A formája sem hagy kétséget felőle, hogy a Skoda megérkezett az alsó-középkategóriába. A Scala kombis ötajtósa az arányaival még emlékeztet a Rapidra, de az éles vonalakkal határolt karosszériája inkább már a márka jövőbeli dizájnját vetíti előre. A szűkre szabott fényszórók mutatósak, és a tompítottjuk alapáron LED-es, a hátsó lámpák is látványosak, és kevés pénzért futófényes irányjelzőt kaphatnak. A Scala arányos és mutatós autó lett, még feketében és a Style szinthez széria 16 colos kerekekkel is, de akár 18 colos felnivel, panorámatetővel és élénk fényezéssel is feldobhatjuk a megjelenését.
A 4,36 méter hosszú modell nemcsak az elődjénél hosszabb hat centivel, de tízzel még a Golfnál is nagyobbra nőtt. A legjobbat mégis az tette az arányainak és a térérzetének is, hogy kilenc centivel szélesebb, mint a Rapid, amivel már tényleg nem tűnik kisautósnak. A tengelytávja öt centivel 2,65 méteresre nőtt, és ez teszi lehetővé, hogy a kategóriában példásan tágasnak számító utasteret alakítsanak ki. A hátsó üléseken bőséges a lábtér, mint egy Octaviában, két felnőtt kényelmesen elfér, a harmadik elhelyezkedését csak a magas padlómerevítés akadályozza. A tágas utastér mögött maradt hely egy bőséges csomagtartónak is, ami még pótkerékkel együtt is 429 literes.
A térkínálatán kívül a minőségérzete is nagyon meggyőző a Skoda kompaktjának, főleg a tesztelt Style kivitelben, ami felárért világos színű bőrrel és velúrral borított üléseket kapott. Az anyagok kellemes tapintásúak, a kidolgozás minősége kifogástalan, és olyan apróságokra is figyeltek, mint a kilincsek formája, vagy a műszerfali betét mintája, még LED-es hangulatvilágítást is lehet kérni.
A tesztautóban elektromos állítású volt, de a gerinctámasz egyébként is széria, a műszerfal ergonómiája pedig példás. A számlapok egyszerűen leolvashatók, a köztük lévő fedélzeti számítógép könnyedén kezelhető (de ha akarjuk, akár 10,25 colos színes kijelzős műszeregységet is kérhetünk), és az érintőképernyős rendszert is gyorsan ki lehet ismerni. A Scala alapból egy 6,5 colos kijelzőt kap, a Style szinten már 8 colos, síkképernyős változat jár, amihez Android Auto és Apple CarPlay okostelefon-tükrözés tartozik, így nincs szükség a gyári navigációra.
A kínálat alapját a 115 lóerős, háromhengeres benzines 1.0 TSI adja, a 400 ezer forintos kedvezménnyel ötmillióról kezdődik az ára. A középső szinttől hasonló teljesítményű 1.6 TDI is van, amit DSG-vel is lehet kérni, és ha benzines automatát szeretnénk, akkor a 6,6 millióról induló 1.5 TSI az egyetlen választásunk, ez dolgozott a tesztautóban is. A Volkswagen-csoport továbbfejlesztett turbós négyhengerese itt is remekel, finom járásával, csendes működésével és mindig rendelkezésre álló erejével. A duplakuplungos váltó induláskor és manőverezéskor lehet csak valamivel lassabb, menet közben már fürgén váltogat, és a könnyű kormánnyal együtt nagyon kényelmessé teszi a Scala vezetését. A futómű hangolását eltalálták, a hátul csatolt lengőkaros rendszer megfelelő úttartást és kényelmet ad, a rossz burkolaton külön örültünk a széria 16 colos kerekekre szerelt magasabb oldalfalú abroncsoknak. Sportosnak még nem mondanánk, de megvan a lehetőség a továbblépésre, az opciós változtatható lengéscsillapításhoz 15 milliméteres ültetés jár.
A Scala zajszigetelése jól sikerült, és mivel a márkánál megszokott módon a kategória könnyebb autói közé tartozik, a fogyasztása kedvezően alakult, vegyes használatban 6,8 litert számoltunk száz kilométeren. Mutatós formájú, kimondottan tágas családi autó lett, tele ötletekkel, kellemes hajtáslánccal és gazdag felszereltséggel, ideális választás, ha egy Octavia feleslegesen nagy lenne. Igaz, ennek megkérik az árát: a Scala van olyan jó, de már nem olcsóbb, mint a kategória legjobbjai.
Műszaki adatok
Hossz/szél./mag.: 4362/1793/1471 mm
Motor: 1498 cm3 150 LE, 250 Nm
Gyorsulás (0–100 km/h): 8,2 s
Ár: 8 992 000 Ft Ft (alapár: 6 633 000 Ft)
Tesztautó: Porsche Hungaria
Megjelent az Autó és Stílus magazinban.