DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Egyéb

Van benne valami - Kia Soul 1.6 CRDi EX Limited

Legutóbb egy négykerekű kaktuszról olvashatták a tesztünket. Most meg egy guruló kocka következik, Kia emblémával az orrán és a fenekén. S hogy teljes legyen az összhang a C4 Cactus cikkel, ezúttal sem maradunk növény nélkül: egy csomó napraforgó virít ránk a képekről, feledtetve ezt a rengeteg esőt, felidézve a nyarat. Na, gyerünk Kiázni!

„Nyár van, szenvedek a szobában..." - jutott eszembe a Soul képeket látva, s azóta sem bírom kiverni a fejemből a Neoton fülbemászó slágerét. Pedig hol van már a nyár, viszont igaz, ami igaz, „szenvedek a szobában", nem szívesen teszem ki a lábam a lakásból ebben az esőben.

kiasoul16crdi



Amikor azonban a dízelmotoros Soult teszteltem, hétágra sütött a nap, virágzott a napraforgó, én meg „éget(t)em magam a napon", úgyhogy felüdülés volt időnként beülni a hűs autóba. Persze, csak csínján azzal a klímával, nehogy megártson!

Fordítsuk egy kicsit – ne túlzottan - komolyabbra a szót, és ugorjunk: nem szólhat a klímáról vagy a Neoton Familiáról ez a teszt, hiszen annál sokkal érdekesebb a Soul. Például a formája. Guruló kockaként jellemeztem, ami talán túlzás, de az tagadhatatlan, hogy génjeiben van valami a japán Kei Carok európai szemmel fura felépítéséből és bolond személyiségéből, csak éppen jóval nagyobb azoknál – az apja biztos szumós volt. Mindenesetre iszonyatosan vidám egyéniség, a kétszínű – fehér-piros – fényezés, a jellegzetesen előreharapó bulldogpofa szinte mindenkiből előcsal egy cinkos mosolyt. Vagány és fiatalos, a Kia tervezői nagyon ráéreztek erre a vonalra, egyúttal „zsugabubus" módjára keverték a kártyákat, vagyis a szögletest a kerekkel, a pirosat a fehérrel... s így tovább. Semmiképp sem tucatautó, de azért még jellegzetesen és jól felismerhetően KIA - a cápaszájas hűtőmaszkjának köszönhetően.

2014-kia-soul-dash-viewjpg

Belül sem teljesen normális ám a Soul, nézzék ezeket a légbeömlőkbe épített hangszórókat a műszerfal két szélén. Zseniális! A négy irányba állítható volán meg úgy tele van kerek gombokkal, mint egy klaviatúra, kezelése – kezelésük - ugyanakkor mégsem bonyolult. Egyébként, bármilyen meglepő is, a csupa él, csupa sarok karosszéria belsejében egyetlen egyenes vonal sincs. Majd' minden kör alakú vagy éppenséggel ovális, a középkonzol, a műszerfal és az ajtókárpit formája, az ülőlapok kialakítása, végül, de nem utolsósorban a gombok, kezelőszervek külseje. Kivételt „egyedül" a hatalmas – szám szerint 8 colos – LCD érintőképernyő, a műszerfal 4,3 colos TFT kijelzője, és a csomagtartó jelent. Utóbbi kapacitása a katalógus szerint 220-tól 1510 literig bővíthető, az alapméretet azért nem érdemes komolyan venni, mert a több magasságban rögzíthető padló alatt jól használható, méretes rekeszeket találunk.

Mivel kívülről egyenes és majdhogynem függőleges vonalak határolják a Soult, valamint a bohókás Kei Carok magas építésmódját is megörökölte, a kompakt méretek – 4140 milliméteres hossz és 2550 milliméteres tengelytáv – ellenére az utastér helykínálata jó. Fiataloknak tervezték, de négyszemélyes családi autóként is remekül beválik, sőt öt utassal sem reménytelen a helyzet. Széltében, hosszában és magasságban is elég a tér, az ülések hosszú távon kényelmesek. Emellett nagyok az első ajtózsebek, akad rakodóhely a kardánalagúton, mély a középső kartámasz alatti üreg, a kesztyűtartó pedig hatalmas. A felszereltség a látványhoz és a minőséghez hasonlóan első osztályú, amiről sokat elárul, hogy nemcsak a kormány, de még a hátsó utasok ülése is fűthető. Van még Infinity Sound System, tolatókamera, USB csatlakozó, s sok minden más, egyedül a nagyméretű panoráma napfénytetőt és a gombnyomásra induló dízelmotort – Intelligens kulcs - hiányoltam a tesztautóból (előbbi kétszínű fényezéssel nem rendelhető).

Ha már szóba került a motor, akkor folytassuk annak tulajdonságaival: első körben 1582 cm3-t, 128 lóerőt és 260 Nm-t tud felmutatni. A papíron átlagos képességek mellé átlagos menettulajdonságok járnak, se nem erős, se nem gyenge a Soul, könnyedén és megbízhatóan hozza az elvárt és szokásos dinamikát. A könnyen kapcsolható, hatfokozatú váltóval folyamatosan a húzózónában tarthatjuk a fordulatszámot, s ugyan kirobbanó energiát nem, de csendes, kulturált üzemet kaphatunk a a dízel egységtől. Fogyasztás terén ellenben megközelíteni sem tudtam a gyári, 4,7 literes (átlag) értéket, nem túl sietős, inkább ráérős vezetési stílus mellett is benyakalt 5,8 liter gázolajat 100 kilométerenként. Ami különben egyáltalán nem rossz egy magas építésű, üresen is 1370 kilogrammot nyomó kocsitól.

kiasoul16crdi24

A jó menetkomforthoz, az alacsony zajszinthez az új padlólemez is hozzájárul, miközben a 16 colos könnyűfém felniken feszülő, magasabb oldalfalú gumik próbálják enyhíteni a magabiztos futást garantáló feszes futómű-hangolást. A vezető eközben megválaszthatja, hogy mekkora legyen kormányszervó rásegítése – három – normál, komfort és sport – állás között váltogatva. A fékerő ezzel szemben szerencsére állandóan konstans.

A dízel, EX Limited felszereltségű KIA Soul listaára 6.029.000 forint, ám most kedvezményesen 5.629.000 forintért vihető haza. Kicsit bolond, nem kicsit vagány, ez a jól guruló kerekes kocka! 

MŰSZAKI TÁBLÁZAT - KIA Soul 1.6 CRDi EX Limited

Méretek hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4140/1785/1610 tengelytáv (mm) 2550 csomagtér (l) 220-1510 Motor hengerűrtartalom (cm3) 1582 maximális teljesítmény (kW/LE/1/min) 94/128/4000 maximális nyomaték (Nm/1/min) 260/1900-2750 gyorsulás 0-100 km/h (sec) 11,3 végsebesség (km/h) 180 vegyes átlagfogyasztás (liter/100 km) 5,9 Ár alapár (Ft) 5.629.000 tesztelt modell ára (Ft) -

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: