Az Astra következő nemzedékének alapja egy teljesen új, könnyűszerkezetű struktúra, benne kizárólag az új generációhoz tartozó motorokkal és olyan felszerelésekkel, amelyek ezidáig legfeljebb a nagy kategóriában fordultak elő. Karcsú vonalai ráadásul atletikusabbak minden eddiginél, szóval az új Astra eleganciával ötvözi a hatékonyságot, és innovációival újraértelmezi a kompakt osztályt. Világpremiere a Frankfurti Autószalonon lesz (2015 szeptember 17-27.).
„Az új Astra három döntő fontosságú premisszája a hatékonyság, az innováció és az atletikusság“, közölte az Opel csoport főnöke, Dr. Karl-Thomas Neumann. „Mérnökeink a közmondásos fehér papíron kezdték a tervezést. Az autó 200 kilogrammal könnyebb az elődjénél – és kisportolt formáján ez kívülről is látszik. Méretei kisebbek lettek, térkínálata és komfortja ugyanakkor érezhetően nőtt. Gépteteje alatt kizárólag az új nemzedékhez tartozó motorok dolgoznak. A felső kategóriák számos műszaki megoldása és asszisztencia-rendszere fokozza az Astra utasainak komfortját és biztonságát – mindenekelőtt az Opel OnStar személyes online- és szerviz-asszisztens, a csúcs-modern okostelefon integrálás, és az iránymutató, adaptív IntelliLux LED® mátrixvilágítás.“
Takarékoskodás, ahol számít: az új járműfelépítés
Könnyebb, takarékosabb, agilisebb és ugyanakkor komfortosabb lett az új Opel Astra – nem utolsósorban a sikeres fitneszkúra hatására. Az Opel tizenegyedik kompakt-nemzedékének mintaképe a 2013-as Frankfurti Autószalon alkalmával bemutatott, látnoki Monza Concept volt. Ennek hatékonyságát tükrözi vissza minden szerkezeti elem, minden formai jellemző. Az új Astra következetesen viszi tovább a víziót: modelltől és felszereléstől függően akár 200 kilóval is kevesebbet nyom az elődjénél, de legalább 120-szal. Nagyon fontos szerepet játszott a teljesen új járműfelépítés, amelynek valamennyi komponense kompakt méretű, és könnyű anyagokból készül. Pusztán ettől több mint 20 százalékkal, 357-ről 280 kilogrammra mérséklődött a nyers karosszéria súlya. További 50 kilót nyertek a vázszerkezetbe épített nagy- és ultra-nagy szilárdságú acéllal, a kompakt bölcsővel, valamint az első és a hátsó futómű lekönnyítésével.
Az edzőtermi munka logikus következményeként agilisebb és komfortosabb lett az új Astra, jobban ugrik a gázadásra, dinamikusabban fordul rá a kanyarra, és sokkal közvetlenebb hatást kelt a vezetése. Minden eddiginél élvezetesebb autózni vele!
Csak a legjobbat: az új generációs hajtómű-portfólió
Ugyanezeket hangsúlyozzák az új Opel Astra motorjai is. A géptető alatt kizárólag a teljesen új motor-portfólióhoz tartozó hajtóművek kaptak helyet, 70 kW/95 LE - 147 kW/200 LE teljesítménnyel. Az 1.6-os benzinesek és dízelek közös jellemzője a maximális hatékonyság, az élénk reagálás, a sima járás és a halk működés – nem véletlenül ünnepli „suttogó dízelként” a szaksajtó az Opel új turbódízeljeit.
