit versenypályán is - zárta sorait.
Az új Limited Edition mozgatását a Civic Type R hátborzongató teljesítményű 2.0 VTEC TURBO erőforrásra bízták, amely 320 LE-s csúcsteljesítménnyel (6500 f./perc) és 400 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal (2500-4500 f./perc) kápráztatja el a pilótát. Az elképesztő motorerőnek hála mindössze 5,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, és rugalmassága is páratlan.
A feltűnő személyiséghez látványos szín dukál, ezért a Civic Type R Limited Edition csak az új, exkluzív Sunlight Yellow fényezéssel rendelhető meg. További jellegzetessége, hogy feketekróm bevonatú embléma díszeleg a csomagtérajtón, és fényes feketében pompázik a tető, a két külső tükör, valamint a motorháztetőn elhelyezett légbeömlő is.
A Civic Type R Limited Edition utastere is a Honda motorsportok iránti szenvedélyéről árulkodik – a piros kagylóüléspár és a szintén piros Alcantara-bevonatú kormány éppúgy a versenyek világát idézi, mint az autó gyártási számával ellátott plakett. A bőrborítású kormánykerék igazán jó fogású, akárcsak a korábbi modelleket idéző, könnycsepp formájú váltógomb. Ezek az apróságok ahhoz is hozzájárulnak, hogy a vezető még egyedibbnek érezze a suzukai versenypályán is brillírozó Civic Type R-t. Pályaorientált autóról lévén szó, az infotainment rendszert és a légkondicionálót – tömegcsökkentési okokból – kiszerelték, a hátsó üléseket viszont bennhagyták, hogy a Limited Edition megőrizze azt a kimagasló használati értéket, ami a Civicet világszerte közkedveltté tette. Az új kerekeknek és abroncsoknak, a „lecsupaszított” utastérnek, valamint a szintén új, kis tömegű összetevőknek hála a Limited Edition nem kevesebb, mint 47 kg-mal könnyebb a Type R GT néven forgalmazott alapmodellnél.
Kakinuma-san végül így zárta gondolatait: „A fejlett Civic Type R, melyet a fejlesztés kezdetén elképzeltük, ma már valóság, és bevallom, lenyűgöz az eredmény, amit elértünk.Az új Civic Type R küldetése, hogy elődjeihez hasonlóan a tökéletes, ultramodern sportautó szinonimája legyen. Ezzel persze nincs vége a kalandnak, a jövőben természetesen folytatódik a fejlesztés. Úgy gondolom, hogy olyan megoldásokat sikerült kidolgoznunk, amelyek még hatékonyabb működést és még átütőbb vezetési élményt garantálnak a Civic Type R-tulajdonosoknak. Jó szórakozást!”
Az Limited Edition mellett egy másik újdonság is megjelent a Type R családban, nevezetesen a testvéreinél kényelmesebb Type R Sport Line, melynél kevésbé feltűnő karosszéria alatt bújik meg a kimagasló teljesítményű hajtáslánc. A 2020-as modellévre a teljes Type R család megújult, beleértve a GT néven forgalmazott alapmodellt is. Ez azt jelenti, hogy minden Type R változatban megtalálhatóak azok a műszaki újítások, amelyek hozzásegítették a Limited Editiont a suzukai rekorddöntéshez.
Ilyen például a kétrészes, úszóágyazású első féktárcsákat és új típusú fékbetéteket magában foglaló, továbbfejlesztett fékrendszer, valamint az ugyancsak optimalizált, gyorsabb és pontosabb visszajelzéseket, illetve nagyobb menetkomfortot biztosító Adaptív Lengéscsillapító Rendszer.
A rekorddöntés amúgy a Type R-történetek gyakori eleme, a Type R GT például 7 perc 43,8 másodpercre javította 2017-ben a legjobb „első kerekes” időt a Nürburgring Nordschleifén. Ezt követően öt további legendás európai pályán futott csúcsidőt, méghozzá a Honda versenyzőcsillagaival a kormánykerék mögött.
[1] Honda Civic Type R Limited Edition