A kézi redőzés az ősi japán papírhajtogatás, az origami textilipari megfelelője, amikor egy sima szövetből olyan felületet hajtogatnak, amelynek mintázatát a fények és az árnyékok játéka adja ki. Yuko Shimizu textilművész stúdiójában, a Sankyo cégnél finom anyagokból terveznek és formálnak különleges függönyöket, alkalmi ruhákat és menyasszonyi ruhákat, ez utóbbi egyébként a cég specialitása. Shimizu asszony nap mint nap az őt körülvevő természetből merít ihletet.
„Fölöttünk feszül az égbolt, kavarognak a felhők, folynak a vizek, és ez épp elég.” - mondja erről. „Itt van például a mellettünk csordogáló folyó, aminek vize úgy bukik át a kavicsokon, hogy közben izgalmas mintákat formáz. Csak ránézek, és máris támad egy új ötletem.”
A Sankyo cég eredetileg hajtogatógépek gyártásával foglalkozott, ám az évtizedek során Shimizu rengeteg kézműves mesterrel találkozott a szakmában, és lassan megtanulta tőlük a kézi redőzés művészetét. Mindig is arra törekedett, hogy sok különböző forrásból meríthesse tudását, és éppen ez az átlagostól eltérő szemlélet segítette hozzá ahhoz a szakértelemhez, amivel a legmeglepőbb feladatokra is képes megoldást találni – például arra a kihívásra, amellyel a Lexus kapcsán szembesült. Shimizu művészete ugyanis felkeltette a Seiren textilüzem figyelmét, akiknek szöveteiből gyönyörű esküvői ruhákat hajtogatott. A Lexus is használja ezeket a textileket, és amikor az autógyár úgy döntött, hogy az LS modellt a régi japán kézművesség remekeivel díszíti, egyértelmű volt, hogy a textilművész hölgyet kérik fel a hajtogatott ajtóborítás kidolgozására.
ÚJ KIHÍVÁS
A Serien üzem leszállította a hajtogatott panelekhez szükséges szövetet, ami kétségtelenül luxusszínvonalú és tartós anyag volt, csakhogy sokkal vastagabb és sűrűbb szövésű annál, amivel Shimizu általában dolgozni szokott. Éppen ezért komoly kihívást jelentett, hogy olyan ajtópanelt alkosson belőle, ami hűen tükrözi az LS eleganciáját és kézműves kidolgozását, miközben ellenáll minden igénybevételnek, ami egy autóban mindennaposnak számít: a hőmérséklet ingadozásának, a pornak, a dörzsölésnek és még sok egyébnek. Shimizu rugalmas szemlélete szerencsére itt is segítséget jelentett.
„A feladat megoldásához egészen újfajta elképzelésre és a munkamódszerek teljes átalakítására volt szükség.” - meséli a művész, aki a korábbi három helyett hat kiválóan képzett munkatárs között osztotta meg az összesen húsz munkafázist.
Így alakult ki az a munkamenet, aminek eredményeképpen három nap alatt elkészül egy ajtópanel. A Sankyo stúdióban általában egyetlen Takumi dolgozik, ám ahhoz, hogy ebből a vastagabb és tartósabb anyagból készíthessék el a paneleket, még egy Takumi segítsége kellett, hogy a két mester együttes munkával, teljes összhangban redőzze a textilt. Ezt az innovációt újabb követte, amikor Shimizu új technikákat alkalmazott, hogy a felületeken szebben érvényesüljön a fény és az árnyék játéka – ehhez pedig az kellett, hogy a hajtások szélessége folyamatosan változzon. Amikor a Nap vagy a kabinvilágítás fénye rávetül a felületre, a fények és az árnyékok térbeli mintákat rajzolnak ki az ajtópanelen, és minden egyes hajtás a Lexus „L” motívumát kelti életre.
VALÓRA VÁLT ÁLOM
Bár Shimizu munkatársai egytől egyig alkalmazottak, mégis úgy tűnik, mintha családtagok lennének. Családtagok, akik energiájuk, törekvésük és tudásuk természetes összhangjával alkotják meg kézzel hajtogatott szövet-költeményeiket. Itt nem egyszerűen termékek készülnek, hanem olyasmi, ami több ennél, és a művésznő azt reméli, hogy mindezt az LS utasai is átérzik majd.
„Rengeteg energiát fektettünk egy igazán gyönyörű dolog elkészítésébe, ami melegséget áraszt magából, hogy az autóban ülők kényelmesen és tökéletes nyugalomban utazhassanak.” – fogalmaz Shimizu.