Aki még nem vezetett elektromos autót vagy hibridet, annak teljesen szokatlan az érzés, hogy az utastérben teljes a csend. Ez a különleges életérzés megvan a Tesla Model S-ben is, de az újabban már űrbéli projekteket is gondozó Elon Musk vállalatának egyik sikerterméke pár dologgal itt fel lett turbózva.
Az egyik a hirtelen sebességsokk, ami leginkább egy 1000 köbcentis sportmotor (BMW S1000RR) vagy egy 80-100 millió forint körüli árú sportkocsi (Lamborghini Aventador) képességeit mutatja. A 3,3 másodperces százra gyorsulás főleg a gyomorra hat, de a mellé szervírozott szolgáltatások is jók: a látható sávfelfestéseknél jól használható az AutoPilot rendszer, ahol a sávváltásnál a kezdő kormánymozdulatot vagy az indexelést azért meg kell tennie a vezetőnek. A parkolással sincs gond: csak ülni kell az autóban, mikor az automatán beáll a garázsba. És még nem beszéltünk arról a sci-fi csodáról, amikor a kocsi mellett állva, az okostelefonunkkal parkoltatjuk az autót.
Szokatlan, hogy az autó orrában is van rakodótér, mivel az akkumulátorok a padlólemezben találhatók. Az utastér letisztult, egyszerű formákkal operál, érdekes, hogy a jó törésteszt eredménye ellenére nem állítható a fejtámlák magassága. Az első ülések közötti térben lévő nagy tároló alja nem gumírozott, így zörögnek a benne hagyott tárgyak, mindezt ellensúlyozandó a felhasznált anyagok között megtalálható az igen jó tapintású Alcantara. Hátul a fejtér 190 centis magasság körülieknek is elfogadható, annak ellenére, hogy a dupla elhúzható napfénytetőnek kell a hely.
A fülkében azonnal szembeöltik a 17 colos központi kijelző, ezen lehet a fontosabb és a legapróbb beállításokat is elvégezni. Az ingyenes neten keresztül érkező Google térképrendszerét használó navigáció professzionális, amelynek a képét szerencsére át lehet vinni a műszerfalra és a kormány mögött is tudja mutatni az irányt. A zeneszolgáltatás is online, a Spotify gigantikus bázisából bármit meghallgathatunk Teslánkkal.
A fékezésnek a visszatápláló ereje beállítható: az egészen durva, falnak menő értéktől a minimális motorfékig terjedhet a skála, így kis gyakorlással a fékek koptatása nélkül lassulhatunk az átlátható forgalmi helyzetben – mindeközben azzal a reménnyel indulunk az utunkra, hogy az első fékbetétcserére csak 200 ezer kilométer körül kerül majd sor.
Persze azért nem minden ennyire szép és jó, az egyik kényelmetlenség a Teslával kapcsolatban, hogy nincs hazai vezérképviselet, így a legközelebbi szerviz Bécsben található, az pedig sovány vigasz, hogy hiba esetén ingyenes a javítás. Sajnos a Supercharger nevű töltőhálózat sem elérhető Magyarországon, így meg kell elégednünk a lassúbb „tankolással”. (Lásd keretes cikkünket.) Ez mutatja, hogy a hazai elektromos autózás hátterének még van hova fejlődnie. A másik mínuszpontot a teszt alatt a kemény hideg okozta, az eredetileg 500 kilométer fölötti hatótáv február elején 280-300-ra csökkent.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4976/1963/1435 mm
Motor: 2 db villanymotor, összesen 762 lóerő és 958 Nm
Gyorsulás (0–100 km/h): 3,3 s
Ár: 37 350 000 Ft (alapár: 27 350 000 Ft)
Tesztautó: Teslaelmeny.hu