Az 1.6 CDTI különböző teljesítményű változatai széles spektrumot fednek le 70 kW/95 LE között. A benzinesek közül az alap a 74 kW/100 LE teljesítményű 1.4 ECOTEC és az 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, 77 kW/105 lóerővel. Először alkalmazzák a teljesen új, teljesen alumíniumépítésű négyhengeres 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbót, amely ugyanabból a fejlesztésből származik, mint a kicsi, de erős egyliteres háromhengeres. Most a 107 kW/145 LE kifejtésére képes változat debütál. Dinamikusan ugrik és nagyon erős, miközben keveset fogyaszt. Nagy, 250 newtonméteres nyomatékát 1800 és 4000/perc között adja le – ami a legjobb előfeltétele a gazdaságos, mégis élvezetes autózásnak. Az 1.4 Turbo még a kétliteres benzinmotorok teljesítmény-jellemzőit is felülmúlja. Ráadásul kisebb a súlya, egyedül az alumíniumblokk tíz kilóval könnyebb a jelenlegi 1.4-es gép öntött acélblokkjánál. Mind az egyliteres, mind az új 1.4 ECOTEC Turbo Magyarországon, az Opel szentgotthárdi üzemében készül.
Atletikus, mégis tágas: perfekt egyensúly
Hatékonyságot sugall az új Astra formája is. E tekintetben úgyszintén a „jövő autója”, a Monza Concept volt az előképe. A szoborszerű szépséggel találkozó német precizitás továbbvitele izmos, mégis könnyed, atletikus Astrát eredményezett. A hűtőmaszk krómozott keresztlécének Opel-emblémája és az oldalak hátrafelé fellendülő sarló-motívuma jelzi, hogy az Opel-család tagjáról van szó. Az újonnan tervezett, dupla hűtő-díszléc éles rajzú mátrix-fényszórókat kapcsol össze. Feltűnő jellemvonás a C-oszlop vonalának megtörése, amely szinte lágyan lebegni mutatja a tetőt. A fény-árnyék játékot erősíti hátsó lámpák közötti precíziós élvonal a márkaembléma fölött. Ám az új generációs Astra nemcsak látszatra lett filigrán, hanem a valóságban is: 4,37 méteres hosszúsága öt centiméterrel kisebb az elődénél, magassága pedig 2,6 centivel csökkent, 1,46 méterre. Nem csoda, hogy 0,30 alatti a légellenállási alaktényező – ami csúcsérték a rövid farú autók körében.
Kívül kisebb, ám belül nagyobb: az Opel tervezőinek sikerül négyszögesíteni a kört. Az Astra tengelytávját ugyan visszavették két centivel – ám még így is a szegmens egyik legnagyobbja –, a helykínálat azonban jócskán megnőtt. Az ülések átformálásának is köszönhetően hátul 25 milliméterrel nőtt a lábtér, miközben nagyobb lett a két üléssor közötti távköz is – ami az utazási komfort és a térérzet javára válik. A vezetőhely általában, és a műszerfal különösen, az esztétikus külső designt folytatja, e téren is új nemzedéket vezetve be. Nagyon letisztult az egész, kevesebb a kapcsoló, a középkonzolt nagy, színes érintőképernyő uralja.
Segítség és szolgáltatás 24 órában: kapcsolódás az Opel OnStarral
Valamennyi új modell egy jelszót követ: az Opel demokratizálja a magasabb kategóriák műszaki megoldásait, és megfizethetővé teszi az élvonalbeli újításokat. A legjobb példa a hálózatba kapcsolás. Az új generációs Astra lesz a márka első modellje, amelyben a piaci bevezetés pillanatától benne van az Opel OnStar személyes online- és szolgáltatási-asszisztens, a biztonsági- és komfort lehetőségek széles skáláját kínálva az ügyfélnek (Magyarországon 2016-ban indul a szolgáltatás). Légzsákos balesetkor például az Opel OnStar azonnal kapcsolatba lép az Opel OnStar diszpécserközponttal, amelynek képzett szakembere megtudakolja, kell-e segítség, és ha igen, akkor milyen. Ha senki sem válaszol, azonnal megteszi a szükséges intézkedéseket. De ez még csak egyetlen a sokféle helyzet közül, amelyben lehet számítani az év 365 napjának mind a 24 órájában elérhető rendszerre. Legyen szó defektről vagy egyéb szolgáltatásról, van valaki a vonal végén. Ezenkívül nagy teljesítményű, mobil hotspottá teszi az Opel OnStar az új Astrát. Az okostelefontól a táblagépig akár hét végkészüléket lehet a rendszerhez csatlakoztatni.
Az IntelliLink infotainment-rendszer következő nemzedéke is az új Astrával debütál a kompakt osztályban, gyorsabban és átfogóbban hozva be az okostelefon – Android Auto és Apple CarPlay – funkcióit az autóba. Úgy tervezték meg, hogy leképezze az okostelefon-felhasználók által leggyakrabban használt funkciókat. Az Android Auto esetében néhány példa a Google Maps, a Google Now és a lehetőség, hogy beszéljünk a Google-lal, vagy az audio- és üzenő-alkalmazások bővülő választéka. Rendelkezésre áll a WhatsApp, a Skype, a Google Play Music, a Spotify és a podcast-lejátszó. Az Apple CarPlay menet közben is problémamentes hozzáférést biztosít az iPhone funkcióihoz, és kijelzi ezeket a műszerfalon. Az autós többek között az érintőképernyőről vagy a Siri hangvezérléssel kezdeményezhet telefonhívást, küldhet és fogadhat üzeneteket, hallgathat meg zeneszámokat. Az Apple CarPlay által támogatott appok között van a telefon, a hírek, a térképszolgálat, a zene és sok egyéb.
Prémiumtechnika a kompakt osztályban: IntelliLux LED® mátrixvilágítás és a többi
Abszolút nóvum és biztonsági csúcspont az új Astra intelligens IntelliLux LED® világítása. Az Opel által szabadalmaztatott iránymutató, teljesen fénydiódás rendszer vakításmentes távfényt ad, és az új Astra révén vonul be a kompakt kategóriába.
A 16 elemből – oldalanként nyolc – álló, és az Opel frontkamerával együttműködő rendszer automatikusan és folyamatosan illeszti a fénykéve hosszát és elosztását a közlekedési helyzethez. A lakott terület elhagyásakor azonnal és állandó jelleggel átvált távfényre, úgyhogy 80 km/órás sebességnél 30-40 méterrel előbb veheti észre a vezető az út menti objektumokat, mint a hagyományos halogén- vagy xenon tompítottal. Ezáltal jó másfél másodperccel több ideje marad reagálni. Más közlekedők elvakítása kizárt, mert ha szembe jövő, vagy előttünk haladó járművet érzékel a rendszer, egyes LED-eket lekapcsolva „körülvilágítja” azt. Az út többi része és a széle fényesen kivilágítva marad. A LED-es mátrixvilágítás pontossága és alkalmazkodóképessége új szintre emeli a világítástechnikát.
További pozitívum, hogy a LED-mátrix lámpa élettartama sokkal hosszabb a halogén- vagy xenonfészóróénál. Nincsenek mozgó alkatrészei, csak az egyes fénydiódák gyulladnak ki, vagy alszanak el, ami növeli a tartósságot.
Sok olyan további biztonsági- asszisztencia- és komfort-rendszert is beépítettek, amelyekről ebben a kategóriában idáig csak álmodozni lehetett. Ilyen a jelzőtábla-felismerő, a kormányzást korrigáló sávtartó-asszisztens, a követési távolság jelző, a figyelmeztetés a frontális ütközés veszélyére, 60 km/óráig működő vészfék-funkcióval, a sebességszabályozó és a sebességhatároló. Gombnyomásra magától, elengedett kormánykerékkel áll be az autó a parkolóhelyre, hátramenetben megjelenik a tolatókamera képe a monitoron. A láthatatlan akadályokat a holttér-figyelő veszi észre.
Csúcskategória az AGR bizonyítványával ellátott (Aktion Gesunder Rücken e.V.) ergonomikus ülés is, amely újabb funkciókkal egészíti ki a korábbiakat: a vezetőülés 18-féle beállítást kínál, van masszázsfunkciója és szellőzése, valamint elektro-pneumatikus ülésszegély-állítása. A hátul ülők is nagyobb komfortnak örvendhetnek az eddiginél, ugyanis extraként fűthető a két szélső ülés.
A teljesen újonnan konstruált Opel Astra tehát komfortosabb, biztonságosabb, attraktívabb és modernebb, mint bármikor, de egyben könnyebb, agilisebb, áramvonalasabb és minden tekintetben hatékonyabb is lett.